link til bold
Fra : Leonard

Dato : 06-11-02 17:40

På: http://leonard.dk/test.html
har jeg med CSS lavet så et link bliver til bold, når der peges på
det.
I Opera 5.02 i Win98 og på en Mac der vist nok kører IE-et-eller-andet
virker det ikke helt.
Når teksten skifter til bold fylder den mere, men det gives der ikke
plads til, så i mit eksempel bliver test til tes.
Hvem er det der fejler her og hvad kan jeg gøre ved det?
--
mvh Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Klaphans

Dato : 06-11-02 19:09

Du kan ikke rigtig gøre noget ved det efter min viden.
Når du gør er tekst fed, så fylder den jo automatisk mere i højde og bredde.
Det du evt. kunne var at få linket til at skifte farve i stedet.

John / pzycodesign.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-11-02 20:05

dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk (Leonard) skrev :

>I Opera 5.02 i Win98 og på en Mac der vist nok kører IE-et-eller-andet
>virker det ikke helt.

>Hvem er det der fejler her og hvad kan jeg gøre ved det?

Bug i Opera og er findes i alle Operaversioner, der forstår
a:hover.

Føj en   bagpå.
href="test.html">test&nbsp;</a></p>

PS.
Rækkefølgen i din css skal være
a:link
a:visited
a:hover
a:active

<http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/selector.html#x33>

Fra : Dines Justesen

Dato : 06-11-02 20:29

> Bug i Opera og er findes i alle Operaversioner, der forstår
> a:hover.

Bug? Fra W3's CSS2 recommendation:

"User agents are not required to reflow a currently displayed document due
to pseudo-class transitions."

En browser må gerne opdatere hvordan dokumentet vises (så som fx IE vist
gør de) så der er plads til at hele teksten kan være der, men det skal den
ikke gøre. Hvis man laver en side hvor :hover gør at teksten kommer til at
fylde mere end den gjorde før så bør man altså regne med at nogle browsere
vil vise dette på en måde som ikke er det man havde tænkt sig.

Det har flere gange været diskuteret i Operas nyhedsgrupper, og
konklusionen har hele tiden været, det er ikke en bug da standarden
tillader det. Vælger man at gøre som IE virker det sikkert fint på en
hurtig maskine, men sidder man med en langsom PC så er funktion ikke helt
ligeså smart. Personligt tror jeg at opera ændre den måde dette håndteres
på i version 7, men hvem ved...

Dines

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-11-02 21:13

Dines Justesen <dines@aub.dk> skrev :

>Bug?

OK - så ikke en bug, men så mindre hensigtsmæssigt.

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 06-11-02 23:30

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> wrote in

> OK - så ikke en bug, men så mindre hensigtsmæssigt.

Jeg synes det er meget rart. Dengang jeg stadig brugte MSIE var der til
tider links der var umulige at ramme. En kombination af bold ved hover og
smalle spalter gjorde at linket hoppede ned på næste linje når man førte
musen henover det.

Så jeg vil vove at kalde det en fordel og ikke en ulempe.

--
Andreas
<http://www.solitude.dk>

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 07-11-02 09:44

Knud Gert Ellentoft wrote:
> dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk (Leonard) skrev :

> Bug i Opera og er findes i alle Operaversioner, der forstår
> [...]

Et alternativ er at sætte padding-left og -right til fx .2em på a{ uden
hover, og 0em eller lignende med hover, så skulle der være en chance for
at det hænger sammen igen...

mvh

Jesper Brunholm

--
H.C. Andersen-Centret med nyt design: <http://www.andersen.sdu.dk/>
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - <http://www.phonixfolk.dk/>

Fra : Niels Andersen

Dato : 06-11-02 20:53

Leonard wrote in <3dca4526.5124764@news.inet.tele.dk>:
> [...]
> plads til, så i mit eksempel bliver test til tes.
> Hvem er det der fejler her og hvad kan jeg gøre ved det?

IMHO: Det er dig der fejler, da du gør noget uhensigtsmæssigt. :)

Jeg har en enkelt gang oplevet større problemer som følge af denne.
En stak links i en relativ smal spalte. Nogle af dem var i flere ord, og
kunne godt fylde bredden godt ud.
Hvis teksten på et link fx. var "I eftermiddag", og det fyldte hele spaltens
bredde, så opstod der problemer når man peger på den. Så bliver teksten
bredere, kan ikke være der, og den blev delt til to linjer:
eftermiddag
Hvis musen så ikke blev holdt over I'et (hvor stor er sandsynligheden for
det? Det er en meget smalt bogstaver, og de fleste peger vist normalt i
midten), så ville musen ikke længere være over linket. Og så bliver
bogstaverne smalle igen, og "eftermiddag" rykker op. Men nu er musen igen
hen over linket, bogstaverne bliver fede...

Det er ikke særligt kønt, og nogle havde problemer med overhovedet at kunne
følge linket.

Jeg vil altså anbefale at hover-effekter ikke ændrer på hvor meget linket
fylder i flowet. :)

--
Mvh.

Niels Andersen