Dyr i lejligheder
Fra : marianne hellemose

Dato : 05-11-02 14:51

DB's nyhedsbrev har i dag denne artikel.

Husdyr i lejligheden
05-11-2002 - Familiedyr

Dyrlæge Nils Tellerup beretter i Herning Folkeblads klumme "Dyrlægens
Hjørne", at han for nylig var nødt til at aflive en rask hund, fordi dens
ejere skulle flytte i en lejlighed, hvor de ikke må have dyr. Ejerne havde
valgt ikke at lede efter en ny ejer til hunden, fordi denne ikke brød sig om
at være væk fra sine ejere. Nils Tellerup mener, at alle inklusiv dem, der
bor i lejlighed, bør have lov til at holde kæledyr. Han påpeger, at
undersøgelser viser, at det er sundt for mennesker at have dyr. Man skal dog
som dyreejer vise hensyn over for andre mennesker omkring sig. I forbindelse
med sin research til artiklen talte Nils Tellerup med direktør for Dyrenes
Beskyttelse Ole Münster, der også mener, at alle bør have ret til at holde
dyr. Dyrenes Beskyttelse vil i nærmeste fremtid sætte fokus på emnet med en
kampagne.
Weekend, side 3
Herning Folkeblad 26-10-02

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Nina El Falaki

Dato : 05-11-02 14:57

Helt enig med Tellerup!!

Kan det fungere i Norge og Sverige kan det også fungere i Danmark

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

"marianne hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:aq8ibq$g29$1@sunsite.dk...

Fra : Pia J

Dato : 05-11-02 15:40

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in message
> Helt enig med Tellerup!!
>
> Kan det fungere i Norge og Sverige kan det også fungere i Danmark

Ja, her går det jo desværre i den forkerte retning. Færre og færre
boligselskaber tillader dyr.

:Pia

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 05-11-02 15:39

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> writes:

> Helt enig med Tellerup!!
>
> Kan det fungere i Norge og Sverige kan det også fungere i Danmark

Ja da, og alle de fordele som ingen allergi, stoerre livskvalitet og
ikke mindre socialt samvaer naar dyret luftes, samtidig med at ejeren
faar lidt motion...

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-11-02 15:40

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> writes:

> Helt enig med Tellerup!!
>
> Kan det fungere i Norge og Sverige kan det også fungere i Danmark

Og så må de mennesker som ikke kan tåle husdyr bare finde sig i at de
er nød til at købe et hus?

Det må da være op til ejeren af en lejlighed at bestemme om man må
have husdyr i lejlighederne. Hvis det så er statsejede eller
statsstøttede kan staten jo bestemme at man skal have lov til at holde
husdyr, men jeg mener ikke at der skal lovfæstes en ret til at have
husdyr hvor som helst.

I dag har du valget om du vil bo et sted, hvor du må have dyr, eller om
du vil bo et sted, hvor der absolut ikke må være dyr. Familien i
artiklen kunne jo have valgt en anden lejlighed, men de har sikkert
prioriteret beliggenheden eller andet over det at de måtte have deres
hund med.

Jeg er selv meget glad for dyr og vil da helt sikkert bo et sted hvor
jeg må have dyr. I de fleste boligforeninger er det ejerlauget eller
beboerrådet eller hvad det nu hedder, der har bestemt om der må holdes
husdyr i afdelingerne. Det betyder at de fleste boligforeninger har
afdelinger af begge slags, rigtig mange har så den regel at man kun må
have et husdyr i hver lejlighed.

At staten skal diktere, at ejeren af en lejlighedsopgang _skal_ tillade
husdyr er simpelhed at blande sig for meget. Hvis ikke han vil betale
for ekstra rengøring efter hundepoter og ikke gider høre på brok over
gøende hunde, så skal han have lov til at sætte de regler som han vil.
Det skal ikke skrives ind i lejeloven at man ikke må forbyde
husdyrhold.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Pia J

Dato : 05-11-02 15:51

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> [...]
> artiklen kunne jo have valgt en anden lejlighed, men de har sikkert
> prioriteret beliggenheden eller andet over det at de måtte have deres

Ikke sikkert. Der er ofte ventelister på over 10 år med mindre man har råd
til at betale 6-10.000 om måneden i leje. Og det er ikke alle som har råd
til det uanset om de har hund eller ej. Og antallet af lejeboliger og
ejerforeninger som tillader husdyr bliver færre og færre, så ofte har man
ikke noget at vælge mellem - man kan jo blive nødsaget til at fraflytte det
man har af forskellige årsager. Der er jo ikke meget fidus i at få en
lejlighed i Frederikshavn, hvis man har job og familie i Allerød...

:Pia

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-11-02 15:59

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> writes:

> [...]
> man har af forskellige årsager. Der er jo ikke meget fidus i at få en
> lejlighed i Frederikshavn, hvis man har job og familie i Allerød...

Hvad så med dem som ikke kan tåle husdyr? Eller med dem som er meget
bange for husdyr? Hvis det bliver tilladt med husdyr i alle boliger,
så er de nød til at købe et hus.

I 2000 havde 40% af alle danske familier kæledyr, heraf 20% med hunde
og 16% med katte, 5% har både kat og hund. Det må trods alt betyde at
der er en ret stor procentdel der ikke er interesseret i at have
husdyr. Det kan så være fordi de er bange for dyr eller er allergiske.
Jeg tror ikke at der ville være en hel masse flere der vil få husdyr
af at det bliver tilladt overalt. Til gengæld vil man gøre livet en
del mere besværlig for dem som ikke er interesseret i at få husdyr ind
på tæt hold.

Jeg har f.eks. en lillesøster som ikke ville kunne bo på kollegie hvis
det var tilladt at have husdyr alle steder. Hun ville heller ikke
kunne bo i en lejlighed, så hvis hun vil læse videre har hun kun to
muligheder: Blive boende hos mine forældre eller købe et hus selv. Er
det rimelige vilkår at give hende?

Jeg holder på at staten kan bestemme over de statsejede lejligheder og
de kan vælge ikke at give statsstøtte til steder der ikke tillader
husdyr, men det skal ikke skrives ind i lejeloven!

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 05-11-02 16:28

> [...]
> de kan vælge ikke at give statsstøtte til steder der ikke tillader
> husdyr, men det skal ikke skrives ind i lejeloven!

Min tidligere overbo var også allergisk overfor katte, men det generede på
ingen måde hende, at vi holdt to katte i lejligheden nedenunder ... sålænge
man holder sine dyr indendøre eller lufter dem i snor, kan de vel ikke
genere en allergiker? Vi havde faktisk en del allergikere på kollegiet, og
de der blev generet af katte blev generet af de katte, hvis ejere ikke
fattede "indekat-only-reglerne". Det er vel ikke sådan at synet af dem
gennem vinduet alene kan gøre det.
Da vi skulle flytte til Kolding fra Aalborg stod vi i den situation at vi
intet kunne finde, i vores prisklasse, hvor vi måtte have to katte. Vi søgte
naturligvis på lejeboliger eftersom jeg stadig er på SU. Resultatet blev, at
vi måtte låne os ud af problemet og købe en andelsbolig - og vi er jo så
bare mere priviligerede end så mange andre, eftersom vi næsten har råd til
at leve hver måned. gardiner ville dog være rart
Det gælder jo for alle, at valgfriheden afhænger af økonomi og udbud også,
og mange steder ville allergikere og dyreejere fint kunne leve op og ned af
hinanden, hvis der blev udvist lidt tolerance og hensyn. Dyreejerne kunne fx
lade være at lade deres dyr løbe frit omkring, jeg kan ikke forstå at en
indekat så skulle kunne genere nogen.
Gøende hunde er en lidt anden sag, synes jeg ... nogle steder kan det
fungere, andre steder ikke.
-Gitte

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 05-11-02 16:31

OBS. Nu var kollegiet med trægulve, så man efterlod ikke en halv kat trods
rengøringen ved fraflytningen, så næste indflytter (evt. en allergiker)
ville altså heller ikke få problemer...
-Gitte

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-11-02 16:39

"Gitte J. Lock" <gjl@stofanet.dk> writes:

> [...]

