anbefaling af katterace
Fra : **LOC**

Dato : 07-11-02 09:12

Hej

Jeg er på udkig efter en katterace som passer til mig og mine omgivelser.
Det skal være en indekat. Jeg bor i en lejlighed på ca. 72 m2. Jeg er single
og der er ingen børn.

Det må meget gerne være en racekat. Har tænkt på en siameser. Det er vigtigt
at den er kælen og ikke reserveret.

Hvad bør jeg gå efter?

Har også tænkt på at besøge et kattehjem?

Hilsen

**LOC**

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-11-02 09:31

**LOC** wrote:
> Hej
>
> Jeg er på udkig efter en katterace som passer til mig og mine
> omgivelser. Det skal være en indekat. Jeg bor i en lejlighed på ca.
> 72 m2. Jeg er single og der er ingen børn.

langt de fleste katte kan trives som indekatte, blot der er de fornødne ting
i hjemmet, som feks kradsetræ og sådan....
vi har tre katte på 74 m2 på anden sal ;)
men jeg vil iøvrigt gerne lige anbefale at du får dig to katte, hvis du
arbejder ude at hjemmet....... det er det samme arbejde som en men med
doppelt så meget glæde, plus du får et par gladere katte......

> Det må meget gerne være en racekat. Har tænkt på en siameser. Det er
> vigtigt at den er kælen og ikke reserveret.

der er kælen og så er der kææææælen.... men der er andre ting du er nødt til
at tage i betragtning....
som pelspleje, om det skal være en kat der snakker meget, om den skal kræve
sin opmærksomhed eller om den blot skal "være der", om den skal følge med i
din hverdag eller om den skal kunne passe sig selv ( dvs ikke være 100%
focuseret på dig), køn og så videre og så videre......

> Hvad bør jeg gå efter?

når du nu selv nævner siam så er der adskillige herinde der kan fortælle
meget om netop den race..... mit umiddelbare indtryk af dem er at de er
MEGET krævene..... de snakker meget og er egentlig meget selskabelige katte
( stemmer det folkens??)
men derudover er der jo masser af andre racer...
det vigtigste er at du finder ud af hvilken race der passer til dit
temprament... der er "politikkens kattebog" din bibel.... der er alle
racerne beskrevet med temprament og så videre...... det nemmeste man kan
gøre er at se på billeder først og finde de racer der ser tiltalene ud.....
derefter begynde at læse om temprament og så vælge den endelige race( eller
racer) derudfra......

> Har også tænkt på at besøge et kattehjem?

hvis du går efter racekattene, vil jeg anbefale dig at starte med at læse
din bibel ( den kan lånes på biblioteket, men efter min ydmyge mening er den
et must i alle kattehjem*G*) og så finde opdrættere til præcis din race i
dit område.... ring til dem og forklar situationen, og spørg så om du må
komme og kigge ( også selvom de måske ikke har killinger for tiden, det vil
give dit et indblik i hvad type kat du vil få når den er voksen)

indimellem kan man ved opdrætterne få store killinger ( 10+ måneder) der
allerede er sterriliseret til en lidt billigere pris, som kælekatte......
det er altså også værd at overveje......
jeg har selv fået to af mine katte som voksne, og tro mig, de knytter sig
mindst lige så meget til mennesker som killinger gør...... og vælger du en
af de livligere racer vil du heller ikke misse ud på den obligatoriske
kattefræs og killingelege*G*

god jagt ;)

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : **LOC**

Dato : 07-11-02 09:52

Hej Sabrina

Tak for det gode lange svar , jeg har lidt at gå videre med nu.

knus

**LOC**

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 07-11-02 13:23

> [...]
> at den er kælen og ikke reserveret.
>
> Hvad bør jeg gå efter?
>
> Har også tænkt på at besøge et kattehjem?

