Emigration - USA
Fra : NielsAageSpecht

Dato : 06-11-02 10:51

Hej NG!

Min faster og onkel - Emma og Carl Lorentz Anthon - rejste til USA i 1912.
I Københavns Politis arkiver på Stadsarkivet har jeg set at der den 4/4-1912
er forevist kontrakt nrt. 1576. Familien boede i Sorø Amt. De tog til
Spokane, Wasington, USA. Jeg har forgæves søgt dem i databasen Ellis Eiland
uden at kunne finde dem. Er der "andre steder" man kan søge dem eksempelvis
hvilket skib de sejlede med formentlig fra København.

Venligste hilsener

Niels Aage Specht

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 06-11-02 12:39

On Wed, 6 Nov 2002 10:50:49 +0100, "NielsAageSpecht"
<nielsaagespecht@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>uden at kunne finde dem. Er der "andre steder" man kan søge dem eksempelvis
>hvilket skib de sejlede med formentlig fra København.

Det mest sandsynlige er SS Hellig Olav fra Thingvalla-linien. Du kan
finde en hel masse om skibe på denne side:

http://www.norwayheritage.com/ships/index.asp

Den handler ganske vist om skibe fra Norge til USA; men så skal man
bare vide, at selskabet Thingvalla sejlede på ruten København -
Kristiania (Oslo) - Kristianssand - News York. Når man på denne side
kan læse, at skibet SS Hellig Olav tilhørte selskabet
Thingvalla-linien, og her:

http://www.norwayheritage.com/p_route.asp?ro=d87

kan se, at det sejlede fra Kristiania den 5. april 1912, så kan man
umiddelbart slutte, at det må være sejlet fra København dagen før, og
da der højst var et par skibe fra København hver måned, er det nok det
rigtige.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org