[snip]

> [...]
> de der blev generet af katte blev generet af de katte, hvis ejere ikke
> fattede "indekat-only-reglerne". Det er vel ikke sådan at synet af dem

De fleste allergikere kan godt tåle at underboen eller naboen har en
indekat, men der er altså nogle stykker som er så allergiske at det er
et problem at man tager hunden med ud gennem fællesområdet for at gå
tur med den. Jeg indrømmer blankt at det heldigvis ikke er flertallet,
men de mennesker vil ikke kunne bo andre steder end i andelsboliger
eller eget hus.

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 05-11-02 18:49

> [...]
> tur med den. Jeg indrømmer blankt at det heldigvis ikke er flertallet,
> men de mennesker vil ikke kunne bo andre steder end i andelsboliger

Eller i de kollegier (de færreste kollegier er velegnede til katte og hunde,
synes jeg), rækkehuse osv., hvor man har separate indgange og altså ikke
deler fællesarelaer indendøre med andre.
Hm.. er ret overrasket over, hvor slemt det efterhånden står til med
allergier her i landet.
-Gitte

Fra : marianne hellemose

Dato : 05-11-02 19:45

Gitte skrev
<Hm.. er ret overrasket over, hvor slemt det efterhånden står til med
allergier her i landet.>

Hmm jeg har det lige omvendt, er forbavset over at der ikke er mere. Jeg
havde for nogle år siden en underbo
der virkelig var/er hårdt angrebet af rengøringsvanvid,
støvsugning og gulvvask hver dag, et bredt udvalg af div.
kemiske midler, det ene værre end det andet, hendes to
børn fik begge allergier ved skolestart, de var så vant
til det næsten sterile miljø derhjemme at de slet ikke kunne klare "verden"
udenfor, hun fik direkte at vide at
hun måtte holde igen med de skrappe midler og konstant
rengøring. Så kan jeg da også lige sparke en bemærkning
ind om de store svenske og amerikanske undersøgelser
der har vist at børn der vokser op med dyr har langt
mindre risiko for at blive allergikere.

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 05-11-02 21:29

"marianne hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:aq93jk$bn4$1@sunsite.dk...
> [...]
> ind om de store svenske og amerikanske undersøgelser
> der har vist at børn der vokser op med dyr har langt

HØØØØRT!!!!!

Endelig nogen der har opfattet at det de det kemiske rengørngsflip man
bliver syg af!
Hvor mange bønder var mon allergiske for deres køer/heste/høns/hunde/katte i
"de gode gamle dage"?

Jeg holder på at hvis man holder dyr på en fornuftig måde kan man godt have
dem i samme opgang som en allergiker. Jeg har en fætter som er MEGET
allergisk over for alt med pels, i skolen måtte han ikke engang sidde ved
siden af nogen der havde dyr hjemme. Men han kunne godt besøge os, selvom
jeg havde marsvin (som barn) bare han lod være med at gå ind i det rum hvor
marsvinet var. Og det fik ellers lov at løbe rundt på gulvene til hverdag.
Men der blev naturligvis støvsuget grundigt inden han skulle komme.

Min søster er også allergisk over for katte, men har alligevel i perioder
haft kat, fordi hun synes de er skønne dyr. Nu holder hun sig så til hunde,
som ikke giver hende problemer, og så naboens kat

Der skal være plads til alle, og jeg er enig med Trine i at du ikke kan
lovgive for PRIVATE lejligheder, men i boligforeninger mener jeg dyr burde
være tilladt. Man kunne jo evt. lave en dyrefri AFDELING, de fleste
boligforeninger har jo mere end en opgang

Hilsen
Lisbeth
--
http://cutiecats.dk ~ Verdens sødeste katte
http://trekkiegrrrl.tripod.com ~ 3D grafik & WWP

Fra : Niels Peter

Dato : 05-11-02 18:53

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse news:uk7jsowlj.fsf@trinekc.dk...
> "Gitte J. Lock" <gjl@stofanet.dk> writes:

(..)
> [...]
> indekat, men der er altså nogle stykker som er så allergiske at det er
> et problem at man tager hunden med ud gennem fællesområdet for at gå

Hvad gør de mennesker så på almindelig gade og vej?
*bare nysgerrig*

Niels Peter

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-11-02 20:07

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> writes:

> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse
> >
> (..)
>
> Hvad gør de mennesker så på almindelig gade og vej?
> *bare nysgerrig*

På almindelig gade og vej er der som oftest lidt mere luft, som
allergenerne bliver spredt i. Så generelt er koncentrationen af
allergener mindre i den fri luft end den er indendøre.

Fra : Pia J

Dato : 05-11-02 16:37

Jeg glemte vist at tilføje, at jeg naturligvis ikke ønsker det skal være
lovpligtigt. Men det er så nemt at sige, at folk "bare" kan finde et andet
sted at bo.

Ideen med at få selskaberne til at oprette dyrefri opgange et sted og
tilladelse et andet lyder som en rigtig god ide. (kan man så også få en
børnefri opgang, tak?

:Pia

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-11-02 16:43

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> writes:

> [...]
>
> Ideen med at få selskaberne til at oprette dyrefri opgange et sted og
> tilladelse et andet lyder som en rigtig god ide. (kan man så også få en

Det lyder som den allerbedste ide. Specielt er jeg stor fan af de
børnefrie opgange. Som det er i dag er det en hel afdeling der enten
må eller ikke må have husdyr. Det kunne da være rart hvis den ene del
af en afdeling er til dyr og den anden ikke er.

Generelt tror jeg nogle af problemerne opstår når folk ikke holder
deres dyr på en fornuftig måde. Når hundene sætter sig hvor det passer
dem og ejerne ikke rydder op efter dem. Når kattene bare får lov til
at gå rundt som det passer dem, hvilket inkludere andre folks terasser
og biler. Når folk søger for at lære hunden, at den ikke skal stå at gø
hele dagen (de kunne f.eks. prøve at aktivere den lidt mere). Det er
trods alt de færreste der har problemer med en velopdraget hund der
altid bliver holdt i snor på boligforeningens område og hvor ejeren
altid rydder pænt op efter hunden. Det samme gælder en indekat.

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 05-11-02 19:11

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> writes:

> Generelt tror jeg nogle af problemerne opstår når folk ikke holder
> deres dyr på en fornuftig måde... []

Nemlig...
Paa min hjemmeside i afsnit henrik ligger en artikel fra beboerbladet
som omhandler hvordan man holder dyr og naboer glade...
Og saa svaert er det altsaa ikke. Kunne bare oenske sig at der var
samme krav til folks moegunger som er til os med kaeledyr...