Hejsa **LOC**

Siamesere er dejlige katte hvis du vil have en (eller helst 2) kat der
er DIN. De er kælne, snakkesalige og har det med at knytte sig meget tæt
til én person. Når du er single gør det jo så ikke så meget *fnis* Jeg
har prøvet at skulle ha' en kat til mig, som så bare "forelskede" sig i
en anden fra husstanden. Samtidig er siamesere MEGET nysgerrige, så hvis
det irriterer dig ALTID at ha' en kat løbende ud og ind mellem benene er
det nok ikke dem du skal vælge. Men hvis du vil ha' en aktiv kat hvor
der altid sker noget så er de skønne. Og at de så er den smukkeste race
samtidig.... (så....nu falder der brænde ned *G*)

Du kunne også overveje en "ensfarvet siameser", en Orientalsk korthår.
de har siameserens sind men (i al fald min erfaring) knytter sig ENDNU
mere til deres Yndlingsmenneske.

Du kan naturligvis også besøge et kattehjem, eller få EN siameser og en
"almindelig" kat.

Derudover er du velkommen til at kigge på min hjemmeside, (
http://cutiecats.dk ) der er i al fald både billeder og historie om
livet med siam/okh.

Nå ja og så vores abyssiner. DET skulle jo i følge alle de "kloge" bøger
være den ultimative velcro-kat, altså kælen, kælen og kælen. HAH! Det
kan jeg i al fald ikke overbevise vores Phumba om. Men det understreger
sådan set bare at katte er forskellige, så alt det med temperament osv.
skal tages som en rettesnor men absolut ikke for mere end det. Vores 2
første orientalere var søskende, men MEGET forskellige af sind. Man
skulle tro det var to helt forskellige racer.

Held og lykke med søgningen.

Og så forresten..."bibelen" der blev nævnt i forrige indlæg er (tror jeg
da) Politikens Kattebog - bare hvis du skulle være i tvivl.

Med venlig hilsen
Lisbeth Hviid Jakobsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-11-02 13:38

Lisbeth Hviid Jakobsen wrote:
> Og så forresten..."bibelen" der blev nævnt i forrige indlæg er (tror
> jeg da) Politikens Kattebog - bare hvis du skulle være i tvivl.

hov sku da*G* jeg fik da vist et k for meget med i min version*G* godt du
kunne redde min ære ;)
takker.....

Fra : Jan Holm

Dato : 07-11-02 15:05

For nu lige at tvære i det så mangler vi altså også en
lille selskabs syg kat. Magda ( rip ) var en ganske alm.
huskat af race. Men når vi læser om katteracer mindede
hans sind mest af alt om en siameser eller burmeser.
Når man læser om de 2 racer er det ikke specielt meget
forskel. Er der nogen forskel ?

Mvh
Jan Holm

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 07-11-02 15:29

In article <B9F0305C.6B39F%jan@parkholm.dk>, Jan Holm <jan@parkholm.dk>
wrote:

> [...]
> hans sind mest af alt om en siameser eller burmeser.
> Når man læser om de 2 racer er det ikke specielt meget

Hej Jan

Først - jeg føler med jeg - kan tydeligt mærke gennem dine indlæg at I
savner Magda så frygteligt...
Og så. Jeg tror at siameserne er lidt mere - hm - specielle Mine er
i hvert fald ikke så indladende overfor fremmede som f.eks. Camillas
burmesere, der sidder på én fra starten
Mine gør yderst sjældent sådan og kun med visse mennesker - der
glimrende kan være nogen, de aldrig har set før, ligesom der kan være
faste gæster i huset, de undgår. De har deres egen mening Og sådan
oplever jeg dem i de fleste sammenhæng. De skal nok selv afgøre hvem,
hvad og hvornår! Hvordan burmeserne er privat på hjemmebane må deres
ejere hellere svare på, men som gæst i deres hjem oplevede jeg dem som
yderst imødekommende overfor fremmede, i hvertfald.

