1710 ser ulden ud
Fra : Esben rasmussen

Dato : 05-11-02 16:07

Hej

Jeg har købt to 1710 colorsync skærme men den ene er ulden at se på og anti
refleks behandlingen er røget af ... Er der noget man selv kan gøre eller
hvad koster det at få lavet ? Eller er jeg bare blevet taget ved næsen ; )(

- esben

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-11-02 00:27

In article <B9ED9D0B.12F6C%esbenr@tdcadsl.dk>,
Esben rasmussen <esbenr@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg har købt to 1710 colorsync skærme men den ene er ulden at se på og anti
> refleks behandlingen er røget af ... Er der noget man selv kan gøre eller
> hvad koster det at få lavet ?

Billedrøret skal udskiftes hvis du skal gøre noget ved den defekte
coating og det kan ikke svare sig at få lavet. Som regel kan du justere
dig ud af uldenheden.
Hvis du selv kan skifte billedrøret, så har jeg et par 1710'ere stående
med defekt elektronik, men velfungerende billedrør du kan få for en
billig penge.

> Eller er jeg bare blevet taget ved næsen ; )(

Det kommer an på så meget.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-11-02 02:22

Hej Esben

Esben rasmussen wrote:

> Jeg har købt to 1710 colorsync skærme men den ene er ulden at se på og anti
> refleks behandlingen er røget af ...

Tja, det er der ikke noget at gøre ved. Det kunne tyde på, at skærmen er
blevet vasket godt og grundigt med noget skrapt. Mig bekendt kan man ikke
lægge nyt antireflekslag på.

> Er der noget man selv kan gøre eller
> hvad koster det at få lavet ?

Jeg har selv en 1710, som er ved at være færdig i det elektroniske, men selve
skærmbilledet er ganske flot. Jeg har spurgt en forhandler, hvad det vil koste
at reparere den, og fik den besked, - at det vil koste ca. 1800kr. + moms, så
hvis der skal repareres noget, så vil det nok ligge deromkring. - Det kan ikke
betale sig! Lidt surt, da Trinitron billedrøret er fabelagtigt godt...

Til sammenligning koster en ny Samsung 17" med Diamantron Super 2485kr. +
moms... - Og den regnes for at være lige så god som netop 1710 modellen rent
billedmæssigt.

> Eller er jeg bare blevet taget ved næsen ; )(

Tja.... - Det er jeg lidt bange for, du er med den ene ihvertfald.

PS. Hvis du bor i Århusområdet og vil have min, så må du hente den for en
pakke Karat Columbia kaffe, - og jeg vil endda servere en kop af mokka'en ved
samme lejlighed...

mvh. Erik Richard

Fra : Esben rasmussen

Dato : 10-11-02 03:52

Tak for svarene : )

Overvejer at skifte billedrøret - jeg har prøvet at justere med monitor
kontrol panelet ( convergence ) men det blev ikke bedre, er der andre
metoder ?

Kræver sådan en udskiftning andet end "almindeligt" værktøj ?

--
Mvh. Esben Rasmussen

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-11-02 10:46

In article <B9F38853.137C8%esbenr@tdcadsl.dk>,
> [...]

> Overvejer at skifte billedrøret - jeg har prøvet at justere med monitor
> kontrol panelet ( convergence ) men det blev ikke bedre, er der andre

Ja, men du synes garanteret ikke om den. Det kræver at du justerer på
nogen skruer indeni skærmen mens den er tændt.

> Kræver sådan en udskiftning andet end "almindeligt" værktøj ?

Hører Torx under almindeligt værktøj?

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 10-11-02 15:34

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Hører Torx under almindeligt værktøj?

Ja.
--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewss@gen-v.net - ICQ: 11413721
Al email sendt til denne adresse kan blive offentligtgjort.

Fra : Esben rasmussen

Dato : 10-11-02 15:45

On 10/11/02 10:46, in article newsspam4-834040.10462010112002@sunsite.dk,
"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> Ja, men du synes garanteret ikke om den. Det kræver at du justerer på
> nogen skruer indeni skærmen mens den er tændt.

Jo da det lyder spændende : ) Går straks i gang ...

> Hører Torx under almindeligt værktøj?

Ja jeg var bange for at der skulle loddes og og måles og den slags

Fra : Esben rasmussen

Dato : 10-11-02 16:39

Fandt det her på nettet :

***BE ADVISED, High Voltage in CRTs can (and WILL) KILL--and just unplugging
does
not remove the danger--there are some very large capacitors in there
that will hold a charge for a very long time. ***

Lyder ikke rart - hvad skal man tro ?

--
Mvh. Esben Rasmussen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 10-11-02 16:50

Esben rasmussen <esbenr@tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> not remove the danger--there are some very large capacitors in there
> that will hold a charge for a very long time. ***

Det sædvanlige. Hvis du ikke ved hvad du foretager dig, skal du helt
lade være.

Når det så er sagt, så er det ganske korrekt, at CRT enheder har nogle
gevaldige kondensatorer, der kan holde på meget energi i forbavsende
lang tid. Det er dog ikke meget anderledes end de fleste fjernsyn, så
find en FAQ om reperation af TV:
http://www.repairfaq.org/REPAIR/F_tvfaq1.html#TVFAQ_005

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-11-02 20:22

In article <B9F43C2C.1389C%esbenr@tdcadsl.dk>,
Esben rasmussen <esbenr@tdcadsl.dk> wrote:

> Lyder ikke rart - hvad skal man tro ?

Du skal tro på det ser står da det er rigtigt nok.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-11-02 02:21

Hej Esben

Martin har fuldstændig ret! - Spændingen i HF trinnet i et moderne
billedrør har en spænding på mindst 5500 volt! Og med de store styre- og
stabiliseringskondensatorer vil det udløse en reel effekt på omkring
18-19000 watt ved en direkte kortslutning. - Og så er du bare en død
mand, hvis du rører/kortslutter dem!

Så det er altså ikke legetøj, - kun for fagfolk!

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-11-02 15:41

> billedrør har en spænding på mindst 5500 volt!
Er det ikke snarere 24kV!

vh Flemming Rubini