luftfugtighed
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-11-02 21:35

Hej

Hvad er normal luftfugtighed på denne årstid?

Jeg har fået mig et sådan Aldi vejrstation.. og jeg måler 75% luftfugtighed
nu og -0,5 grader udendørs vel og mærke

Det har vel meget at sige hvordan skydækket er, eller hvad er indvirkende på
luftfugtigheden?

Fra : Niels Bauer

Dato : 09-11-02 11:15

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@REMOVEspamfilter.dk> skrev i en

> Hej
>
> Hvad er normal luftfugtighed på denne årstid?

Jeg kan anbefale www.dmi.dk Vælg "vejr og hav". Vælg derefter
"1-døgnsudsigt" og så "Seneste observationer". Her kan man se, at
luftfugtighede klokken 9.00 Lørdag var på 85-90%. Dmi er en fin site med
mange målinger fra hele Danmark (og verdenen for dens ságs skyld).

> Det har vel meget at sige hvordan skydækket er, eller hvad er indvirkende

> luftfugtigheden?

Luftfugtighed er jo et udtryk for hvor meget vand der er i luften. I første
omgang er det lufttrykket og temperaturen, og dermed damptrykket, der har
indflydelse på luftfugtigheden.

--
Niels

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 12-11-02 18:36

Niels Bauer wrote:

> [...]

Det afhænger helt af vejret. I forbindelse med vådt vejr vil luft-
fugtigheden være tæt på 100 %. Hvis vejret er mere tørt, kan den være
mindre, for eksempel 50 %.

Fugtigheden er typisk mindre indendørs, idet den kolde luft udefra
bliver tørrere ved opvarmning. En modsat tendens skyldes at mennesker
samt bl.a. madlavning og badning afgiver fugt til indeluften.

> Jeg kan anbefale www.dmi.dk Vælg "vejr og hav".

Ditto.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)