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 07-11-02 20:02

"Jan Holm" <jan@parkholm.dk> skrev i en meddelelse
siameser eller burmeser.
> Når man læser om de 2 racer er det ikke specielt meget
> forskel. Er der nogen forskel ?

Hej Jan.

Jeg tror at siameserne snakker mere og laver mere "ballade" end burmeserne.
Samtidig knytter burmeserne sig til hvem som helst, der gider kæle dem (og
ofte prøver de mest hårdnakket med dem, der ikke gider *G*).
Du er velkommen til at se på min hjemmeside www.geocities.com/gyldenk , hvor
jeg har lavet en beskrivelse af (hvordan jeg opfatter) racen.

Mvh. Else.

Fra : Katrine Nederby

Dato : 08-11-02 16:07

> [...]
> hans sind mest af alt om en siameser eller burmeser.
> Når man læser om de 2 racer er det ikke specielt meget

Godt nok begrænse min personlige erfaring med de to racer sig til en enkelt
orientaler og 4 burmesere (og så lige alle de burmesere, jeg har truffet hos
div. opdrættere). Og der er forskel på de to racer, men også mange ligheder

Orientaleren er min fars. Han er gammel nu - sådan ca. 16 år - og ikke
længere sit gamle jeg, men i hans unge dage havde jeg fornøjelsen af at dele
hjem med ham i en periode. Og det kunne ind imellem være lidt af en prøvelse
ene og alene pga. hans stemmeføring kombineret med en enorm stædighed. Han
er (eller var, for han går ikke så meget ud mere) fritgående kat, og når han
f.eks. ville ud kl. 4 om morgenen, så ville han ud, og det ville han stadig
kl. 5 og 6, hvis ikke han fik sin vilje i første omgang. Men ikke alle
siamesere/orientalere har så kraftige stemmer: Se bare Lisbeths Basil, der
slet ikke ved, hvordan man gør (undskyld Lisbeth *s*). Dog tror jeg
stædigheden er ret kendetegnende for racen.
Derudover har han altid været en meget venlig og selskabelig kat. Han gik
f.eks. altid med på badeværelset - både når jeg skulle i bad og på
toilettet. Men der er ingen tvivl om, at han altid har været stærkest
knyttet til min far. Det er ham han fortrækker at ligge på skødet af, og jeg
betragter det stadig som en ære, når han lægger sig hos mig Og det er
også min fars dyne han er kravlet under om natten. Desuden har min far altid
kunnet gå ture med ham rundt i området, hvor han så pænt fulgte med - uden
snor altså . Og så kunne han til stor underholdning apportere papirkugler
i timevis, men det gør han heller ikke længere Kort vil jeg beskrive
ham som en nysgerrig, livlig, legesyg, stædig, anstrengende, meget venlig,
hengiven (overfor min far), men også lidt reserveret kat. Og så vil jeg lige
tilføje, at i Danilo's (det heder han) levetid har min far haft både en
brite, en huskat, en burmesr/hellig birma bl. og nu en burmeser, som selskab
for ham. Og han er kommet godt ud af det med dem alle

De fire burmesere (hvoraf den ene søreme osse er min fars) er meget
forskellige, men alligevel meget ens. Jeg har engang (også i denne NG)
postet flg. beskrivelse af livet med en burmeser (Jeg har tre burmesere og
to burmeser/birma blandinger):
----------

Jeg plejer altid at sige til folk, at med en burmeser i huset keder man sig
aldrig, og man er aldrig alene. En burmeser er nemlig ikke en kat man "har";
Det er en kat man deler sit liv med. Den forventer at tage del i ikke bare
det meste, men alt, hvad man laver.

