Regler vedr. udlejning af privat båd
Fra : Lars Andersen

Dato : 05-11-02 11:24

Jeg har en dejlig 33 fods sejlbåd, som jeg sejler alt for lidt i. Det
er farligt at regne på en dagspris - man kan blive helt dårlig tilpas.
Jeg får ofte den tanke, at det ville være fint at være 2 familier om
en sådan båd, dele udgifter og arbejde. Men privat udlejning er måske
også en mulighed.
Så er det jeg spørger : findes der regler el. lovgivning på området
vedr. f.eks. sikkerhed, faciliteter, lejers forudsætninger eller
andet, bortset fra det skattemæssige? Og i givet fald, er der
publiceret noget om det?

På forhånd tak.

Lars A.

Fra : Bulldog

Dato : 05-11-02 12:52

Der er foreskel på om det er udlejning for en eftermiddag eller for en
ferie på 3 uger, men det vil altid være dit ansvar.

Det med at være 2 familier om båden skal man nok tænke lidt over. Jeg
har prøvet det og det er ikke altid lige nemt. Jeg kunne godt komme med
en længere forklaring, men det har jeg ikke lyst til, det bringer
dårlige minder om et godt venskab der gik i vasken.

http://www.kandu.dk/

Fra : Bulldog

Dato : 05-11-02 12:54

Du kan jo prøve at tage fat i et af de firmaer det udlejer sejlbåde, det
kan være de kan hjælpe dig.

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 05-11-02 17:34

"Lars Andersen" <la@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> en sådan båd, dele udgifter og arbejde. Men privat udlejning er måske
> også en mulighed.

Der har tidligere været en lang tråd om emnet her i gruppen. Prøv evt. at
søge efter den.
I Bådnyt el. lign. spurgte en læser for ikke så længe siden om tilsvarende
oplysninger. Umiddelbart antydede svaret, at det er forbundet med så mange
omkostninger (sikkerhedsudstyr, forsikringer etc.) at det dårligt kan svare
sig for en båd i den størelse...

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Betina, Silje og Jen~

Dato : 05-11-02 21:11

"Peter Ingsø Laursen" <peter_il@*NOSPAM*e-box.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> oplysninger. Umiddelbart antydede svaret, at det er forbundet med så mange
> omkostninger (sikkerhedsudstyr, forsikringer etc.) at det dårligt kan

Ring til søfartsssyrelsen, de har den tekniske forskrift der skal overholdes
for udlejningsbåde, jeg kan ikke huske om man får den hos SFS eller Iver C.
Weilbach og Co. i København.

Jens Lundgaard

Fra : Lars Andersen

Dato : 12-11-02 22:12

> Ring til søfartsssyrelsen, de har den tekniske forskrift der skal overholdes
> for udlejningsbåde, jeg kan ikke huske om man får den hos SFS eller Iver C.
> Weilbach og Co. i København.

Jo, men er der ikke forskel på om man driver erhverv eller blot
udlejning en 2-3 uger, og iøvrigt selv sejler den resten af sæsonen?
Når du siger 'udlejningsbåd', tænker jeg på noget ganske andet
(erhverv, afskrivning osv.)

v.h. Lars

Fra : Betina, Silje og Jen~

Dato : 12-11-02 22:46

> [...]
> udlejning en 2-3 uger, og iøvrigt selv sejler den resten af sæsonen?
> Når du siger 'udlejningsbåd', tænker jeg på noget ganske andet

Det tror jeg ikke. Normalt er disse ting ret firkantede! Enten lejer man ud
eller ikke. Jeg er ikke sikker i min sag. Jeg har iøvrigt fundet forskriften
på nettet, men linket er væk. Send mig en mail og jeg skal sende filen til
dig hvis du er interesseret.

Jens

Fra : Lars Andersen

Dato : 13-11-02 20:59

Hej Jens

Min mail fremgår af nedenstående - på forhånd tak!

v.h. Lars A.

Fra : Lars Bonde

Dato : 13-11-02 08:02

nej. Hvis man vil udleje sin båd skal de opfylde de regler som der er til en
udlejningsbånd uanset hvor lang tid den er udlejet.
Lars.

Fra : Lars Bonde

Dato : 05-11-02 12:06

hej Lars

Jeg er i gang med at få min båd godkendt. Det er ikke altid let. Du skal
ringe til Søfartsstyrelsen 39 27 15 15. Der en standart som heder Nordisk
Båd Standard. Den skal du have fat i. Her står alt om hvordan skrote skal se
ud. det kan godt være at din båd er godkendt. Hvis den ikke er skal det
tages bordeprøver af skrovt. Det ved Søfartsstyrelsen. De ting som skal
forefindes om bor er helt rimelige. Det værste er nok redningsflåden.

Jeg her anskaffet hele bogen "Nordisk Båd Standard" en lille sag på ca. 120
sider A4. Hvis jeg må kan jeg godt lave en kopi.

VH Lars Bonde
Cassiopeia
http://come.to/cassiopeia.dk