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 05-11-02 19:06

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> writes:

> Ideen med at få selskaberne til at oprette dyrefri opgange et sted og
> tilladelse et andet lyder som en rigtig god ide. (kan man så også få en
> børnefri opgang, tak?

Hvis du finder et sted saa er jeg bestemt din naeste nabo..*SS*

Fra : Pia J

Dato : 05-11-02 19:14

"Henrik Pedersen" <misbams-meow@edb.dk> wrote in message
> Hvis du finder et sted saa er jeg bestemt din naeste nabo..*SS*

Forhåbentlig får jeg ikke brug for det - 7 tdr. børnefri zone og naboerne
har vist heller ikke nogen.

:Pia

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 05-11-02 19:14

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> writes:

> Forhåbentlig får jeg ikke brug for det - 7 tdr. børnefri zone og naboerne
> har vist heller ikke nogen.

Ja, det overstiger min oekonomiske formaaen for tiden..;-(
Meget dybt misundelig..

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 05-11-02 21:31

"Henrik Pedersen" <misbams-meow@edb.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det overstiger min oekonomiske formaaen for tiden..;-(
> Meget dybt misundelig..

Nåh, nu skal du ikke gøre dig værre end du er *G* Mine unger slap da levende
fra mødet med både dig og Melissa

Hilsen
Lisbeth

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 05-11-02 23:53

"Lisbeth Hviid Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> writes:

> Nåh, nu skal du ikke gøre dig værre end du er *G* Mine unger slap da levende
> fra mødet med både dig og Melissa

Ja da..
De opfoerte sig jo ogsaa paent..
I modsaetning til de lokale som koerer paa cykel, loebehjul eller
spiller bold, holder ungdomsklub osv paa svalegangen...*GRRR*

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 06-11-02 00:07

> Forhåbentlig får jeg ikke brug for det - 7 tdr. børnefri zone og naboerne
> har vist heller ikke nogen.
>
> :Pia

Jamen dog - stakkels jer.*S* Hvad har I dog oplevet, siden I bryder jer så
lidt om børn?

Selv tog jeg i går - ganske frivilligt *S* - 7 af sønnikens kammerater med
hjem fra børnehaven, for at fejre hans 5-års fødselsdag.
Kattene syntes, det var ganske interessant at have huset fuldt af børn. Fx
instruerede jeg børnene i, at de skulle sørge for, at der ikke var en kat i
skudlinjen, når de afprøvede Johannes' nye skyder med store
sugekop-patroner - men hvad gør man, når kattene _jagter_ patronerne, så
snart de bliver skudt af? *GG*

Mvh. Else, - med 2 fræsende katte om benene.
--

www.geocities.com/gyldenk

Fra : Trine Piltoft

Dato : 05-11-02 19:11

Hej Trine

Jeg mener heller ikke at det skal være direkte tvang for en privat
husvært at tillade alle slags dyr i ejendommen, men faktum er, at
der er mange boligbyggerier, hvor man heller ikke må have dyr -
eller højst må have 1 dyr og det synes jeg er urimeligt. Som nogen
andre var inde på kunne man måske have dyrefri opgange af hensyn
til dem der ikke bryder sig om eller tåler dyr.

Det ER meget svært at finde et sted hvor man må have dyr -
specielt hvis man også er lidt kritisk og ikke har lyst til at bo
i et boligbyggeri (boligbyggerier huser mange forskellige typer
mennesker!)
Hvis man har så mange katte som jeg f.eks. har er det ikke bare
svært at finde noget, men nærmest umuligt, hvilket også er grunden
til at jeg har valgt at købe et hus. Men det kan altså være næsten
lige så svært at finde et sted hvor man må have bare 2 katte, og
det synes jeg er synd. Tilgengæld synes jeg det er iorden hvis der
stilles regler om at kattene ikke må gå frit, og skal være
kastrerede/sterilliserede eller lign.
Hunde er en lidt anden sag, og jeg synes det er iorden hvis folk
ikke vil have hunde boende som står og gør dagen lang, og som ikke
bliver holdt i snor på trappeopgange og fællesarealer mv. Hvis
folk vil have husdyr, hvad enten det så er hunde eller katte, er
det også rimeligt at forlange at de skal vise hensyn til andre
mennesker, og det er derfor fair at stille visse regler op for
dyreejerne.

>I 2000 havde 40% af alle danske
> [...]

En del af de 60% der ikke har dyr kan også tænkes at bo et sted
hvor det ikke er tilladt!

Mvh. Trine

Fra : Nina El Falaki

Dato : 05-11-02 20:55

Hej Trine

Jeg kan altså ikke forstå, det skal være så stort et problem i Danmark, når
det ikke er det i vore broderlande - er de mindre allergiske eller bare mere
tolerante????

Din statistik holder ikke, for der bor mange med ønske om dyr i lejlighed
med forbud.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Niels Peter

Dato : 05-11-02 18:50

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse news:usmygozab.fsf@trinekc.dk...
> "Nina El Falaki" <cats@feca.dk> writes:
>
> Og så må de mennesker som ikke kan tåle husdyr bare finde sig i at de
> er nød til at købe et hus?

Måske et dumt spørgsmål: kan man blive så allergisk, at man kan blive dårlig af, at *naboen* har dyr?

Niels Peter

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-11-02 20:05

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> writes:

> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse

> Måske et dumt spørgsmål: kan man blive så allergisk, at man kan
> blive dårlig af, at *naboen* har dyr?

Ja. På et kollegie f.eks. er dørene ind til værelserne ofte ikke
tætte, så de ting som folk er allergiske overfor frit kan bevæge sig
mellem værelserne. De fleste steder, både kollegier og
lejlighedskomplekser, er der også noget fællesareal som man skal
passere for at kunne komme ud med hunden.

Min lillesøster bliver dårlig, hvis hun er sammen med folk som har kat
derhjemme.

Fra : Helle Andersen

Dato : 05-11-02 21:57

> Min lillesøster bliver dårlig, hvis hun er sammen med folk som har kat
> derhjemme.

Min mor er hyperallergiker, hvilket naturligvis betød, at vi
ikke kunne have dyr hjemme. Desuden kunne jeg aldrig
klappe en hund eller en kat, for så blev min mor syg af de
partikler jeg tog med mig hjem. Men hun er altså godt nok
aldrig blevet syg af at naboen havde hund eller af at
opholde sig på fællesarealer i ejendommen.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Sander s

Dato : 05-11-02 20:58

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

>Måske et dumt spørgsmål: kan man blive så allergisk, at man kan blive
dårlig af, at *naboen* har dyr?

Vi har et familimedlem, som ikke kan tåle katte. Vi besøgte hende forleden
og hendes øjne begyndte straks, at løbe i vand, så nogen kan være allergisk,
bare ved at være i samme stue, med en person, som har kat.
Heldigvis findes der medicin til allergikerne og den plejer da, at virke.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Leyna

Dato : 05-11-02 21:14

On 05 Nov 2002 15:40:28 +0100, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
>artiklen kunne jo have valgt en anden lejlighed, men de har sikkert
>prioriteret beliggenheden eller andet over det at de måtte have deres

Reelt mener jeg nu ikke at man har noget valg, for de steder hvor man
må have husdyr har mellem 20 år og en evighed i ventetid, så enten er
man hjemløs, eller man køber et hus eller også tager man det man nu
engang kan få.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-11-02 21:48

Leyna <webmaster@big-girls.dk> writes:

> [...]
> må have husdyr har mellem 20 år og en evighed i ventetid, så enten er
> man hjemløs, eller man køber et hus eller også tager man det man nu

Hvis du er studerende er det ikke noget problem i Århus.
Skjoldhøjkollegiet har gennemsnitlig 2 måneders ventetid og der må du
gerne have husdyr.