Jeg er selv en forholdsvis ny burmeserejer, idet det ikke er mere end 3 år
siden, jeg lærte racen at kende. Det hele startede med to halve burmesere
(den anden halvdel er en hellig birma), og siden er bestanden vokset med tre
"hele" burmesere (-Har vist engang læst på en amerikansk side, at den ene
burmeser fører den anden med sig, og det kan jeg kun nikke genkendende til).
Her er nogle eksempler på mit hverdags-liv med kattene:

Om natten sover der 4 katte i min seng (den 5. foretrækker oftest stuen), og
burmeserne kan ikke komme tæt nok på; Allerhelst putter de under dynen

Når jeg går på toilettet, har jeg gerne selskab af mindst een kat. Når jeg
har gæster, som ikke ønsker selskab, holder min. 2 katte "vagt" ved døren og
venter på, at den atter skal gå op, så de igen kan følge med i, hvad "den
fremmede" foretager sig *G*

På mit skrivebord står altid to kattesenge, så kattene kan "være med" uden
at være i vejen. -Hvis ikke, kan jeg ikke se hverken tastatur eller skærm
for katte.

Når jeg åbner mit klædeskab, skal mindst een kat ind at rekognoscere i
tøjbunkerne (har efterhånden opgivet sort tøj). Det samme gør sig
gældende for skuffer og køkkenskabe.

Høje steder er spændende. Specielt dem man ikke kan "nå" ved egen hjælp.
F.eks. den øverste hylde i min entré-garderobe. Befinder jeg mig i nærheden
af den reduceres jeg for et øjeblik til et mobilt klatremiljø. Jeg er dog
blevet så klog (vel-dresseret), at jeg med et "miau" kan lokkes til at
krumme ryggen en smule, så det ikke bliver nødvendigt at bruge kløerne for
at få en sikker landing. -Og det er tydeligt, de får den slags idéer ved at
iagtage hinanden. Så lærenemme? -Jo!
En enkelt har endvidere lært (-eller lært mig?), at kalde, når hun vil ned
igen.

I køkkenet er min skulder en platform til mellemlanding, når de øverste
køkkenskabe skal besigtiges ovenpå (Min hankat står på køkkenbordet og
lægger venligt en pote på min skulder, når det er tid at krumme ryggen).

-Ja ja, jeg indrømmer det; Mine katte er ikke særligt velopdragne. Jeg
finder simpelthen deres påfund for underholdende, så de får lov at udfolde
sig frit så længe de ikke ødelægger noget eller er til fare for sig selv
(eller mig). Jeg er dog overbevist om, at en burmeser godt kan "opdrages",
men jeg er også ret sikker på, at den er opfindsom nok til alligevel at opnå
"det forbudte".

Burmeseren er hvor dens ejer er. Om du er i bad, laver mad, ser fjernsyn
eller gør rent er den altid i nærheden og klar til kæl og nus, når du er
det. Jeg har aldrig, hverken hos mig selv eller hos de opdrættere, jeg har
besøgt, mødt en afvisende burmeser. Har snarere været overrasket over, hvor
tillidsfulde og nysgerrige de er overfor fremmede; -Og børn ikke mindst. Det
er en meget aktiv, hengiven og kontaktsøgende kat, men den bliver aldrig
anmasende og indsmigrende. Burmeseren er en lille kat, men en stor
personlighed, så du skal have plads til den i dit liv. Men jeg tør godt love
dig, at du vil få utroligt meget igen, hvis du giver dit hjerte til en
burmeser.
Det eneste, som jeg ikke kan nikke genkendende til ved nogle beskrivelser af
burmeseren er dens talegaver (men nu har jeg også tidligere levet sammen med
en orientaler). De har stemmer som kan høres - jovist, men de bruger dem
fornuftigt. Dvs. de går ikke bare og snakker uden grund, men har altid et
vigtigt budskab at viderebringe, når de åbner munden. Og kender du din kat
godt, kan du også forstå, hvad den siger; Og komme med det rigtige svar
----------

Men som sagt er der også individuelle forskelle. Tabita er en velcrokat uden
lige og kan være næsten umulig at ryste af, når først hun har lagt sig til
rette (det gælder også for gæster); Hvor Sofus næsten aldrig ligger på
skødet. Han er dog så den store dyneputter istedet (ligger helst tæt op ad
mig under dynen og sover). Patsy er sådan lidt midt imellem.

