Red dragon
Fra : Mark Høserich

Dato : 07-11-02 11:19

Er Red Dragon en remake af Manhunter, med et bedre cast, eller er historien
anderledes

Fra : Casper Kvan Clausen

Dato : 07-11-02 11:48

"Mark Høserich" <mfbh21@privat.tdcadsl.dk> wrote:
> Er Red Dragon en remake af Manhunter, med et bedre cast, eller er historien
> anderledes

Nej, det er en alternativ filmatisering af samme bog. Den lægger sig i
øvrigt væsentligt tættere op ad bogen end Manhunter gør.

- Kvan.

Fra : Mikkel Winther

Dato : 07-11-02 11:50

In <news:3dca3df1$0$52964$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Mark Høserich
babbled:
> Er Red Dragon en remake af Manhunter, med et bedre cast, eller er
> historien anderledes

Red Dragon er bygget på den samme roman som Manhunter, nemlig Red Dragon af
Thomas Harris. Så du vil genkende mange ting fra Manhunter. Jeg kunne bedre
lide Red Dragon, men der er også nogen som har det omvendt. Jeg vil anbefale
dig at se Red Dragon og bedømme selv.

m.
--
"I love you. And I'm about to boldly go where... many men have gone before."
from "Almost Famous", 2000

Fra : Anders

Dato : 07-11-02 12:53

Red Dragon er klippet lidt anderledes sammen og der er en udvidet start (og
en lidt anderledes slutning), men ellers er historien meget ens (dog
præsenteret forskelligt at de to instruktører). Da jeg så den til Premiere
Surprise i Imperial var det samme dag som TV2 viste Manhunter, som vi derfor
lige havde rejst os fra derhjemme... lidt surt. Men hva fa'en sådan kan det
gå. Red Dragon var derfor en noget flad oplevelse, da plottet i det store
hele er det samme og dialogen mange steder er fuldstændig den samme. Man fik
dog mulighed for at sammenligne forskellene (og lighederne) da man havde
Manhunter i meget frisk erindring. Jeg synes de væsentligste forskelle var
(er) at,

1) Dollarhyde (var det ikke noget i den retning han hed) var noget mere
uhyggelig i Manhunter end i Red Dragon, hvor jeg synes Ralph Fiennes gør det
fint nok - men han virker ikke specielt skræmmende

2) I Manhunter er en væsentlig del af plottet Agent Grahams indre kamp, som
slet ikke fremgår så tydeligt i Red Dragon, hvor det er tydeligt at der
skulle "gøres plads" til Lector - da det bliver solgt som en Hannibal-film.

Nå, det må vist være et langt nok indlæg fra mig af nu... (nærmer sig jo
næsten et "rant")

mvh

Anders HL

Fra : Tenzel Kim

Dato : 07-11-02 16:41

Anders wrote:

> [...]
> uhyggelig i Manhunter end i Red Dragon, hvor jeg synes Ralph Fiennes gør det
> fint nok - men han virker ikke specielt skræmmende

Syntes det var lige omvendt. Selv om han så mere uhyggelig ud i
Manhunter syntes jeg Fiennes gjorde det ufattelig godt i Red Dragon og
man fik et klart bedre indblik i hans indre kamp og det gjorde ham klart
mere uhyggelig i mine øjne. I Manhunter syntes jeg at Dollarhyde endte
med at være mere af en biperson en en jeg følte nogen frygt eller for
den sags skyld noget som helst andet for. Samspillet mellem Dollarhyde
og hende den blinde fungerede også klart bedre i ed Dragon end i Manhunter.

> [...]
> skulle "gøres plads" til Lector - da det bliver solgt som en Hannibal-film.

Mht. Graham er jeg dog helt enig. Han fungerede klart bedre i Manhunter
end i Red Dragon hvor jeg virkelige savnede noget indhold i hans figur.
En af Edward Norton's mere svage roller.

Tenz.

Fra : Per Kristensen

Dato : 07-11-02 15:08

"Mark Høserich" <mfbh21@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Er Red Dragon en remake af Manhunter, med et bedre cast, eller er
historien
> anderledes

Jeg syntes at Red Dragon er klart bedre end Manhunter, som er dræbende
kedelig. Desværre så er der ikke så meget ved Red Dragon hvis man har set
Manhunter, da historien jo stort set er ens.

Fra : Mads Holmsgaard Erik~

Dato : 07-11-02 23:39

"Mark Høserich" <mfbh21@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Er Red Dragon en remake af Manhunter, med et bedre cast, eller er
historien
> anderledes

Hvis jeg husker rigtigt fra da jeg læste bogen i sin tid for mange lysår
siden, så er slutningen ikke så lykkelig for Will Graham som den er i Red
Dragon. Jeg mener bestemt, at Will Graham bliver vansiret i bogen, mister
konen og slutter livet på allerkedeligste vis som alkoholiker. Er det
rigtigt?

mvh
Mads

Fra : Per Kristensen

Dato : 08-11-02 14:12

> [...]
> Dragon. Jeg mener bestemt, at Will Graham bliver vansiret i bogen, mister
> konen og slutter livet på allerkedeligste vis som alkoholiker. Er det

Tak for SPOILER advarslen!

Fra : Mads Holmsgaard Erik~

Dato : 08-11-02 23:14

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> skrev i en meddelelse

Red

> Tak for SPOILER advarslen!

Sorry. Troede sgu jeg havde skrevet det!!!!