I den boligforening vi er skrevet op i, er der 4 ud af 80 afdelinger
hvor husdyr ikke er tilladt. Der er dog flere hvor det kun er tilladt
at have 1 husdyr. F. eks. er der mellem 0 og 4 års ventetid på en
lejlighed i Horsens, her må man have alle de dyr man vil, naturligvis
inden for lovens rammer. En 4-værelses lejlighed koster 4500 kroner om
måneden. Alt i alt er det ikke lang tid man skal vente og det er da
heller ikke specielt dyrt.

Og alt i alt, så syntes jeg at det er helt i orden at folk der vælger
at være besværlige har sværere ved at finde et sted at bo, end folk
som er nød til at være besværlige.

Fra : Helle Andersen

Dato : 05-11-02 21:54

> Og alt i alt, så syntes jeg at det er helt i orden at folk der vælger
> at være besværlige har sværere ved at finde et sted at bo, end folk
> som er nød til at være besværlige.

Det kommer nok noget an på, hvilket forhold man har til
dyr. For mig er det en *nødvendighed* at have dem.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-11-02 21:55

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> writes:

> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det kommer nok noget an på, hvilket forhold man har til
> dyr. For mig er det en *nødvendighed* at have dem.

Du _dør_ ikke af ikke at have husdyr i din lejlighed, men andre kan
faktisk dø af at have husdyr i nærheden.

Fra : Helle Andersen

Dato : 05-11-02 22:01

> Du _dør_ ikke af ikke at have husdyr i din lejlighed, men andre kan
> faktisk dø af at have husdyr i nærheden.

Jeg tror, at du overdriver lidt.
Hvis det er så slemt kan de jo slet ikke begå sig i
samfundet og vil f.eks. heller ikke kunne være på en
arbejdsplads. Hvis allergien tager det omfang må man vel
være nødt til at få førtidspension og en eller anden
allergifri, beskyttet bolig.

Hilsen Helle, der stammer fra en familie fyldt med hyperallergikere

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 05-11-02 23:15

In article <upttjoi96.fsf@trinekc.dk>, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
> inden for lovens rammer. En 4-værelses lejlighed koster 4500 kroner om
> måneden. Alt i alt er det ikke lang tid man skal vente og det er da

Hej Trine

Det lader til at forholdene er anderledes i Jylland end i Kbh. og omegn.
For nylig sad jeg i timevis og kiggede på boligselskaber på nettet. Der
er jo 10 - 15 års ventetid over det hele, så vi tænkte at vi ville lade
os skrive op, hvis nu en dag vi ville flytte. Men næsten alle de steder
jeg så, havde forbud mod dyrehold eller kun tilladelse til ét dyr. De
få steder jeg så med tilladelse til flere dyr, var også dem med længst
ventetid - nogle op til 20 år, eller man kunne slet ikke blive skrevet
op, fordi de var reserveret til folk, der allerede boede i
boligselskabets ejendomme. (Et enkelt sted havde en meget mystisk
"dyrepolitik". Enten måtte man have to hunde - eller også een kat.
Sært...)
Det er nu heller ikke nødvendigvis sådan, at de der bor i ejendomme
uden dyretilladelse ikke gerne ville have dyr. Min far boede f.eks. i
en ejendom, hvor dyrehold var forbudt, altså forstået som katte og
hunde. Han ville så gerne have haft en kat, men måtte ikke. Han havde
til gengæld gerne måttet anskaffe en kanin f.eks. Fugle og gnavere var
ikke omfattet, og jeg har på fornemmelsen at det er meget almindeligt?
Jeg har aldrig helt forstået den politik.. Hvis man tænker på
allergikere, kan man jo lige så godt være allergisk overfor naboens
kanin, undulat eller marsvin som overfor hans indekat. Men det er som
regel kun katten, der er forbudt. Derfor tror jeg egentlig ikke det har
ret meget med hensyn til allergikere at gøre, snarere med larm for
hundenes vedkommende og lugt for kattenes. Men man kunne jo forlange at
folk stillede med en erklæring fra dyrlægen om, at mis var kastreret -
og øremærket, så man kunne bevise at der var tale om samme kat.

Fra : Kate

Dato : 06-11-02 00:13

> Det lader til at forholdene er anderledes i Jylland end i Kbh. og
> omegn.

Sådan sad jeg faktisk også og tænkte. Jeg har oplevelsen af at hvis man
vil ha' hund eller kat så er man _nødt til_ at købe hus. Og ikke engang
en ejerlejlighed kan man være sikker på at måtte have husdyr i, min
kollega som overvejer at sælge sit hus har nemlig fået at vide at der
hvor hun påtænker at købe lejlighed kan hun ikke være sikker på at
måtte tage sin hund med, så hun er sprunget fra.
Det samme gør sig faktisk gældende for mig. Jeg sidder i en privatejet
leje bolig. Min nuværende husvært vil ikke tillade husdyr, men da jeg
har kontrakten fra en tidligere ejer kan min nuværende husvært ikke
røre mig, med mindre der kommer reelle klager, men nabo blev noget
fortørnet over at hun ikke måtte tage sine katte med da hun fik
lejligheden, da hun opdagede mine 3 katte og 3 kaniner (som var
fordelingen på det tidspunkt).

> Han havde til gengæld gerne måttet anskaffe en
> kanin f.eks. Fugle og gnavere var ikke omfattet, og jeg har på

Ja, sådan som jeg læser lejeloven så er der ingen regler omkring
burdyr. Jeg er aldrig blevet spurgt til mine kaniner, men den ene går
faktisk frit i min lejlighed 24/7, men måske det i virkeligheden
handler om at man sjældent lader sine kaniner, marsvin og fugle færdes
frit og derved kan de ikke genere på samme plan som eksempelvis hund og
kat.
Iøvrigt var der i dag en llille notits i MetroExpressen om at danske
dyrlæger gerne vil have regler omkring kattehold på linie med reglerne
omkring hundehold. Det synes jeg jo er et skridt i den rigtige retning,
også for at få forbedret forholdene for katte generelt.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 06-11-02 00:26

In article <3dc8507b$0$145$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Kate
<joeyREMOVE@oliwer.dk> wrote:

> men måske det i virkeligheden
> handler om at man sjældent lader sine kaniner, marsvin og fugle færdes
> frit

He - min far fik så to undulater, der _aldrig_ var i buret andet end
for at spise og drikke. Ovenpå buret, ja til tider, men ikke i Og
en anden nærtstående har for kort tid siden fået en kanin (som du ved)
- den er heller aldrig i bur...
Mon ikke der er andre her og der, der har det ligesådan?

Fra : Kate

Dato : 06-11-02 09:40

Ann Rudbeck <ann_rudbeck@yahoo.com> wrote in

> en anden nærtstående har for kort tid siden fået en kanin (som du
> ved) - den er heller aldrig i bur...
> Mon ikke der er andre her og der, der har det ligesådan?