Min konklussion er, at selvom burmeseren altid er tæt på een, er den ikke
"krævende" på samme måde som siam/ori. Jeg opfatter den som en mere "blød"
personlighed end siameseren, da den er så imødekommende og venlig.

Og så hvisker jeg lige til slut: Burmesere er mere intelligente end
siameser/orientalere Jeg har en amerikansk racebeskrivelse liggende,
hvor burmeseren sammenlignes med siameseren, men siden findes desværre ikke
mere. Her er dog et lille uddrag:

"....and from my experience seem eminently more intelligent than any other
breed. They cooperate to achieve their goals. As an example I brought home
one of those boxes that contain a catnip mouse in it, the cat reaches in,
grabs the mouse which is attached to a heavy cord on a spring. If the cat
lets go, the mouse rapidly is wound back into the house. The siamese tried
it first. The best they could do was to hold the mouse firmly and drag the
attached box behind them. The burmese had a go at the mouse next. Within
three minutes one of them had the mouse out while two others gnawed on the
cord to free it. They work together opening drawers, one on each end until
there is a wide enough opening for both to hop in......"

Det blev langt, men det kunne altså ikke skrives med kun et par ord
Håber, det var en hjælp.

Forresten...hvis i overvejer een af de to racer seriøst, bør i forberede jer
på at anskaffe to katte, da ingen af dem egner sig til at være
enekatte. -Eller i har har måske en kat i forvejen (kan ikke huske om i
havde to)?

--
Mange hilsner
Katrine, som drømmer om engang at få sig en lilla(tabby)masket siameser

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 08-11-02 17:14

In article <aqgj8j$ob6$1@sunsite.dk>, Katrine Nederby
<katnederby@hotmail.com> wrote:

> Kort vil jeg beskrive
> ham som en nysgerrig, livlig, legesyg, stædig, anstrengende, meget venlig,
> hengiven (overfor min far), men også lidt reserveret kat.

Bingo!
Du har lige beskrevet min frk. (Prima)Donna på en prik...

Din burmeserbeskrivelse ligner nu også noget jeg kender langt hen ad
vejen... men jeg vil protestere på mine kattes vegne over, at du
tilsyneladende mener de snakker uden grund! De har _altid_ noget
vigtigt og verdensklogt at sige - det er bare ikke altid de dumme
to-benede fatter det

Fra : Jan Holm

Dato : 08-11-02 19:27

Katrine Nederby wrote:
> [...]
> enkelt orientaler og 4 burmesere (og så lige alle de burmesere, jeg
> har truffet hos div. opdrættere). Og der er forskel på de to racer,

1000 tak, slugte det hele råt. Tror der var "nogen" der
glemte at fortælle Magda at han altså var en huskat og
ikke en burmeser. Han minder på næsten alle punkter
om din beskrivelse. Bortset fra det med høje steder han
ikke selv kunne nå. Det sociale, putte under dyne, kæle,
fremmende mennesker, med i alt, katteseng ved tataturet.

Når engang det bliver tid er det helt sikkert en burmeser
vi skal have fat i. Vi har jo en anden kat, Strumph 7 årig
hankastrat. Han var dog ikke vild med Magda men på
det seneste var de ok venner. Kunne spise sammen og
slåsse for sjov. Ville en burmeser være nemmere at tage
imod for strumph, eller er det samme tur igen ?

Venlige hilsner
Jan Holm

Fra : Katrine Nederby

Dato : 10-11-02 01:20

"Jan Holm" <NOSPAM@NOSPAM.TIA> skrev i en meddelelse

> [...]
> slåsse for sjov. Ville en burmeser være nemmere at tage
> imod for strumph, eller er det samme tur igen ?

