En mor som ikke gider passe sit barn orden~
Fra : Morten

Dato : 05-11-02 19:52

Hej jeg har et barn på 6 år, som bor hos sin mor. Vi har fælles
forældremyndighed. Moderen (i manges øjne sikkert en taber) går på noget
skole og får kontanthjælp. Hun er doven og snakker ofte i telefon til langt
ud på aftenen/natten. Hun har svært ved at komme op om morgenen og skal nå
alt om morgenen på lidt tid. Derfor får barnet ikke børstet tænder om
morgenen men i stedet på 25 minutter stresset gennem morgenmad og til skole
(børnehaveklasse). Sommetider når hun sover over sig bliver hun bare hjemme
og påstår over for barn, mig og skole at barnet er syg. Jeg har talt med
hende om det og mange andre ting mange gange, men hun er ligeglad. Skolen
har bedt hende bruge telefonvækning eller andet så hun kan komme op. Men hun
er som sagt ligeglad. For tid til anden truer hun med at flytte langt væk,
hvis der bliver for mange problemer med mig m.f. Jeg er selv veletableret og
vil selvfølgelig gerne have forældremyndighed og barnet boende men ved at
det er umuligt i og med barnet altid har boet sammen med sin mor og "kun"
har været sammen med mig 2 dage om ugen. Sommetider er livet surt, ikke
sandt ? Hvad vil kommunen egentlig gøre, hvis jeg fremlagde mine synspunkter
der ? Moderen vil til hver en tid nægte at det jeg siger er sandt.

Fra : LBR

Dato : 05-11-02 20:28

Hej

Jeg vil kun give dig ret i at livet er surt til tider. Men jeg synes da, at
du burde underrette kommunen om situationen og de er sikkert ikke helt unden
kendskab til den sag, da jeg kan forstå at skolen er indblandet omkring
barnets fremmøde i skolen. Hvis kommunen ikke kender til dette, kunne du
henvise til den skole barnet går på og påpege overfor kommunen at moderen er
på kontanthjælp og at I faktisk har fælles forældremyndighed. Måske det kan
give dig en change for at dit barn kan bo hos dig.
Hvordan synes dit barn om at bo hos sin mor? Har du snakket med barnet om
dette?

Held og lykke

Louise

Fra : Mone

Dato : 05-11-02 21:35

"LBR" skrev d. 05-11-02 20:28 dette indlæg :

> Hvordan synes dit barn om at bo hos sin mor? Har du snakket med barnet
om
> dette?
>
> Held og lykke
>
> Louise

Hej Louise

Jeg syntes bestemt IKKE at Morten skal tale med barnet om hvordan det
syntes
om at bo hos sin mor. Det kan et barn på den alder slet ikke "rumme".
Jeg vil lige
sige at jeg taler ud fra egen erfaring, for jeg blev skilt da mit barn
var 6 år, og børn bliver meget frustrerede og kede af det, og mange
gange har de også skyldfølelse, så det er alt for stor en mundfuld for
sådan en størrelse.

Venlig hilsen
Mone

http://www.kandu.dk/

Fra : LBR

Dato : 06-11-02 19:15

Hej Mone

JEg synes at du er lidt rappenskralden!

Man skal selvfølgelig ikke sætte sig ned også sige til barnet: "Når hvordan
synes du selv om at bo hos mor! "
Det ville jo ikke være så smart, vel?

Nej, jeg mener at man burde stille og roligt snakke om nogle hverdags ting,
fx hvis man stå og laver mad sammen, kunne man jo godt sige: "hjælper du
også mor med at lave mad, siden at du er så dygtig?

På den måde kunne man måske nok finde ud af hvordan barnet befinder sig hos
sin mor. For der skal nok ikke herske tvivl om at barnet elsker sin mor over
alt på jorden.

Men jeg mener under allle omstændigheder at det er vigtig at man ikke bare
træffer afgørelser henover hovedet på barnet, men derimod lader barnet
forstå hvad det er som der sker. Det er vigtigt ikke bare at tie problemerne
ihjel, for så er det først at barnet får det dårligt!!!

Hilsen Louise

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 06-11-02 21:11

Hej

LBR wrote:
> JEg synes at du er lidt rappenskralden!

Jeg vil godt lige bakke Mone op. Børn som er 6 år ved IKKE hvad de
snakker om på det tidspunkt. Da jeg var 6 år blev mine forældre skilt og
stod det til mig, så skulle jeg ihvertfald ikke bo hos den jeg nu kom
til. I dag ser jeg lidt anderledes på sagen og vil bestemt ikke stille
spørgsmålstegn ved det valg der blev truffet i sin tid.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Mone

Dato : 06-11-02 23:31

"Karsten Feddersen" skrev d. 06-11-02 21:11 dette indlæg :
> [...]
> til. I dag ser jeg lidt anderledes på sagen og vil bestemt ikke stille

> spørgsmålstegn ved det valg der blev truffet i sin tid.