Ko, det tror jeg bestemt der er, og heldigt for dyrene, for de er jo
ikke skabt til at være i bur. Det er nok bare ikke "normalt", jeg får
da i hvert fald mange bemærkninger til lige præcis min praksis med
Joey. Jeg plejer at sige at han bor under sofaen og det afføder altid
spørgsmål om han ikke er i bur, så det er vel hvad de fleste forstår
ved normalt.

Fra : Sander s

Dato : 06-11-02 07:29

"Ann Rudbeck" <ann_rudbeck@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> boligselskabets ejendomme. (Et enkelt sted havde en meget mystisk
> "dyrepolitik". Enten måtte man have to hunde - eller også een kat.

Hej Ann !

Det er ikke anderledes i Kbh., end i Århus. Her er også 10 - 20 års ventetid
i mange af boligforeningerne.
Man kan godt blive skrevet op, men folk som allerede er i bosiddende i
boligforeningerne, er først på ventelisten.
Vi har allerede ventet "15 år", på at komme ind, da min mand fik et
boligbrev, da han var barn. Det er ikke tilladt mere, at købe et boligbrev
til sine børn, før de er fyldt 15.

Dyrehold er tilladt meget få steder. Det er dog som regel enten tilladt
eller forbudt, at have dyr, ikke noget med 1 kat og to hunde. : )
Undulater, hamster og lignende er der dog ikke, så mange regler omkring, så
vidt jeg ved.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Leyna

Dato : 06-11-02 00:43

On 05 Nov 2002 21:48:21 +0100, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Hvis du er studerende er det ikke noget problem i Århus.
>Skjoldhøjkollegiet har gennemsnitlig 2 måneders ventetid og der må du
>gerne have husdyr.
Nu er jeg ikke studerende, og jeg har aldrig boet i Århus. men i
København, som jeg kommer fra, er det de færreste boligforeninger der
tillader husdyrhold, og dér hvor det er tilladt er der en ventetid på
over 15 år. Så reelt har man ikke noget valg.
Jeg var selv nødt til at flytte fra min lejlighed fordi jeg pludselig
havde fået kat, og jeg risikerede faktisk at blive sat på gaden.
Katten var på daværende tidspunkt indekat, så jeg kan ikke se at den
skulle genere nogen.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Katrine Nederby

Dato : 06-11-02 12:23

> Hvis du er studerende er det ikke noget problem i Århus.
> Skjoldhøjkollegiet har gennemsnitlig 2 måneders ventetid og der må du
> gerne have husdyr.

Ja, men nu er vi ikke alle studerende eller unge nok til at få en
ungdomsbolig

> I den boligforening vi er skrevet op i, er der 4 ud af 80 afdelinger
> hvor husdyr ikke er tilladt.

Af ren nysgerrighed. Hvilken boligforening er det, der har 80 afdelinger og
hvor mange lejemål giver det?
Så vidt jeg ved hører f.eks Branbrand Boligforening til iblandt landets
største. De har 5000 lejemål fordelt på 18 afdelinger. Men du tænker måske
på Aarhusbolig, som er et samarbejde imellem 6 store boligselskaber (20.000
lejemål)? Eller det er måske slet ikke i Århus?

I mit boligselskab alene (10 afdelinger - 2000 lejemål), som er en del af
aarhusbolig, er det ikke tilladt at holde hund og kat i 6 af afdelingerne. I
de resterende 4 fordeler det sig således:
Een hund eller een kat, som skal registreres på kontoret.
Een kat pr. husstand. Hund ikke tilladt.
Een indekat pr. husstand. Hund ikke tilladt.
Og i den sidste er det formuleret således: "Der må holdes 1 hund mod et
mindre tillæg i huslejen. Ønsker du at holde kat skal det blot meddeles til
boligselskabets kontor." -Altså ingen regel omkring antallet af katte
Gæt hvor jeg bor

> [...]
> inden for lovens rammer. En 4-værelses lejlighed koster 4500 kroner om
> måneden. Alt i alt er det ikke lang tid man skal vente og det er da

Nu er det heller ikke alle, der bare lige kan vælge at flytte til Horsens.
Jeg kan f.eks ikke pga. mine arbejdstider (ingen bil).

> Og alt i alt, så syntes jeg at det er helt i orden at folk der vælger
> at være besværlige har sværere ved at finde et sted at bo, end folk
> som er nød til at være besværlige.

Hmmm. Det kan du måske have ret i. Men som beboer i et socialt belastet
boligområde (Bispehaven) ser jeg også mange mennesker, som er ramt eller
rammes af sociale/økonomiske problemer. Disse mennesker har ikke et reelt
valg. Heldigvis må man have dyr i denne afdeling, så ingen, som anvises
bolig her tvinges til at skille sig af med deres kæledyr. Det kan dog meget
vel være tilfældet andre steder. Og det synes jeg faktisk ikke er rimeligt.

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-11-02 13:56

"Katrine Nederby" <katnederby@hotmail.com> writes:

> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse

> Af ren nysgerrighed. Hvilken boligforening er det, der har 80 afdelinger og
> hvor mange lejemål giver det?

Det er Midtjysk Boligselskab. Boligerne ligger i Skanderborg, Horsens,
Silkeborg, Hadsten og Hammel og så alle de små byer ind imellem. I alt
var der for 2 år siden 1838 boliger, heraf nogle ungdomsboliger, jeg
har ikke gidet regne ud hvor mange. Heraf er det forbud at have husdyr
i de 121 af lejemålene.

Jeg vil så mene at hvis man arbejder i Århus så kan det sagtens lade
sig gøre at bo i de fem ovennævnte byer. Så lang tid tager det altså
heller ikke at køre/tage toget/bussen.

Fra : Katrine Nederby

Dato : 07-11-02 01:09

> [...]

> Jeg vil så mene at hvis man arbejder i Århus så kan det sagtens lade
> sig gøre at bo i de fem ovennævnte byer. Så lang tid tager det altså

Det kan godt være, det kommer som en overraskelse for dig, men nogle steder
arbejdes der også efter den sidste bus er kørt og inden den første når frem.
Langt fra alle dele af samfundet går i stå imellem midnat og seks morgen
bare fordi de offentlige transportmidler gør

Mange hilsner
Katrine, som lige er kommet hjem fra arbejde.

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 08-11-02 00:15

"Katrine Nederby" <katnederby@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bare fordi de offentlige transportmidler gør
>
> Mange hilsner
> Katrine, som lige er kommet hjem fra arbejde.

Netop!

Plus man altså også skal tage i betragtning at de færreste bor hhv. arbejder
lige ved stationen. Vi kan jo ikke ALLESAMMEN arbejde ved DSB /
Banestyrelsen.

Mit kære arbejde (som er det sidstnævnte af de to) var i deres visdom for
nylig ved at sende mig til Fredericia og arbejde. Og der er altså RIMELIG
langt fra Århus Nord. Såmænd 3 timers transport om dagen. Hyggeligt. Men så
kunne jeg jo bare FLYTTE, ikkesandt?
og så pyt da med at manden arbejder i Århus, at mit barn bor på en
institution i Århus og den helt latterlige og ligegyldige detalje at resten
af min familie også befinder sig her?