Det er svært at sige. Burmesere er iflg. min erfaring meget selvbevidste og
nysgerrige små skabninger, som meget hurtigt indtager deres nye hjem.
Hvordan Strumph reagerer på det, må tiden vise. Det kan jo være, han bliver
så paf, at han helt glemmer at reagere *g* Men jeg vil nu alligevel råde jer
til at tage det et skridt ad gangen, når den tid kommer

Men nu elsker burmesere jo at putte i bunke. Tror du Strumph kan vænne sig
til at have sådan en lille mængerøv liggende oven i sig?

Mange hilsner
Katrine

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 08-11-02 19:51

"Katrine Nederby" <katnederby@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> slet ikke ved, hvordan man gør (undskyld Lisbeth *s*). Dog tror jeg
> stædigheden er ret kendetegnende for racen.

Skal du fornærme min lille Sokkegumler? *G* Nej han kan, atypisk for en
siam, ikke miaue. Men stædig? Jo DET er han.

> [...]
> ham som en nysgerrig, livlig, legesyg, stædig, anstrengende, meget venlig,
> hengiven (overfor min far), men også lidt reserveret kat.

Og det du har beskrevet ovenfor passede på en pril på vores Havana, og
faktisk også på Jack, bortset fra det med at apportere. Sådan noget er for
hunde! *G*

<Klip>

> [...]
> cord to free it. They work together opening drawers, one on each end until
> there is a wide enough opening for both to hop in......"

Håh! Det viser da bare at de skal være flere for at kunne tænke *GGG*

Hilsen
Lisbeth
--
http://cutiecats.dk ~ Verdens sødeste katte
http://trekkiegrrrl.tripod.com ~ 3D grafik & WWP

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 08-11-02 23:47

In article <aqh0ps$5ec$1@sunsite.dk>, Lisbeth Hviid Jakobsen
<ernyoka@hotmail.com> wrote:

> Og det du har beskrevet ovenfor passede på en pril på vores Havana, og
> faktisk også på Jack, bortset fra det med at apportere. Sådan noget er for
> hunde! *G*

Altså Jack, du bruger da ikke hovedet! Når man kommer med legetøjet
igen og igen, bliver de jo nødt til at blive ved med at lege med én!
*Tsk,tsk,tsk*

Miaoo fra Donna (der _godt_ kan miave... et af det kære barns mange
navne er "Hold-nu-kæft-kat", selvfølgelig sagt i en mild og venlig
tone...)

> Håh! Det viser da bare at de skal være flere for at kunne tænke *GGG*

Eller at burmesere er holdarbejdere og siam'er er individualister?

Fra : Trine Piltoft

Dato : 09-11-02 00:02

Hej Lisbeth og andre

>Og det du har beskrevet ovenfor
>passede på en pril på vores Havana, og
>faktisk også på Jack, bortset fra det
>med at apportere. Sådan noget er for
>hunde! *G*

Hmmmm - Lisbeth. Var du ikke klar over at orientalerne ER i
familie med hunde *g*. Det mener nogle af mine ihvertfald, og som
følge deraf apporterer de ganske glimrende...........hvis de altså
gider.

Man ja - faktisk var det som at læse en beskrivelse af de fleste
siamesere eller orientalere, så mon ikke de 2 racer i bund og
grund er meget ens.
Muligvis er nogle siamesere mere reserverede overfor fremmede, men
langt fra alle. Jeg kender mange (både nogle af mine egne, men
også andre folks siamesere/orientalere), der kaster sig over
enhver der gider at snakke med dem

<snip>

*LOL*

Mvh. Trine

Fra : Trine Piltoft

Dato : 07-11-02 20:25

Hej **LOC**

> [...]
>og der er ingen børn.
>
>Det må meget gerne være en racekat.
>Har tænkt på en siameser. Det er vigtigt

Hvis du køber en siameser vil jeg som de andre også siger, mene at
du seriøst skal overveje at købe 2 med det samme. Siamesere er
udpræget sociale dyr (ihvertfald flertallet af dem), og kan være
temmeligt kede af at skulle være alene.
Ved mange andre racer er det iøvrigt også en god ide med 2 katte
der kan have glæde af hinanden.

