Længden på BCC-header
Fra : Jakob Bock

Dato : 06-11-02 16:32

Er der nogen grænse (af praktisk betydning) for, hvor meget indholdet af en
BCC-header må fylde? Jeg har et script, der sender et nyhedsbrev ud, og pt.
er der 1000+ adresser svarende til 23k+ bytes. Dette kører uden problemer,
men spørgsmålet er, om jeg skal til at tænke på en anden løsning.

Scriptet kører på en UNIX-server og bruger sendmail/PHP's mail-funktion.

Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 06-11-02 18:50

Jakob Bock wrote:

> [...]
> pt. er der 1000+ adresser svarende til 23k+ bytes. Dette kører uden
> problemer, men spørgsmålet er, om jeg skal til at tænke på en anden

Du skriver vel ikke alle adresser på samme linje, vel? Du bør skrive dem
sådan her:

Bcc: adresse@eksempel.dk
adresse2@eksempel.dk
adresse3@eksempel.dk

...altså med tab (eller evt. ét eller flere mellemrum) foran hver ny
emailadresse.

Thomas Jensen @ pil.dk påstod i øvrigt på et tidspunkt, at visse
SMTP-servere ikke vil acceptere mere end et vist antal (jeg mener, han
sagde 50) bcc-adresser pr. mail - så hvis dit script skal kunne køre andre
steder end lige din nuværende server, så skal du måske til at overveje at
dele adresserne op i bunker af 50.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Jakob Bock

Dato : 06-11-02 19:42

Jonas Koch Bentzen skrev:

> [...]
> adresse2@eksempel.dk
> adresse3@eksempel.dk
>
> ..altså med tab (eller evt. ét eller flere mellemrum) foran hver ny

Adresserne er komma-separerede. Det bør de være ifølge:

http://rfc.sunsite.dk/rfc/rfc2822.html

Det er selvfølgelig en mulighed.

Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 07-11-02 10:41

Jakob Bock wrote:

> Adresserne er komma-separerede. Det bør de være ifølge:
>
> http://rfc.sunsite.dk/rfc/rfc2822.html

Jeps (det glemte jeg), men der er også en grænse for hvor lang, en header må
være, og derfor bruger man linjeskift. Du skal altså adskille adresserne
med ",\n\t".

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Jakob Bock

Dato : 07-11-02 10:44

Jonas Koch Bentzen skrev:

> Jeps (det glemte jeg), men der er også en grænse for hvor lang, en header må
> være, og derfor bruger man linjeskift. Du skal altså adskille adresserne
> med ",\n\t".

Kan du henvise til et dokument der bekræfter dette?

Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 07-11-02 10:47

Jakob Bock wrote:

> Kan du henvise til et dokument der bekræfter dette?

Nej, jeg kan desværre ikke huske, hvor jeg har læst det. Det med at lade
linjen fortsætte på næste linje har jeg dog læst i en eller anden
email-RFC.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Dino

Dato : 07-11-02 11:51

Den 7-11 2002 skrev Jakob Bock i
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Kan du henvise til et dokument der bekræfter dette?

RFC2822

2.1.1. Line Length Limits

There are two limits that this standard places on the number of
characters in a line. Each line of characters MUST be no more than
998 characters, and SHOULD be no more than 78 characters, excluding
the CRLF.

--
Dino

Verdens største samling af danske
script og moduler til Hamsteren

<http://starcruiser.dk/hamstersiden/>

Fra : Jakob Bock

Dato : 07-11-02 13:50

Dino skrev:

> [...]
> characters in a line. Each line of characters MUST be no more than
> 998 characters, and SHOULD be no more than 78 characters, excluding

Jeg har nu lavet en version af mit script, hvor headeren "foldes", så
linierne maksimalt er 78 tegn lange, afsluttes af CRLF og de nye linier
starter med en "white space characters". Det lader da også til at virke
efter hensigten, selvom den tidligere løsning (een lang linie) også virkede.

Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Jakob Bock

Dato : 06-11-02 20:07

Jonas Koch Bentzen skrev:

> [...]
> steder end lige din nuværende server, så skal du måske til at overveje at

Et "problem" ved denne fremgangsmåde er to-feltet, der jo mig bekendt ikke
kan være tomt. Der skal så sendes x-kopier (pt. 22) til denne adresse,
hvilket ikke ligefrem er nogen elegant løsning.

Venlig hilsen
Jakob Bock