hvor mange maskiner på en stikkontakt ??
Fra : Brian Tingholm

Dato : 06-11-02 13:42

Hejsa

Hvor mange computerer (gennemsnitslige) kan man sætte i en stikkontakt ??
er der ikke noget med at man har 10-12 ampære sikringer og hvor mange kan
der være pr. ampære ?

....en eller anden: forklar mig det lige !! jeg fatter jo ikke en pind af det
endnu !!

c",)

--
MVH Brian Tingholm
Web: www.tingohlm.com

- One picture kills more bandwith than a thousand words !

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-11-02 13:56

"Brian Tingholm" <webmaster@tingholm.com> wrote in message

> [...]
> der være pr. ampære ?
>
> ...en eller anden: forklar mig det lige !! jeg fatter jo ikke en pind af

En god tommelfingerregl er 6 maskiner pr 2 polet (230V) gruppe..

Eller 2A pr. maskine

Hvis du fx har 13A sikringsgrupper, skulle der dog ikke være nogen problemer
med 7 maskiner..

Jeg har dog set, at "The Party" skriver at de dimensionere med 1A pr.
bruger.... Det lyder nu ret lidt... for en 19" skærm, bruger omkring 1
Ampere

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-11-02 14:17

Bjarke Hansen skrev:

>En god tommelfingerregl er 6 maskiner pr 2 polet (230V) gruppe..

Men undgå at tænde på hovedkontakten hvis alle maskinerne og
skærmene står tændt.

--
Bertel

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-11-02 14:21

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> Men undgå at tænde på hovedkontakten hvis alle maskinerne og
> skærmene står tændt.

Ja, det er klart at der er en stor startstrøm... Dette burde dog ikke være
noget problem hvis man benytter smeltesikringer. Autotomatsikringer springer
jo ud så snart det når 13A

Fra : Eh-Fniller

Dato : 07-11-02 11:06

Bjarke Hansen wrote:

> Ja, det er klart at der er en stor startstrøm... Dette burde dog ikke være
> noget problem hvis man benytter smeltesikringer. Autotomatsikringer springer
> jo ud så snart det når 13A

ikke korrekt.
Det er afhængig af hvilken karaktestik som automatsikringen har.
Der findes 4 varitioner, hvor model K er meget træg og klare
meget store impulsstrømme.

mvh EH

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 06-11-02 14:15

For det første er det nok en lidt forkert gruppe du spørger i...

> Hvor mange computerer (gennemsnitslige) kan man sætte i en stikkontakt ??
> er der ikke noget med at man har 10-12 ampære sikringer og hvor mange kan
> der være pr. ampære ?

Det afhænger meget af computerne, men her er et eksemple, du kan selv
indsætte nogle lidt mere rigtige værdier:

En PC med et par HD, en stak blæsere og evt. en brænder kan vel bruge et
sted mellem 150W og 300W (ja og mere hvis der er meget guf i den). Dette er
hvis *alt* køre ved maksimal belastning (CPU'en regner, HD'erne kører helt
vildt, brænderen brænder osv.), og hvis man vil satse på, at ikke alle
computere på stikket knokler på samme tid, kan man vel sætte det lidt ned
(evt. helt ned 100W). Faktisk så bruger en computer der ikke laver noget
heller ikke ret meget strøm.

Så har folk typisk også en skærm, som bruger noget strøm, og et skud i
luften.... 80W - 120W.

Det findes sider hvor du kan slå alt dette her op, men jeg kan ikke huske
dem.

Lad og antage at en computer ved maks belastning bruger 400W inkl. alt
udstyr (nok lidt højt sat).

Den trækker så: 400W/220V = 1,8 A

En 10 A sikring vil så kunne klare: 10A/1,8A = 5,6 computere *hvis* der ikke
er andet på den (som lys, tv, stereoanlæg osv). Og nej, der er sikkert ikke
en sikring for hver stik, husk det! SÅ hvis det er sat lys, tv eller andet
til en anden stikkontak, der bruger samme sikring, så skal det regnes med.

Hvis du har et kraftstik (380V) så har du typisk 3 faser af 16A til
rådighed, hvis der ikke sidder andet på stikket. Så vil du nok let kunne
trække 24 computere. Dette brugte vi sidste gang at vi holdte "mini-lan",
bare husk at holde øje med, hvor mange computere der kommer på hver fase.

> ...en eller anden: forklar mig det lige !! jeg fatter jo ikke en pind af
det
> endnu !!

Gør du det nu?

mvh Frank

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 06-11-02 14:52

Frank K. Jensen wrote:
> [...]
> kunne trække 24 computere. Dette brugte vi sidste gang at vi holdte
> "mini-lan", bare husk at holde øje med, hvor mange computere der

Meget flot forklaring... Det fik da mig til at fatte noget

--
Mvh Morten Fjendbo

Fjern: @fjern@ i adresse ved svar til mail

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 06-11-02 16:12

> Meget flot forklaring... Det fik da mig til at fatte noget

Jamen, det var da godt

mvh Frank

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-11-02 18:13

In article <3dc90e14$0$27053$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Brian Tingholm wrote:
> [...]
> der være pr. ampære ?
>
> ...en eller anden: forklar mig det lige !! jeg fatter jo ikke en pind af det

10 eller 13 Ampere er max. Du skal lægge af effekten af alt dit
udstyr sammen. Volt * Ampere = Watt. Så 10 A = 2200 Watt.

En PC strømforsyning er fra 150 på desktop kabinetter til 350 Watt
på Pentium 4 maskiner i midi-tower. Skærme æder 50-150 Watt.
Så regn med max 2200 / 300 = 7 maskiner pr. SIKRING, og ikke pr.
kontakt. Der kan, og ofte er, mange kontakter pr. sikring.

Fra : Brian Tingholm

Dato : 06-11-02 20:12

1000 tak Frank og alle jer andre, i har virkelig hjulpet mig meget (og
sparret en dynge sikringer!!)

--

meddelelse news:slrnasijcn.2bj.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-11-02 23:38

In article <3dc9697d$0$27064$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Brian Tingholm wrote:
> 1000 tak Frank og alle jer andre, i har virkelig hjulpet mig meget (og
> sparret en dynge sikringer!!)

Hvis i får elektriker, så husk at få EDB strøm, og sørg for at
der kun tilsluttes EDB udstyr til disse kontakter, og alt der kan
jordes er jordet.

Der kan være ca 120 Volt i forskel mellem 2 computere i samme kontakt
hvis de ikke har jord, og stikkene er vendt omvendt. Det summer i
fingrene. Og det er godt til at nakke udstyr.

På mit gamle job gik jeg ind imellem kontoret igennem og konfiskerede
alle "ulovlige" kabler. Det gjorde meget for driftsstabiliteten.