Jeg synes ikke man kan sige at siamesere er reserverede, men nogen
er selvfølgelig. De knytter sig ofte rimeligt meget til deres ejer
(eller ihvertfald en af dem *g*), og nogen af mine bryder sig ikke
specielt meget om fremmede. Det er ikke fordi de er bange, men
de "gider bare ikke". Tilgengæld er alle mine katte meget hengivne
overfor mig - dog på hver deres måde. Nogen vil ligge på skødet og
nusses med hele tiden, andre vil gerne lege meget og nogen af dem
vil bare gerne være lige i nærheden af hvor jeg er.

En siameser (eller orientaler) kan være ski..... irriterende, men
den skal også nok sørge for at man hurtigt tilgiver den *s*.
Nogle af mine svarer igen hvis jeg skælder ud, andre bliver
smækfornærmede og så er der nogen der bliver dybt ulykkelige, og
næsten ikke ved hvad de skal gøre for at gøre det godt igen.

6 katte af samme race og dog er de allesammen meget forskellige.
Det er derfor svært at generalisere.

>Hvad bør jeg gå efter?

Sundhed og temperament er det primære når du vælger kat - uanset
hvilken race. Hvis du gerne vil have en kat der ligger lige så
stille på sofaen ved siden af dig om aftenen, aldrig laver
narrestreger eller ulykker & ikke snakker så skal du ikke vælge en
siameser, men hvis du gerne vil have en kat der indimellem opfører
sig som en hund, som gerne fører lange og inderlige samtaler med
dig, som følger med dig rundt i lejligheden fordi den gerne vil
være sammen med dig, og også er så nysgerrig at den ikke vil lade
noget gå sin lange næse forbi, tjaeee - så synes jeg du skulle
tage ud og besøge en siameseropdrætter hvor du kan se kattene i
deres vante omgivelser :0)

>Har også tænkt på at besøge et kattehjem?

Rigtig, rigtig god ide.

Mvh. Trine

Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s
e-mail: piltofts@post.tele.dk
Web: http://home0.inet.tele.dk/piltofts/

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 07-11-02 15:16

In article <3dca2039$0$152$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, **LOC**
<anhen90@remthis.hotmail.com> wrote:

> Det må meget gerne være en racekat. Har tænkt på en siameser. Det er vigtigt
> at den er kælen og ikke reserveret.

Hej

Hm - jeg tror ikke _en_ siameser er en god idé med mindre du er meget
hjemme. Rigtig meget hjemme...
En siameser kan nærmeste savne så den bliver deprimeret af det - og den
knytter sig meget stærkt til dig. To siamesere er bedre, for de knytter
sig så også til hinanden - selv om du stadig ikke skal være væk fra dem
alt for længe, før du kan mærke at de er mugne over det
Til gengæld, hvis man kan opfylde de betingelser, bliver man solgt til
de snakkesalige, foretagsomme, kærlige, intelligente, trofaste væsner.
Ja, jeg har to siamesere.. det ville du aldrig have gættet, vel
Jeg har en lille kortfattet siam-beskrivelse på min hjemmeside, som du
selvfølgelig er velkommen til at kigge på
Held og lykke med katte-jagten. Som andre også har skrevet, prøv at
læse lidt om alle de forskellige racer, så du får en idé om, hvilken
der passer bedst i netop dit liv .-)

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 07-11-02 16:32

> [...]
> at den er kælen og ikke reserveret.
>
> Hvad bør jeg gå efter?
>
> Har også tænkt på at besøge et kattehjem?

