MS Windows
briani 27239
Lige et prob. mere... Nedlukning!
Fra : MD

Dato : 06-11-02 15:47

Jeg kører Win XP Pro DK.

Jeg har på det seneste ikke kunnet lukke computeren helt ned, den har kunnet
det før.
Den stopper med "Du kan nu lukke din computer" Og så skal jeg helt manualt
med muskelkraft!!! Slukke for puteren...

Jeg har læst svarene i gruppen igennem, men får ikke rigtig noget ud af
det... Nogle skriver at man skal gøre >> Kontrolpanel - Strømstyring -
flueben i Avanceret. Jeg har bare ingen boks der hedder avanceret?!?! Jeg
har et faneblad der hedder avanceret, men der er ikke rigtig noget at komme
efter.

I min BIO's står den til ACPI enabled - og det hjælper ikke hvis jeg sætter
den til disabled (klart nok).

Jeg fatter aller en ski - er der ikke en der kan hjælpe?

MVH MD

Fra : Madsen

Dato : 06-11-02 16:23

MD skrev:

> I min BIO's står den til ACPI enabled - og det hjælper ikke hvis
> jeg sætter den til disabled (klart nok).

Hvad står der hvis du går ind i Enhedshåndtering og klikker på
plustegnet ud for Computer? Står der ACPI- eller Standard-PC ?

Madsen.

Fra : MD

Dato : 06-11-02 17:01

> Hvad står der hvis du går ind i Enhedshåndtering og klikker på
> plustegnet ud for Computer? Står der ACPI- eller Standard-PC ?

Der er to ikoner.
Ud for nummer et står der: PC med avanceret konfiguration og
strømforsyningsgrænseflade (ACPI)
Ud for nummer to står der: Standard-pc

Jeg kører med to styresystemer. Jeg har Win 98 SE på én HD og Win XP på en
anden. Men jeg bruger aldrig 98 mere. De er lavet som dual-boot - men jeg
har før kunnet lukke ned, selvom jeg havde begge systemer inde...

Fra : Madsen

Dato : 06-11-02 17:09

MD skrev:

> Der er to ikoner.

Det skal der ikke være.

> Ud for nummer et står der: PC med avanceret konfiguration og
> strømforsyningsgrænseflade (ACPI)
> Ud for nummer to står der: Standard-pc

Hmm, jeg tør ikke sige hvad der sker hvis du fjerner den ene af dem.
Den bliver muligvis bare fundet igen ved opstart, men det er altså
ikke planen at der skal optræde to forskellige computere derinde.

> [...]
> XP på en anden. Men jeg bruger aldrig 98 mere. De er lavet som
> dual-boot - men jeg har før kunnet lukke ned, selvom jeg havde

De burde heller ikke blande sig med hinanden hvis de er installeret
på hvert sit drev. Jeg tror på at din pc ikke lukker ordentlig fordi
at der optræder to forskellige pc'er inde i Enhedshåndtering.

Hvis der kun stod Standard-PC, så ville du have fanebladet APM inde
i Kontrolpanel > Strømstyring. Siden du ikke har det, så tyder det
på at din pc i virkeligheden understøtter ACPI så prøv evt. at fjerne
Standard-PC'en i Enhedshåndtering og genstart. Hvis du har mulighed
for at lave et image af skidtet inden du gør det, så ville det nok
være fornuftigt at gøre. Du kan også prøve med et gendannelsespunkt,
i mangel af bedre.

Madsen.

Fra : MD

Dato : 06-11-02 17:39

> [...]
> på at din pc i virkeligheden understøtter ACPI så prøv evt. at fjerne
> Standard-PC'en i Enhedshåndtering og genstart.

Jeg kan kun fjerne den som hedder ACPI. Den anden kan jeg ikke gøre noget
ved...

Nu har jeg prøvet at deaktivere ACPI, men der sker ingen ændringer. Og jeg
kan stadig ikke finde noget "avanceret" inde i strømstyring. (kun som
faneblad)¨

MVH MD

Fra : Madsen

Dato : 06-11-02 19:15

MD skrev:

> [...]
>
> Nu har jeg prøvet at deaktivere ACPI, men der sker ingen
> ændringer. Og jeg kan stadig ikke finde noget "avanceret" inde i

Du skal ind i Kontrolpanel > Strømstyring hvor der skal være et
faneblad der hedder APM og herinde er der noget der hedder Avanceret
strømstyring som kan slåes til. Når det er slået til så kan selv en
Standard-PC lukke automatisk via software i stedet for at man ser
skærmen med 'Du kan nu lukke...'

Hvis pc'en er fundet som en ACPI-PC så har man ikke fanebladet APM
og har du ikke det, så er årsagen at WinXP er snot forvirret over
hvad det er for en maskine den kører på og det tyder det også på at
den er, når der optræder to forskellige typer pc'er inde i
Enhedshåndtering.

Hvis WinXP først een gang har bestemt sig for at din pc er en Standard-
PC så er den som regel fastlåst på den indstilling, medmindre du går
ind og tvinger den til at bruge en ACPI-driver og det er ikke altid at
det går til held, for så skal der skrives en helt ny HAL og går der
koks i den, så nægter WinXP at starte. Det samme gør sig gældende den
anden vej. Altså hvis man tvinger den til at køre som en Standard-PC i
stedet for ACPI. Der er dog større chance for at det vil virke den vej
rundt.

Du skriver at du har rodet med ACPI-indstillingerne i BIOS. Var ACPI
slået til eller fra i BIOS da du i sin tid installerede WinXP?

Madsen.

Fra : MD

Dato : 06-11-02 19:49

> Du skriver at du har rodet med ACPI-indstillingerne i BIOS. Var ACPI
> slået til eller fra i BIOS da du i sin tid installerede WinXP?

Det kan jeg ikke huske, det er ca. et år siden.
Men jeg tror nu altid den har været slået til, for sådan nogle ting har jeg
ikke pillet ved i BIOS'en.

Fra : Madsen

Dato : 06-11-02 23:41

MD skrev:

> Men jeg tror nu altid den har været slået til, for sådan nogle
> ting har jeg ikke pillet ved i BIOS'en.

Nå, men den skal også være slået til inden du installerer WinXP
for hvis den ikke er slået til, så bliver pc'en installeret som
en Standard-PC.

Jeg ved ikke hvad løsningen er. Jeg ville nok lave et image af
installationen og så prøve at skifte driveren fra Standard til
ACPI og hvis så WinXP nægter at starte efterfølgende, så ville
jeg formatere skidtet og starte forfra med at installere WinXP.
Hvis pc'en bliver fundet som en Standard-PC ved geninstallationen
så tyder det på at din pc ikke er fuld ACPI-kompatibel. Hvordan
WinXP bestemmer sig for det kan du læse mere om her:

<http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q314088>

Læs evt. også:
<http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q299340>
- som beskriver hvordan du kan tvinge WinXP til at vælge en ACPI-
HAL under installationen.

Madsen.

Fra : MD

Dato : 07-11-02 09:35

> [...]
> <http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q299340>
> - som beskriver hvordan du kan tvinge WinXP til at vælge en ACPI-

Tak for din hjælp alligevel

MVH MD