Tak for opbakningen.

Så var jeg jo liiiige inde og kigge på din hjemmeside og ser I har en
Benjamin fra 1999. Det syntes jeg var meget herligt, for jeg har også en
Benjamin fra 1999, min lille guldklump, mit barnebarn.

Venlig hilsen
Mone

http://www.kandu.dk/

Fra : Mone

Dato : 06-11-02 23:22

"LBR" skrev d. 06-11-02 19:15 dette indlæg :
> Hej Mone
>
> JEg synes at du er lidt rappenskralden!
Det er jeg da ked af at høre ;o(
Det var nu ikke meningen, så jeg må jo se om jeg kan forklarer mig lidt
bedre fremover, men ting bliver jo nemt "misforstået" når det bliver
skrevet, for vi læser jo ting forskelligt.
Men jeg prøver at stramme mig an

> Man skal selvfølgelig ikke sætte sig ned også sige til barnet: "Når
hvordan
> synes du selv om at bo hos mor! "
> Det ville jo ikke være så smart, vel?
Nej bestemt ikke.

> [...]
du
> også mor med at lave mad, siden at du er så dygtig?
Det er da muligt at du syntes det er OK. på den måde, og det er så din
mening, men jeg har en anden mening om den sag, og det er vel også
OK.ik'??
For børn mærker meget mere end du tro, og de ved et eller andet sted
godt at du gerne vil høre "noget" om den anden. Min datter har fortalt
mange ting efter hun er blevet voksen om hvordan hun oplevede tingene.

> [...]
sig hos
> sin mor. For der skal nok ikke herske tvivl om at barnet elsker sin
Jeg er heller ikke i tvivl om at barnet elsker BEGGE sine forældre, og
netop derfor er det meget svært for dem at finde ud af. Mit datter var
10 år da hun selv fortalte hvor hun helst ville bo, men det var utroligt
svært for hende at sige det, for hun var så bange for at hendes far blev
ked af det. Jeg vil lige indskyde her, at min datter boede hos sin far
fra hun var 6 til hun var 10, og "valgte" så at hun gerne ville flytte
hjem til mig. (Ravnemor, tænker du nok men det er OK. for det har jeg
hørt så tit), men det var den bedste løsning for alle parter på det
tidspunkt. Og jeg kan fortælle dig, at idag har jeg (vi) det mest
harmoniske pige på 28 år som elsker både mig og sin far over alt på
jorden. Men det kræver også at VI voksne ER voksne, og ikke slås om
alting. Så, ja, det er hårdt arbejde fra alle sider.

> [...]
problemerne
> ihjel, for så er det først at barnet får det dårligt!!!
Det vil jeg også give dig ret i, men jeg mener stadig, (og her taler jeg
jo stadig kun om min mening) at et barn på 6 år har meget svært ved at
tage en sådan beslutning.

Hilsen Mone

http://www.kandu.dk/

Fra : Mone

Dato : 05-11-02 21:25

"Morten" skrev d. 05-11-02 19:52 dette indlæg :

Hej Morten.

Prøv at tage kontakt til Foreningen Far, det kan være
de har nogle forslag til hvad du kan gøre.

http://www.foreningenfar.dk/

Med venlig hilsen
Mone

http://www.kandu.dk/

Fra : Anja

Dato : 05-11-02 21:33

"Morten" <dsl72661@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hej jeg har et barn på 6 år, som bor hos sin mor. Vi har fælles
> forældremyndighed.
amen hvad med at foreslå at i gør brug af den fælles forældermyndighed -
sådan at du har din datter lidt oftere end nu.

> [...]
langt
> ud på aftenen/natten. Hun har svært ved at komme op om morgenen og skal nå
Det lyder som hun trænger til hjælp med at komme igang...
> [...]
hjemme
> og påstår over for barn, mig og skole at barnet er syg.

Du kan måske besøge dem om morgen - medbring lidt morgenmad også hjælpe med
hygiejne og tandpleje. Følge din datter i skole, så hun møder til tiden. Det
er helt sikkert ikke rart for et barn ikke at have orden i sine ting som
f.eks at komme for sent i skole.
Jeg har talt med
> hende om det og mange andre ting mange gange, men hun er ligeglad.

Jeg tror ikke hun er ligeglad men at hun ikke helt formår at tage vare på
sit liv...
> [...]
> er som sagt ligeglad. For tid til anden truer hun med at flytte langt væk,
> hvis der bliver for mange problemer med mig m.f.
Det er bare enormt vigtig at du er på god fod med dit barns mor - ikke at
hun skal bestemme men du skal oparbejde et forhold til hende, så du kan
støtte din datter.

