Klippers nedbrydning
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-11-02 00:06

Hvor går klippenedbrydning hurtigst her på Jorden? Jeg tænker på, hvor
klimaet hurtigst ville nedbryde samme klippetype?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Magnus Rohde

Dato : 06-11-02 00:32

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> wrote:

> Hvor går klippenedbrydning hurtigst her på Jorden? Jeg tænker på, hvor
> klimaet hurtigst ville nedbryde samme klippetype?

Troperne, pga. høj temperatur og meget vand.

Magnus

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-11-02 01:16

Magnus Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> skrev i en

> Troperne, pga. høj temperatur og meget vand.
>

> Magnus

Man skulle jo tro at vand efterfulgt af hård frost ville frostsprænge det.
Er det et bud, eller er det 'viden' når du svarer troperne?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Magnus Rohde

Dato : 06-11-02 10:55

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> wrote:

> Man skulle jo tro at vand efterfulgt af hård frost ville frostsprænge det.

Ja det er da også rigtig, men i kolde områder er den kemiske nedbrydning
meget langsom og kraftig vegetation giver samme resultat som
frostsprængninger, dvs fysisk nedbrydning til mindre stykker.

> Er det et bud, eller er det 'viden' når du svarer troperne?

Det er viden. :)

Magnus

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 07-11-02 10:35

Magnus Rohde wrote:

> Ja det er da også rigtig, men i kolde områder er den kemiske nedbrydning
> meget langsom og kraftig vegetation giver samme resultat som
> frostsprængninger, dvs fysisk nedbrydning til mindre stykker.

Det er derfor den vulkanske jord på Java er frugtbar, medens den
vulkanske klippe på Island er forholdsvis gold.

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 06-11-02 08:25

"Preben Riis Sørensen" wrote:

> Hvor går klippenedbrydning hurtigst her på Jorden? Jeg tænker på, hvor
> klimaet hurtigst ville nedbryde samme klippetype?

En ørken nedbryder et berg hurtigst, næst efter en kyst klint.
Men indlandsis er også hård, hvis undergrunden er smeltet.
Hvis isen er frosset fast til underlaget, så sker der ikke så meget.

Ørken er så hård, fordi at når det regner og blæser,
så forsvinder den jord, som dannes når stenene smuldre.
En skov holder på jorden og beskytter derved bjerget.
Dels er der store tempertur forskelle i ørknen.
stenene er 55'C om dagen og ned til minus grader om natten.

Der findes dog små steder i Norge hvor det om vinteren er skiftevis tø, og
frost.
Pågrund af det varme vand og bjergenes kulde.