Nå, mit problem blev løst, men det er jo ikke alle der er lige heldige, og
situationen kunne meget nemt have været den modsatte, at en person fra
Fredericia skulle arbejde her (ikke ualmindeligt ved banen i øvrigt) Men
hvor får den person en bolig i Århus hvor han/hun må have sine evt. husdyr
med?`Og jeg kan love dig for at de færreste arbejdspladser giver 15 års
varsel ved arbejdsskift. Men man kan jo bare finde sig et andet job... Som
Niels Hausgaard siger: Der er altid arbejde nok til dem der vil arbejde...

En anden ting i forbindelse med allergi: Her hvor jeg bor ligger der på den
anden side af vejen en boligforening (Lærkebo) som har en hel afdeling med
ALLERGIBOLIGER. Det har den spøjse effekt at der i lokalplanen står at vi
allesammen skal have bøgehæk, aht. pollen. Fnis. Min nabo har f. eks. et
stort flot BIRKETRÆ. Og det myldrer med dyr her. Så... De mennesker der får
en bolig i allergiboligerne får den ikke for sjov. Men de kan altså
alligevel "overleve" at der er dyr rundt om dem fra alle andre boliger.

Jeg synes det er dumt at blande gøende hunde ind i spørgsmål der foregiver
at være stillet ud fra allergikeres synspunkt. Det er da ok at vælge at man
ikke vil bo et sted hvor naboen har en hund til at stå og galpe dagen lang.
Men det sjove er at det MÅ den jo heller ikke.

En kat derimod, forudsat at det er en indekat, kan altså ikke genere nogen.
I hvertfald ikke en allergiker der bor to etager nedenunder. Hvis
ventilationsanlægget hvirvler støv rundt, hvad så med overboen der har
ryatæpper? Hvad med støvmiderne i dét? eller skal man også forbyde
gulvtæpper?

Mit gæt er at der er flere dyreejere end allergikere i dette land, og selvom
flertallet ikke ALTID har ret, så må man dog overveje hvad der er bedst for
de fleste og mindst skadeligt for resten.

Nå, det blev en ordentlig smøre. Undskyld og god nat

Venlig hilsen
Lisbeth

Fra : ~~Wing~~

Dato : 09-11-02 08:56

Hejsa med jer

Nu har jeg lige læst denne tråd om dyrehold i lejeboliger, jeg vil gerne
lige fortælle jer lidt om hvordan et beboerdemokrati rent faktisk hænger
sammen. Jeg arbejder selv i en Boligforening som administrerer ca. 2000
lejemål fordelt på 25 afdelinger, hvor dyrehold er tilladt i de fire af dem.
I alle boligforeninger/selskaber afholdes der et årligt afdelingsmøde. På et
afdelingsmøde vælges der beboere til bestyrelsen som er dem der skal
varetage afdelingens ve og vel for samtlige lejere i den pågældende
afdeling. På dette møde har alle som er bolighavende medlemmer mulighed for
at stille forslag om at holde dyr i afdelingen. (Forslaget skal være
afdelingsbestyrelsen i hænde 14 dage før afdelingsmødet) Forslaget vil så
komme til afstemning mellem de fremmødte beboere, det kan foregå enten ved
håndsoprækning eller ved skriftlig afstemning. Så hverken staten, kommunen,
administrationen eller afdelingsbestyrelsen bestemmer om man må have
dyrehold. der er ikke andre til at bestemme om der må være dyrehold i en
afdeling end dem som rent faktisk bor der.

Jeg er selv stor katteelsker. og har en dejlig hunmis på 4 år.

Med venlig hilsen

R. Petersen

Fra : Leyna

Dato : 09-11-02 10:49

On Sat, 9 Nov 2002 08:55:52 +0100, "~~Wing~~"
<~thepetersen@hotmail.com.~> wrote:

> [...]
>dyrehold. der er ikke andre til at bestemme om der må være dyrehold i en
>afdeling end dem som rent faktisk bor der.

Det ville måske ellers være nemmere hvis det IKKE var bestyrelsen der
skulle voretage disse bestemmelser. Jeg har nemlig selv sat forslag op
om afstemningg vedr husdyrhold, men da hele bestyrelsen var imod
forslaget, så blev forslaget afvist. Der var INGEM form for demokrati,
og visse beboere blev ganske nægtet taletid. Selvfølgelig kunne man
vælge en anden bestyrelse, men den siddende var jo allerede valgt for
en årrække, og folk gav simpelthen op, så det var kun støtterne der
mødte op til beboermøderne fremover, da alle andre bare blev
ignoreret.

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : ~~Wing~~

Dato : 09-11-02 12:30

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> skrev i en meddelelse >

> Det ville måske ellers være nemmere hvis det IKKE var bestyrelsen der
> skulle voretage disse bestemmelser.

Bestyrelsen varetager IKKE disse bestemmelser men samler de indkomne forslag
og afleverer dem i den administration som varetager lovgivningen.

>Jeg har nemlig selv sat forslag op
> om afstemningg vedr husdyrhold, men da hele bestyrelsen var imod
> forslaget, så blev forslaget afvist.

Man kan ikke afvise et indkommet forslag som er indkommet rettidig.
Hvis det er tilfældet kan du læse om dine muligheder som lejer på denne
hjemmeside www.bl.dk

> [...]
> en årrække, og folk gav simpelthen op, så det var kun støtterne der
> mødte op til beboermøderne fremover, da alle andre bare blev

Jeg vil da opfordre dig til at søge indflydelse i din afdeling, evt, kan du
stille op som medlem til bestyrelsen ved det næste beboer møde. I skal
ihvertfald ikke give op fordi der er en lille gruppe af beboere som mener at
demokrati er lig med deres diktatur.

Med venlig hilsen

Petersen

Fra : Leyna

Dato : 09-11-02 13:47

On Sat, 9 Nov 2002 12:29:44 +0100, "~~Wing~~"
<~thepetersen@hotmail.com.~> wrote:

>Man kan ikke afvise et indkommet forslag som er indkommet rettidig.
>Hvis det er tilfældet kan du læse om dine muligheder som lejer på denne
>hjemmeside www.bl.dk

Det er vist lige lovligt sent nu.

> [...]
>ihvertfald ikke give op fordi der er en lille gruppe af beboere som mener at

Jeg må med skam melde at jeg valgte at flytte.

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Nina El Falaki

Dato : 09-11-02 13:20

Jeg ved hvordan beboerdemokrati fungerer har selv fået gennemført tilladelse
til 2 kastrerede indekatte , hvor jeg boede før.

Men hvis du er interesseret i at flytte ind i en ny afdeling er husordenen
ikke fastsat endnu, der kunne det være rart at vide, om man kunne tage sine
dyr med.

Ofte bliver en tilladelse også stemt ned af frygt for de evt. problemer, der
måske vil opstå.

Derfor synes jeg det ville være dejligt om husdyrhold som udgangspunkt var
tilladt.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : ~~Wing~~

Dato : 09-11-02 14:30

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ved hvordan beboerdemokrati fungerer har selv fået gennemført
tilladelse
> til 2 kastrerede indekatte , hvor jeg boede før.

Var det kun dig der fik tilladelse til dine husdyr, eller var du med til at
indfører dyrehold i en hel afdeling. ??

> Men hvis du er interesseret i at flytte ind i en ny afdeling er husordenen
> ikke fastsat endnu, der kunne det være rart at vide, om man kunne tage
sine
> dyr med.