Hejsa LOC
Inden for alle racer er der kælne katte og du kan også finde sky katte i
alle racer. Jeg vil påstå at det kommer helt an på den opdrætter du køber
hos!
Jeg har selv norske skovkatte som er meget kælne elsker vores seng og mest
når vi er i den.
Som killinger leger de og er frække, men som voksne katte er de rolige (kan
stadig lege), men alle killinger er jo legesyge.
Hilsen Sanne
http://www.silver-heart.dk
Norske skovkatte killinger tilsalg

Fra : Nina El Falaki

Dato : 07-11-02 18:14

Du er meget velkommen til et kig på min hjemmeside, der står noget om somali
og bengal. Ellers kan jeg anbefale siden www.racekatte.dk

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Helle Andersen

Dato : 07-11-02 22:58

"**LOC**" <anhen90@remthis.hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det er vigtigt
> at den er kælen og ikke reserveret.

Det skulle nok kunne lade sig gøre, at finde sådan en
størrelse Men der kan også være forskel racerne
imellem. De færreste katte vil være reserverede overfor
deres ejere, men en del vil være det overfor fremmede.

Generelt er det som om, at de mindre katteracer bedre
kan lide at være skødekatte end de større - måske fordi
det er ubehageligt for dem at ligge på skødet. Men selvom
de ikke er skødekatte, kan de jo godt være kælne.

Når nu du evt. går efter en racekat, så tror jeg at du skal
være så specifik, som overhovedet muligt - det gør det
lidt nemmere, for der er så mange skønne racer.

Jeg vil absolut anbefale dig, at finde et par racer, som du
kunne være interesseret i og så tage ud og besøge nogle
opdrættere. Tag dig den tid, som er nødvendig - det kan
ikke betale sig at skynde sig for meget. det er ikke sjovt
at ende med en kat, som det viser sig har ting, som man
ikke kan holde ud.

Min race, som er abyssinieren, er efter min mening aldeles
pragtfuld, men den har så absolut nogle ting, som nogen
vil elske, men andre vil hade. Den er meget livlig og den er
voldsomt huslig og skal være med i alt, hvad man
foretager sig. De er enormt madglade og har ikke respekt
eller frygt for ret meget, så man skal være stædig for at
lære dem, at man ikke gider have dem hængende på
kanten af tallerkenen. Mange af dem elsker at springe op
på skulderen af deres mennesker og vaske dem i hele
hovedet eller ordne deres hår. Aby'en har en evne til at
gøre alting fuldt ud og kender ikke til at gøre noget med
måde.

Personligt synes jeg, at alle disse ting er ret hyggelige, men
jeg kender andre, der helt klart ville hade dem. Men
heldigvis findes der da noget til enhver smag.

Som andre har skrevet, kan jeg absolut anbefale dig to
katte. Det er ikke specielt mere besværligt, men dobbelt
så dejligt og kattene har altid selskab, selvom du ikke er
hjemme. Visse racer er direkte uegnede at have som
alenekatte.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Niels L.

Dato : 08-11-02 10:48

> [...]
> at den er kælen og ikke reserveret.
>
> Hvad bør jeg gå efter?
>
> Har også tænkt på at besøge et kattehjem?

Hej...
Prøv at kaste et blik på Maine Coon-racen. DET er dejlige katte, med et
umådeligt godt sind.
Du kan finde masser af oplysninger på nettet....

Hilsen
Niels L.

Fra : Ida

Dato : 08-11-02 11:12

Jeg må jo erkende mig så absolut enig med Niels
Der kan læses om Maine Coons på fx Maine Coon Klubbens side
http://www.mainecoonklubben.dk/dk/mco.html

Maine Coons er dog en af de racer, der ikke trives med at være alenekat, så
det skal nok tages med i overvejelserne

Ida
--
DK CorkyCoon