> [...]
> det er umuligt i og med barnet altid har boet sammen med sin mor og "kun"
> har været sammen med mig 2 dage om ugen. Sommetider er livet surt, ikke
Jeg tror at hvis du prøver at overveje noget af det jeg har skrevet ovenover
så vil du komme tættere på din datter - hun vil så kunne være med til at
træffe et valg om hvor hun skal bo.
Hvad vil kommunen egentlig gøre, hvis jeg fremlagde mine synspunkter
> der ? Moderen vil til hver en tid nægte at det jeg siger er sandt.

Det er forskelligt fra kommune til kommune hvornår de skrider ind i sager
som disse... Selvfølgelig vil moren benægte! Men hvis du bliver mere synlig
i deres lille verden kan det være at du kan hjælpe hende. Jeg tror bare at
det er vigtigt at man ikke anklager og fordømmer (selvom det svært!)
Samtidig vil jeg anbefale dig at kontakte
http://www.foreningenfar.dk/
De arbejder meget med ligende sager som din.
Hilsen Anja

Fra : Mone

Dato : 05-11-02 23:05

"Anja" skrev d. 05-11-02 21:33 dette indlæg :

> [...]

tiden. Det
> er helt sikkert ikke rart for et barn ikke at have orden i sine ting

At have fælles forældremyndighed, er ikke det samme som "bare" at besøge
dem om morgenen, for hvis de ikke er på "talefod" (og sådan syntes jeg
lidt det lyder) så ville moderen da blive stik tosset. Så det syntes jeg
er en meget dårlig ide.

Gå hellere til Statsamtet hvor der så "måske" kan blive lavet en ordning
hvor du kan få barnet noget mere, så gør du i hvert fald ikke noget
"ulovligt" eller som sagt tidligere til Foreningen Far
http://www.foreningenfar.dk/.

Venlig hilsen
Mone

http://www.kandu.dk/

Fra : sunsite

Dato : 05-11-02 22:39

> Vi har fælles
> forældremyndighed.

Har i fælles forældremyndighed kan du jo bare hendte barnet, og så tilbyde
moderen samkvæm hver 14. dag. jeg har faktisk selv prøvet den situasion,
engang jeg flyttede sammen med en dame, der havde to børn.
men lad mig sige med det samme at det bestemt ikke kan tilrådes før der er
fare for barnets liv eller lignende.

> [...]
> det er umuligt i og med barnet altid har boet sammen med sin mor og "kun"
> har været sammen med mig 2 dage om ugen.

Nej det er bestemt ikke umuligt, men det skal gribes rigtigt an, men der er
andre mennesker der kan råde dig bedre end mig.

> Hvad vil kommunen egentlig gøre, hvis jeg fremlagde mine synspunkter
> der ? Moderen vil til hver en tid nægte at det jeg siger er sandt.

Prøv at tjekke service lovens § 36 og måske §§6 og 33

Jens

Fra : Brian K

Dato : 10-11-02 09:10

"sunsite" <jannieogjens@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> moderen samkvæm hver 14. dag. jeg har faktisk selv prøvet den situasion,
> engang jeg flyttede sammen med en dame, der havde to børn.

Er du sikket på at hun ikke bare kan ringe til politiet og kræve børnene
afhentet ?

mvh
brian

Fra : sunsite

Dato : 13-11-02 19:47

> Hej
>
> Er du sikket på at hun ikke bare kan ringe til politiet og kræve børnene
> afhentet ?

hvordan det hun har jo ikke mere ret til barnet end du har, det vil kræve en
tur i retten, men jeg vil slå fast at det er en meget dårlig ide, så hellere
tage retsagen først.

Jens

Fra : Lars Hartvig Pederse~

Dato : 08-11-02 10:15

HVis du kontakter socialforvaltningen i hendes kommune og laver en
indberetning(skriftlig) på de ting du her nævner, så har kommunen pligt til
at undersøge sagen og evt indhente udtalelse fra skolen, en forælremyndighed
til dig er ikke umulig

Fra : sunsite

Dato : 08-11-02 21:50

en forælremyndighed
> til dig er ikke umulig

Hvorfor menner du ikke det er muligt, jeg er selv igang med sådan en sag for
tiden, og håber da bestemt ikke det er umuligt.

Jens

Fra : Mone

Dato : 09-11-02 01:28

"sunsite" skrev d. 08-11-02 21:50 dette indlæg :
> [...]
sag for
> tiden, og håber da bestemt ikke det er umuligt.

Prøv lige at læse det en gang til, der står ikke at det er UMULIGT,
tværtimod så
står der at det er MULIGT. Prøv at kigge rigtigt efter. Men jeg kan godt
forstå at
du læste omvendt, det gjorde jeg også først.

Men da der stod at Morten skulle henvende sig til sicialforvaltningen og
fortælle historien, så syntes jeg det var lidt under ligt. Så jeg
kiggede lige en ekstra gang.

Venlig Hilsen
Mone

http://www.kandu.dk/

Fra : sunsite

Dato : 09-11-02 18:46

> [...]
> forstå at
> du læste omvendt, det gjorde jeg også først.

Ups du har ganske ret.

Jens