Egenskaber med CSS
Fra : M.Kay

Dato : 05-11-02 09:11

Hej alle

   Jeg vil gerne vide hvordan man korrekt sætter en egenskab for en smule
tekst på en hjemmeside? Jeg er med på at bruge CSS til alt formateringen,
men når nu man har brugt P {xxx} for den tekst man bruger på siden hvordan
får man så lige et enkelt ord fremhævet uden at ty til <s></s>?

Hvad jeg måske nok tror jeg savner er flere elementer at sætte egenskaber
for, end dem jeg kender; H1,2,3.. P tabel.

Hvis det ovenstående giver nogen mening, vil jeg blive glad for et tip!

Takker

--
So - just read teh obituaries as the first thing in teh morning and if
you're not in them, make breakfast...

MEow - MegaFroupie

Fra : Hintzmann

Dato : 05-11-02 09:29

> [...]
>
> Hvad jeg måske nok tror jeg savner er flere elementer at sætte egenskaber
> for, end dem jeg kender; H1,2,3.. P tabel.

Brug strong elller em elementerne til at fremhæve tekst.
<strong>stærkt fremhævet</strong>
<em>fremhævet</em>
Hintzmann

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-11-02 13:43

G.i.n@ping.dk (M.Kay) writes:

> [...]
>
> Hvad jeg måske nok tror jeg savner er flere elementer at sætte egenskaber
> for, end dem jeg kender; H1,2,3.. P tabel.

Brug span til at markere et stykke tekst

specielle</p>

og CSS til at lave det specielt

span.speciel {color:red;font-weight:bold;}

> Hvis det ovenstående giver nogen mening, vil jeg blive glad for et tip!

Hvis jeg forstod det rigtigt, så er det her et tip :)
/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-11-02 14:02

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Brug span til at markere et stykke tekst
> ...og CSS til at lave det specielt

Span bør være en nødløsning der kun tages i anvendelse hvis man
ikke har et specifikt inline-element der passer. Fremhævelse af
tekst sker almindeligvis med <strong> eller <em> (normalt fed og
kursiv) - og har man brug for flere forskellige slags kan man bruge
<strong class="speciel"> etc.

Designmæssigt giver det samme layout - men ved at bruge
foruddefinerede elementer kan man dels hjælpe browsere der ikke
forstår css til at vise siderne nogenlunde fornuftigt og dels gøre
strukturen i dokumentet tydeligere. Der er ikke nogen grund til at
bruge <span class="overskrift2"> når man kan sætte den samme style
med <h2>.

Jeg har desværre ikke fået gemt den side hos W3.org der er
baggrunden for dette indlæg - hvis der er nogen der kan finde den
vil jeg gerne have referencen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : M.Kay

Dato : 05-11-02 14:18

I know it's awful, but Lasse Reichstein Nielsen wrote to everybody in
dk.edb.internet.webdesign.html saying:

> Brug span til at markere et stykke tekst

> specielle</p>
>
> og CSS til at lave det specielt
>
> span.speciel {color:red;font-weight:bold;}

> Hvis jeg forstod det rigtigt, så er det her et tip :)

Det har du da bestemt ret i, og mange tak.
Nu mangler vist bare diskussionen om hvad der er webpolitisk korrekt.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-11-02 14:24

G.i.n@ping.dk (M.Kay) writes:

> Det har du da bestemt ret i, og mange tak.
> Nu mangler vist bare diskussionen om hvad der er webpolitisk korrekt.

Der må jeg så medgive at <span> er det man bruger når man ikke kan
bruge andet. Hvis man faktisk skal lave noget sjovt med teksten for at
fremhæve den, så er <em> (fremhæv) eller <strong> (fremhæv kraftigt)
bedre. Hvis det sjove man laver er rent visuelt og ikke betyder noget,
og specielt ikke er ment som en fremhævning, så kan man bruge <span>.

/L

Fra : M.Kay

Dato : 05-11-02 15:00

> [...]

> bruge andet. Hvis man faktisk skal lave noget sjovt med teksten for at
> fremhæve den, så er <em> (fremhæv) eller <strong> (fremhæv kraftigt)
Det forstår jeg.

Hvis det sjove man laver er rent visuelt og ikke betyder noget,
> og specielt ikke er ment som en fremhævning, så kan man bruge <span>.

Det forstår jeg ikke. Er span ok, hvis noget skal fremhæves fordi det er
pænt, men ikke er af særligbetydning for budskabet? F.eks. hvis man gerne
vil understrege betydningen af <s>Web etik</s> overfor sin målgruppe?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-11-02 15:09

M.Kay skrev:

> [...]

(citat fikset [1])

> Det forstår jeg ikke. Er span ok, hvis noget skal fremhæves
> fordi det er pænt, men ikke er af særligbetydning for
> budskabet?

Ja. Jeg kunne fx få den fjollede ide at lave hvert ord i en tekst i
sin egen farve. Her er der ikke tale om at fremhæve et ord på
bekostning af et andet, men derimod en udsmykning af hele teksten.

> F.eks. hvis man gerne vil understrege betydningen
> af <s>Web etik</s> overfor sin målgruppe?

Nej - det er jo netop et tilfælde af en fremhævning - som bør
skrives med fremhævningskode (<em> eller <strong>) i stedet for
generisk kode (<span>)

Noter:
======
[1] Vær opmærksom på at få det rigtige antal citatmarkører ud for den
tekst du citerer. Teksten ovenover stod som om du selv havde
skrevet den første del og Lasse havde skrevet resten. Alle
citatlinjer skal indledes med et antal ">"-er, svarende til hvor
mange indlæg man skal gå tilbage for at finde kilden
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : M.Kay

Dato : 05-11-02 18:46

I know it's awful, but Jens Gyldenkærne Clausen wrote to everybody in
dk.edb.internet.webdesign.html saying:

> (citat fikset [1])

Tak, det var lige en smutter

> Ja. Jeg kunne fx få den fjollede ide at lave hvert ord i en tekst i
> sin egen farve. Her er der ikke tale om at fremhæve et ord på
> bekostning af et andet, men derimod en udsmykning af hele teksten.

Aha

> Nej - det er jo netop et tilfælde af en fremhævning - som bør
> skrives med fremhævningskode (<em> eller <strong>) i stedet for
> generisk kode (<span>)

Præcis
Nu er jeg ganske sikker på jeg forstår det hele, men hvorfor dælen dog
blande HTML ind i betydningen af indholdet på siden?

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-11-02 21:22

G.i.n@ping.dk (M.Kay) writes:

> Nu er jeg ganske sikker på jeg forstår det hele, men hvorfor dælen dog
> blande HTML ind i betydningen af indholdet på siden?

Fordi HTML er beregnet til at fortælle hvad betydningen af teksten er.

Hvis noget er sat i <h1>, så er en overskrift. Hvis det er i <em> så
er det fremhævet. Hvis det er i <li> så er det et element i en liste.
HTML bestemmer primært betydningen af det der står på siden, og kun
sekundært hvordan det skal se ud. Det bruger man istedet CSS til.

Hvis man har en side i sin browser, så kan man selv bestemme hvordan
siden *ser ud*, men HTML'en siger stadig hvad meningen er, altså hvad
det betyder. En blind er ligeglad med hvilken farve du mener en
fremhævning skal have, men er vældig interesseret i at det er
*fremhævet*, så det kan blive udtalt med mere tryk på.

/L