Der skal forelægge en husorden inden indflytning i en ny afdeling, men du
har ret i at der ikke er lavet et tillæg til husordenen der eksempelvis
omhandler dyrehold. Her vil det typisk være foreningen/selskabets
organisationsbestyrelse som bestemmer om der må være dyrehold i afdelingen
ved indflytning.

> [...]
> måske vil opstå.
>
> Derfor synes jeg det ville være dejligt om husdyrhold som udgangspunkt var

Det er jeg ikke enig med dig i, mest fordi der faktisk er en del boliger som
ikke egner sig til eks. store hunde. forestil dig en opgang med ti
lejligheder i som er bygget engang i 40'erne, hvor isolering ikke var særlig
udbredt, der er så lydt at det kunne blive et rent mareridt at bo i sådan en
opgang. Vi har en sag kørende i øjeblikket i en afdeling med dyrehold, hvor
en enkelt lejer og hans hund ødelægger hverdagen for 19 andre familier som
bor i to opgange.

Det er også fakta at afdelinger med dyrehold har større omkostninger til
vedligehold af afdelingen, end dem som ikke har dyrehold.

Når man fremsætter et forslag til behandling på et afdelingsmøde, anbefaler
jeg at man gør sit forarbejde ordentligt, hvis man forslår dyrehold i en
afdeling ser jeg det helt naturligt man også har lavet et forslag om areal
til hundeluftning/hundetoilet. opsætning af standere med poser til hundens
efterladenskaber. Og for kattefolket er det vigtigt at man oplyser til andre
beboere, hvordan man rent faktisk påtænker sig at holde rent efter sin kat,
da der er mange som tror at det lugter hvis der er katte i en opgang.

Med venlig hilsen

Petersen

Fra : Nina El Falaki

Dato : 09-11-02 16:11

> Var det kun dig der fik tilladelse til dine husdyr, eller var du med til
at
> indfører dyrehold i en hel afdeling. ??

Det var en generel tilladelse, selv fik jeg dispensation til hund, selv om
generelt hundehold ikke gik igennem.

> [...]
> omhandler dyrehold. Her vil det typisk være foreningen/selskabets
> organisationsbestyrelse som bestemmer om der må være dyrehold i afdelingen

Da jeg en gang søgte i nybygget afdeling, fik jeg det svar, at man ikke
vidste om husdyr blev tilladt, det skulle beboerne beslutte, når de var
flyttet ind. I og for sig i orden, men det gør bare at folk med dyr ikke tør
flytte ind.

> [...]
hvor
> en enkelt lejer og hans hund ødelægger hverdagen for 19 andre familier som

Har selv boet i ejendom fra 1899 med flere hunde, uden problemer. Men det
skulle nok være lettere at forbyde den enkelte lejer at have husdyr.

> Det er også fakta at afdelinger med dyrehold har større omkostninger til
> vedligehold af afdelingen, end dem som ikke har dyrehold.

Det er rigtigt! Jeg havde heller ikke noget imod at betale et mindre beløb
fx. 100,- om måneden for at holde hund, men det er jo ikke lovligt.

> [...]
kat,
> da der er mange som tror at det lugter hvis der er katte i en opgang.

Helt enig, forslagene skal være virkelig godt gennemarbejdet.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Katrine Nederby

Dato : 09-11-02 16:45

> [...]

> Det er rigtigt! Jeg havde heller ikke noget imod at betale et mindre beløb
> fx. 100,- om måneden for at holde hund, men det er jo ikke lovligt.

I min afdeling lyder det:
"Der må holdes 1 hund mod et mindre tillæg i huslejen. Ønsker du at holde
kat skal det blot meddeles til boligselskabets kontor."

Jeg mener tillægget er noget i retning af 25,- kr. Er det virkelig ulovligt?

Fra : Nina El Falaki

Dato : 10-11-02 00:53

> [...]
> kat skal det blot meddeles til boligselskabets kontor."
>
> Jeg mener tillægget er noget i retning af 25,- kr. Er det virkelig

Ja, der faldt dom for mange år siden om det, men man må gerne tage et
"administrationsgebyr"

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 06-11-02 13:20

> 'Trine Kornum Christiansen' <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse
> >

> Nu er det heller ikke alle, der bare lige kan vælge at flytte til Horsens.
> Jeg kan f.eks ikke pga. mine arbejdstider (ingen bil).

Pjat med dig! Man kan hvad man vil *fnis*

Nej seriøst så er det jo lige netop dét. Det er ikke altid man HAR det
ellers så højt besungne valg.

> [...]
> vel være tilfældet andre steder. Og det synes jeg faktisk ikke er rimeligt.

Ved du tilfældigvis hvordan det er i Gellerup? For Lindholmparken, som
jeg bor op ad, har tilsyneladende også frit slag for dyrehold, i al fald
er der masser af katte - også fritgående, og mange hunde der. Og
Lindholmparken er jo, i lighed med Bispehaven og Gellerup, steder man
ikke nødvendigvis VÆLGER at flytte til. Ikke at der ikke er gode ting
ved stederne, såvel Gellerup som Lindholmparken har i al fald nogle
dejligt store lejligheder (og nogle små hummere...)

Men hvis nu man bliver skilt, eller arbejdsløs eller på anden måde
bliver tvunget ud i en "her-og-nu" løsning, er det så rimeligt at man
oven i alt det andet man har mistet også skal miste sit/sine kæledyr?

Jeg synes det ikke.

Hilsen
Lisbeth
--
Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Katrine Nederby

Dato : 06-11-02 13:46

"Lisbeth Hviid Jakobsen" <hviid-jakobsenKATTE@BAKKEstofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3dc90901f30c6@dk-fritid-dyr-kat.dk...

Horsens.

> Pjat med dig! Man kan hvad man vil *fnis*

Ja, men så vil jeg altså osse ha' sat motor på cyklen *hi*

> Ved du tilfældigvis hvordan det er i Gellerup?

Hvis jeg forstår ikonerne på denne side ret
http://www.brabrand-bolig.dk/webcare.asp?ID=Stc98-Itm er det tilladt at
holde kat, men ikke hund i Gellerupparken.

> Men hvis nu man bliver skilt, eller arbejdsløs eller på anden måde
> bliver tvunget ud i en "her-og-nu" løsning, er det så rimeligt at man
> oven i alt det andet man har mistet også skal miste sit/sine kæledyr?

Lige præcis min pointe

Fra : Camilla Baird

Dato : 06-11-02 13:56

> Hvis jeg forstår ikonerne på denne side ret
> http://www.brabrand-bolig.dk/webcare.asp?ID=Stc98-Itm er det tilladt at
> holde kat, men ikke hund i Gellerupparken.

Undskyld, jeg blander mig uden at have læst alle indlæggene i tråden,
men jeg har set lidt nærmere på linken til Gellerupparken... De har en
side hvor de forklarer ikonerne - de bruger det samme ikon til
hunde-/kattehold. Læs mere om reglerne for katte- og hundehold her:
http://www.brabrand-bolig.dk/webcare.asp?ID=Stc612-Itm

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-11-02 13:59

Lisbeth Hviid Jakobsen <hviid-jakobsenKATTE@BAKKEstofanet.dk> writes:

[snip]

> [...]
> bliver tvunget ud i en "her-og-nu" løsning, er det så rimeligt at man
> oven i alt det andet man har mistet også skal miste sit/sine kæledyr?

