adgang til 2 IP-scopes
Fra : Webmaster - Landsbye~

Dato : 06-11-02 10:48

Jeg har en maskine som gerne skulle have adgang til 2 LAN med forskellige
IP-scope.

Det ene scope er : 192.168.1.1-192.168.1.xxx
Det andet er : 10.0.0.1 - 10.0.0.xxx

Hvordan klare jeg det ? Skal der to netkort til eller kan det klares med et
?

Kan jeg også gøre sådan, at 2. scope også kan benytte internet-opkoblingen
på 1. scope, uden at få yderligere adgang til det IP-scope ?

Hurtig hjælp vil være meget værdsat

Jon

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-11-02 16:44

"Webmaster - Landsbyen, Nibe" <admin@landsbyen-nibe.dk> writes:

> [...]
> Det andet er : 10.0.0.1 - 10.0.0.xxx
>
> Hvordan klare jeg det ? Skal der to netkort til eller kan det klares med et

Hvis din maskine allerede har IP-adressen 192.168.1.1 på eth0, og
dermed har adgang til 192.168.1.0/24, og du også skal have adgang til
10.0.0.0/24, og må bruge IP-adressen 10.0.0.1, så gør du bare (som
root):

ifconfig eth0:0 10.0.0.1 netmask 255.255.255.0

Dette virker under Linux, hvordan man gør under andre systemer ved jeg
deværre ikke.

> Kan jeg også gøre sådan, at 2. scope også kan benytte internet-opkoblingen
> på 1. scope, uden at få yderligere adgang til det IP-scope ?

Ja, det kan klares ved:

echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

Adgangsbegrænsningen kan klares med iptables. Hvordan afhænger lidt af
hvilke andre regler du måtte have.

--
Jacob - www.bunk.cc
Overload -- core meltdown sequence initiated.

Fra : Bo Simonsen

Dato : 06-11-02 17:45

In article <aqao4c$l3a$1@sunsite.dk>, Webmaster - Landsbyen, Nibe wrote:

> Det ene scope er : 192.168.1.1-192.168.1.xxx
> Det andet er : 10.0.0.1 - 10.0.0.xxx

Normalt kalder man det er segment.

> Hvordan klare jeg det ? Skal der to netkort til eller kan det klares med et
> ?

Hvis du vil fysisk adskille segmenterne, ja. Det kan også adskilles med
software, hvilket jeg ikke kan anbefale.

> Kan jeg også gøre sådan, at 2. scope også kan benytte internet-opkoblingen
> på 1. scope, uden at få yderligere adgang til det IP-scope ?

Que? Segment nr. 1 er jo et privat segment, har du en NAT router i dette
segment?

/Bo