Hjælp ønskes
Fra : Kurt Kristiansen

Dato : 07-11-02 10:03

Hej i gruppen!

Så har jeg igen været en tur i Viborg, og igen.... har jeg problemer.

Jeg har lagt 2 kopier i dk.binaer.historie.

1. kopi Bodil. Hvad er hendes far Jens Andersens beskæftigelse? Hustruen
hedder hun Karen? og er hun fra Vester Kippinge? Teksten til højre, hvor
begynder den der vedrører Bodil?.
Det er en kopi af KB fra Vaalse sogn 1810.

2. kopi Kirsten. Hvad er datoen? Har jeg ret i at der står "Sognefoged
Rasmus Jensen" han er for det meste opgivet som værende Lægdsmand, men det
er da noget helt andet ik'? Hvad er hustruens navn?
Det er en kopi fra Falling sogn 1801.

På forhånd tak

Kurt Kristiansen

kurt.kristiansen@stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/dk/

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 07-11-02 13:46

On Thu, 7 Nov 2002 10:03:26 +0100, "Kurt Kristiansen"
<kurt_k@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>Rasmus Jensen" han er for det meste opgivet som værende Lægdsmand, men det
>er da noget helt andet ik'? Hvad er hustruens navn?

Dom. IV post Pascha (4. søndag efter påske), 3 Mai fremstilledes i ??
Kirke efter hjemmedaab d 26 Martii Sognefoged
Rasmus Jensen og Hustrues Pigebarn kaldet Kirsten
fød d. 26 Martii, baaret af Maren Nielsdatter af
Hedevig? - Faddere var Jens Sørensen af ørting
Niels Pedersen? af Gylling og Christen Rasmussen
ung karl af Aastrup. Konen samme Dag
introduceret.

Jo, sognefoged er noget andet end lægdsmand, men begge dele er
betroede stillinger, og derfor blev det ofte den samme, der kom til at
sidde på sorteper.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 07-11-02 13:51

On Thu, 7 Nov 2002 10:03:26 +0100, "Kurt Kristiansen"
<kurt_k@mail1.stofanet.dk> wrote:

>1. kopi Bodil. Hvad er hendes far Jens Andersens beskæftigelse?

Det ligner Boemand - måske Boelsmand?

>Hustruen hedder hun Karen?

Ja, og Larsdatter til efternavn

>og er hun fra Vester Kippinge?

Ja.

>Teksten til højre, hvor
>begynder den der vedrører Bodil?.

Lige ud for underkanten af Bodil. Første linier hedder:

baaret af Bodil Jensdatter
gm. Lars Bondes Hustrue i
Waadse - Fadderne.... o.s.v.

Fra : Bodil Madsen

Dato : 07-11-02 14:35

Man bruger betegnelsen boemand på Falster. Stedet hedder Waalse.

Venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Kurt Kristiansen

Dato : 08-11-02 08:52