Dinosaurernes uddøen
Fra : Per Rønne

Dato : 05-11-02 15:45

I dagens Jyllandsposten kan man på:

http://www.jp.dk/udland/artikel:aid=1505364/

se en artikel om dinosaurernes uddøen, der som udgangspunkt har at man
skal have fundet yderligere to kratere fra samme tidspunkt som
Yukatan-krateret.

Et krater på 24 kilometer i diameteren i Ukraine og et op 19 kilometer i
diameteren i Nordsøen.

Så noget kunne tyde på at det objekt der ramte Jorden er blevet splittet
op, og har ramt mere end et sted samtidig.

Artiklen bringer en henvisning det førende naturvidenskabelige
tidsskrift - The New York Times .

--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 05-11-02 16:13

Per Rønne wrote:

> Så noget kunne tyde på at det objekt der ramte Jorden er blevet splittet
> op, og har ramt mere end et sted samtidig.

Det passer med, hvad der skete med Shoemaker-Levy kometen, da den ramte
Jupiter for nogle år siden.

Der er i øvrigt et andet eksempel på det fra Jorden. Jeg har set et kort,
hvor man havde plottet nogle meteornedslag ind, som man mente stammede fra
samme tidsperiode. De lå i en fin bue fra Nordamerika, hen over Svalbard
og ind i Sibirien.

-Claus

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-11-02 20:05

Per Rønne wrote:

> [...]
> op, og har ramt mere end et sted samtidig.
>
> Artiklen bringer en henvisning det førende naturvidenskabelige

Der er bare det, at kometen har efterladt et lag, som ligger ca. 50.000 år
senere end den store udøede af arter.

Måske har den kredset rund inden for jordens bane,
indtil den gik i stykker så nogen af
stumperne ramte jorden.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-11-02 04:18

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> wrote:

> Der er bare det, at kometen har efterladt et lag, som ligger ca. 50.000 år
> senere end den store udøede af arter.

Kan man geologisk overhovedet afgøre det med en sådan sikkerhed, når det
skete for en 65 millioner år siden?

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 06-11-02 08:11

Per Rønne wrote:

> Kan man geologisk overhovedet afgøre det med en sådan sikkerhed, når det
> skete for en 65 millioner år siden?

Ja, da man kender uforstyrrede lag i Nordjylland, fra den tid.
Og man kender den hastighed hvor med lagene dannes, sådan omtrent.

Fra : Peter Jensen

Dato : 06-11-02 12:39

Peter Ole Kvint wrote:

> Ja, da man kender uforstyrrede lag i Nordjylland, fra den tid.
> Og man kender den hastighed hvor med lagene dannes, sådan omtrent.

Inden for 1 promille? Dét tror jeg ikke på!

Man ved ikke præcist hvornår dinosaurerne uddøde og nedslag kan ikke dateres
særligt præcist, da selve nedslaget påvirker områdets geologi.

Du ved forhåbentligt også at ingen del af Nordjylland eksisterede for 65
millioner år siden. Danmark består af relativt ny havbund der er blevet
hævet. Deraf det flade land.

Var der andre flygtige teorier du ville lufte?
--
PeKaJe

This address will bounce when spam levels rise.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-11-02 14:54

Peter Jensen wrote:
> [...]
[...]
> [...]
> Du ved forhåbentligt også at ingen del af Nordjylland eksisterede for
> 65 millioner år siden. Danmark består af relativt ny havbund der er

Nu har vi jo også *undergrunden* i Nordjylland. Og i Stevns Klint har
vi selve kridt/tertiærgrænsen til fri beskuelse. Den er netop dateret
til for 65-70 mio år siden. Denne lokalitet med det iridiumholdige
fiskelers-lag regnes endda for en af verdens "nøglelokaliteter", når
det drejer sig om K/T-teorien.

I Hanklit på Mors er der nogle askelag fra palæocæn/eocæn (ca. 55 mio
år siden) til fri beskuelse, men disse stammer fra noget vulkanisme i
Oslo-feltet. Det har ihvertfald *ikke* noget direkte med meteornedslag
at skaffe.

Såvel geologi som meteorkraterområdet er mægtig spændende,
men der er vist ikke ret mange enkle og skråsikre svar. I øvrigt
lyder 24 og 19 km meteorkratere ikke som særlig store i
sammenhæng med global masseuddøen.
Herluf Holdt, DK-3140

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 06-11-02 20:29

"Herluf Holdt, 3140" wrote:

> I øvrigt
> lyder 24 og 19 km meteorkratere ikke som særlig store i
> sammenhæng med global masseuddøen.
> --

Var det ikke en mulighed at Månen blev ramt, af en komet?

Det ville skabe en hale efter måen, imends resterne fordampede i solskinnet.
halen ville danne ringe omkring jorden, og skygge.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 06-11-02 20:25

Peter Jensen wrote:

> Inden for 1 promille? Dét tror jeg ikke på!
>
> Man ved ikke præcist hvornår dinosaurerne uddøde og nedslag kan ikke dateres
> særligt præcist, da selve nedslaget påvirker områdets geologi.

Man kan tage en skydelære og måle afstanden imellem lagene,
og sammenligne med nutidige aflejrings hastigheder.
Derfor uden kan man .... det bliver for meget at forklare.
men nedslaget kan måles over hele jorden.

> Du ved forhåbentligt også at ingen del af Nordjylland eksisterede for 65
> millioner år siden. Danmark består af relativt ny havbund der er blevet
> hævet. Deraf det flade land.

Danmark nævnes første gang i 800 tallet. og omfattede den gang ikke Jylland

Nordjylland var bunden af det stort hav for 65 millioner årsiden,
derfor de uforstyrrede aflejringer.

> Var der andre flygtige teorier du ville lufte?

At Danmark at tid har rummet midst et vakuum.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-11-02 21:48

> Danmark nævnes første gang i 800 tallet. og omfattede den gang ikke Jylland

Da Danerriget nævnes i kilder fra Karl den Stores hof omkring 800,
stiller kong Godfred også gidsler fra Sønderjylland - sammen med gidsler
fra Sjælland og Skåne. Nørrejylland nævnes ikke.

Danerne nævnes i tre kilder fra 500-tallet. Den ene [Gregor af Tour]
nævner kong Hugleik som 515 dræbes i en mislykket invasion af [eller et
røverisk overfald på] det borgerkrigsramte Frankerrige. De to andre er
fra Konstantinopel og har sandsynligvis en fælles nu tabt 400-tals kilde
skrevet af Cassiodurus.

Hvad med lige at have dine fakta på plads?

FUT dk.videnskab.historie.