Det syntes jeg heller ikke, men løsningen er ikke at ændre lejeloven,
så man ikke må forbyde husdyr. Løsningen er at sørge for at man har en
anden løsning på hånden i sådanne tilfælde. En skilsmisse kommer vel
sjældent med 2 dages varsel og opskrivning i en boligforening koster
100-300 kroner om året. Så kan man jo kalde det en slags
"beholde-dyrene-forsikring".

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 06-11-02 14:45

In article <uptti3ld5.fsf@trinekc.dk>, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

> En skilsmisse kommer vel
> sjældent med 2 dages varsel og opskrivning i en boligforening koster
> 100-300 kroner om året.

Men vel sjældent heller med 15 års varsel

Fra : Niels Peter

Dato : 06-11-02 15:15

"Ann Rudbeck" <ann_rudbeck@yahoo.com> skrev i en meddelelse news:061120021445138817%ann_rudbeck@yahoo.com...

> Men vel sjældent heller med 15 års varsel

Jeg ser det for mig - stemningsfuld vielse, præsten har lige spurgt "... til døden Jer skiller?" og fået de passende svar. Så fortsætter han "- og boligforeningen ligger lige rundt om hjørnet ved siden af bryllupsfotografen".

Niels Peter

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 06-11-02 16:15

> [...]
> sjældent med 2 dages varsel og opskrivning i en boligforening koster
> 100-300 kroner om året. Så kan man jo kalde det en slags

Skilsmisser og den slags er lige så uberegnelige som dødsfald og fyringer,
og ventelisterne ville jo bare blive fuldkommen umulige, hvis størstedelen
af befolkningen - af hensyn til de få hyperhyperallergiske - skulle blive
medlem af boligforeninger alle de steder, hvor livet kunne tænkes at sende
dem hen en skønne dag.
Jeg synes såmænd heller ikke, at husdyrhold ved lov skal gøres lovligt alle
steder, men alt i alt kan vi jo ikke indrette et helt samfund med
udgangspunkt i, at enkelte mennesker (1-100000?) er så allergiske, at de end
ikke kan tåle, at folk to etager over dem holder en indekat, der måske 1
gang årligt bæres i transportkasse ned gennem den fælles opgang, fordi den
skal til dyrlægen.
Man forbyder jo heller ikke parcelhusejere eller boligforeninger at have
græsplæner, fordi flere og flere er allergiske overfor græspollen (har en
veninde og en søster, der til tider lever bag lukkede døre og vinduer pga.
pollen udenfor)...
Når alt kommer til alt, er det jo mere undtagelsen end reglen, når
allergikere er _så_ allergiske.
-Gitte

Fra : Nina El Falaki

Dato : 07-11-02 00:03

> Det syntes jeg heller ikke, men løsningen er ikke at ændre lejeloven,
> så man ikke må forbyde husdyr.

Den nuværende lov har et generelt forbud mod husdyr (hund og kat) I Norge og
Sverige er det omvendt, man har en generel tilladelse, det kan lade sig gøre
at forbyde husdyr, hvis man har en virkelig god grund.

Egentlig synes jeg det her lige så meget handler om menneskers frihed -
frihed til at holde dyr.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-11-02 10:16

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> writes:

> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse
> >
> Egentlig synes jeg det her lige så meget handler om menneskers frihed -
> frihed til at holde dyr.

Man kan også vende den lige omvendt. I dag har mennesker frihed til at
undgå dyr. Det er bare et spørgsmål om hvem det skal være lidt ekstra
besværligt for: Dyreejerne eller dem der ikke gider høre på hundegøen
eller have kattepoter på bilen.

Fra : Niels Peter

Dato : 07-11-02 18:11

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse news:u3cqdbuzz.fsf@trinekc.dk...

> [...]
> undgå dyr. Det er bare et spørgsmål om hvem det skal være lidt ekstra
> besværligt for: Dyreejerne eller dem der ikke gider høre på hundegøen

Så kommer vi jo til det klassiske spørgsmål: hvor går grænsen?
Selv synes jeg f.eks., det kunne være dejligt, hvis det var forbudt at have knallerter og scootere i boligområder. Eller i hvert fald helt nye sådanne - det er gerne i den fase, det samme eksemplar skal køres forbi vor ringe bolig ca. tredive gange i løbet af en time (hvorfor kan man i øvrigt ikke, med moderne tekniks høje stadie, lave en lydsvag scooter/knallert?).
Andre ville elske det, hvis det kun i visse boligforeninger var tilladt at have børn, og sådan kunne man jo blive ved ....

Niels Peter

Fra : Katrine Nederby

Dato : 07-11-02 11:39

> [...]
> sjældent med 2 dages varsel og opskrivning i en boligforening koster
> 100-300 kroner om året. Så kan man jo kalde det en slags

Hej Trine.

Jeg synes ærligt talt, du udviser meget lidt forståelse for de kriser
(sociale, fysiske, psykiske, økonomiske), som mange mennesker dagligt rammes
af ved så nonchalant at påstå, at "det kan man da bare sikre sig imod" og
være forberedt på. En verden kan vælte på et split sekund, og man kan
meget hurtigt miste grebet og blive afhængig af at andre griber een i
faldet. Det kan ingen sikre sig 100% imod.

Det kan så diskuteres, hvor vidt der i lovgivningen skal tages højde for
dyrehold, når folk mister "det frie valg" mht. valg af bopæl. Men valget er
der ihvertfald ikke altid.

Jeg har tidligere været tilknyttet det boligsociale arbejde i Bispehaven og
har derigennem mødt en del skæve og svagt stillede eksistenser. Nogle af
disse har hund/kat, som helt tydeligt forbedrer deres livskvalitet, men de
har af forskellige årsager ikke noget frit valg m.h.t. hvor de vil bo. Er
det rimeligt at sige "Du kan da bare selv finde et andet sted at bo" eller
"Det burde du have tænkt på noget før", når den type mennesker (f.eks. en
psykisk syg) kommer i bolignød og kun kan tilbydes bolig, hvor dyrehold ikke
er tilladt? Er det rimeligt at sige til noget menneske i krise, at det burde

han/hun have været bedre forberedt på? Klart nej fra min side, men det er
da
muligt, jeg er blødsøden.

Det er rigtigt at vi hver især selv vælger at påtage os ansvaret for de
dyr, vi anskaffer. Men vi vælger ikke altid selv de situationer, vi havner i
og er ikke altid i stand til at håndtere konsekvenserne. Vi er jo kun
mennesker, og det bør der efter min mening kunne tages højde for. Ligesom
der selvfølgelig også skal tages højde for at nogle er hyperallergikere.
Voldsom allergi kan måske sidestilles med et handicap, når det kommer til
boliger, så enkelte boliger/opgange i en given afdelig er forbeholdt
allergikere. Jeg tvivler dog på, at behovet for "dyrefri"
boliger eller hele boligområder er så stort, som det antal der findes i
øjeblikket (uden dog at kende fordelingen). Jeg tror snarere det handler om
at boligforeningerne frygter
andre problemer i forb. med dyrehold, men den slags kan der jo tages højde
for (indekatregler, neutraliseringsklausuler osv.).

Fra : N/A

Dato : 06-11-02 13:46

Fra : N/A

Dato : 06-11-02 13:56