Tekstprøve - Gjellerup 1834
Fra : Arne Feldborg

Dato : 06-11-02 02:06

I forbindelse med Fkt. Gjellerup 1834 (som indtastes af Bente Henriksen)
er der opstået et par problemer, som vi gerne vil have lidt hjælp til.

1. Hvad hedder denne mand (Christian Godtfred) til efternavn.?
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/gjellerup/text_1.html

2. Hvilken hjælp er de de to almisselemmer får.?
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/gjellerup/text_2.html

På forhånd tak.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 06-11-02 07:27

On Wed, 06 Nov 2002 02:05:59 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>2. Hvilken hjælp er de de to almisselemmer får.?
>http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/gjellerup/text_2.html

interimshjælp

--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-11-02 07:55

Wed, 06 Nov 2002 02:05:59 +0100, skrev Arne Feldborg:

> [...]
>er der opstået et par problemer, som vi gerne vil have lidt hjælp til.
>
>1. Hvad hedder denne mand (Christian Godtfred) til efternavn.?

Ungebaur. Prøv at søge på "Ungebauer" og du vil finde en del tyske
slægtsforskere der gør i det navn.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 06-11-02 09:33

Kurt Hansen <kurt@towle.dk> skrev Wed, 06 Nov 2002 07:54:41 +0100

>Ungebaur. Prøv at søge på "Ungebauer" og du vil finde en del tyske
>slægtsforskere der gør i det navn.

Jeg tror du har ret. Jeg selv har nok fokuseret lidt for meget på, at
det sidste bogstav (især i 1840) skulle være et "d" - og Bente har læst
det som et "n" i hvertfald i 1834.

Men i begge tilfælde kan det godt være et 'r', sammenlignet med resten
af teksten iøvrigt.

I 1845 er det tydeligvis anderledes, og det forvirrede mig lidt. Men
måske skal det læses som "Ungebüjr", hvilket vel godt kan være ca. den
måde det udtaltes på.

Tak også til Helbo for svar på det andet spørgsmål.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Arne Feldborg

Dato : 06-11-02 10:07

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Wed, 06 Nov 2002 02:05:59
+0100

>I forbindelse med Fkt. Gjellerup 1834 (som indtastes af Bente Henriksen)
>er der opstået et par problemer, som vi gerne vil have lidt hjælp til.

Efter de hurtige svar på de to første spørgsmål tillader jeg mig lige at
komme med eet mere:

Hvad er det for noget - det der med almisselemmets legemsbygning.?
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/gjellerup/text_3.html

--
mvh, A:\Feldborg