Koldt havvand
Fra : emil

Dato : 04-11-02 23:14

Hej.
Jeg har tænkt lidt på at opstarte et akvarium med koldt havvand. Det
kunne da være lidt sjovt med et lille udsnit af nordsøen hjemme i
stuen. Er der nogle der har prøvet dette lille eksperiment før mig???
Altså bortset fra nordsømuseet (hvor jeg arbejder!) og andre
komercielle institutioner.
Jeg har forestillet mig et akv. på godt 600 L. Men jeg ville jo gerne
have mig en kølepumpe da vandet nok gerne skulle ned på omkring de
16-17 grader. Hvad koster sådan én og er der nogle der har erfaringer
med dem?? Jeg kommer nok også til at skulle bruge termoruder, evt.
dobbelte hvis man kan skaffe det?
Feedback modtages gerne på denne idé.
Med venlig hilsen Emil

Fra : Carsten Gall

Dato : 05-11-02 00:30

emil <emilpaulsen@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:665eaf40.0211041413.2a09a43a@posting.google.com...
> [...]
> 16-17 grader. Hvad koster sådan én og er der nogle der har erfaringer
> med dem?? Jeg kommer nok også til at skulle bruge termoruder, evt.

Jeg hari ngen erfaring med det kolde saltvand, men ved dog at et køleanlæg
er hundedyrt,
både i anskaffelse og i brug(strøm). Det mindste koster på den forkerte
side af kr. 5000,-
Prøv at kigge på http://www.akvarieudstyr.dk de har et udvalg.

Jeg tør slet ikke tænke på hvad termoruder med en tykkelse på 8-10 i
glasset vil koste,
og slet ikke som 3 lags termorude. Men selvfølgeligt behøver ruderne jo
ikke at være lavet af det tykke glas på begge sider, bare den der
der skal være op tilvandet og tage trykket. Du kan da sagens få lavet
termoruder på mål.

Carsten

Fra : Tim Sørensen

Dato : 05-11-02 08:41

"emil" <emilpaulsen@hotmail.com> wrote
> Jeg har tænkt lidt på at opstarte et akvarium med koldt havvand. Det
> kunne da være lidt sjovt med et lille udsnit af nordsøen hjemme i
> stuen.

Det lydder i hvertfald som et fedt projekt.
Jeg har flere gange overvejet om jeg skulle lave et
med fisk og planter fra Kattegat :)

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Brizz

Dato : 05-11-02 11:13

"emil" <emilpaulsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 16-17 grader. Hvad koster sådan én og er der nogle der har erfaringer
> med dem?? Jeg kommer nok også til at skulle bruge termoruder, evt.

Kanon ide..
Ved ikke om det er helt det samme temperatur mæssigt. Men Zoo city har lavet
et sø akvarie hvor der går gedder og aborer og skaller. Det må da også
skulle være nede på en lidt lavere temperatur end et alm akvarie. Prøv og
snak med dem om det

Mvh Brian
--
www.gronaerten.dk

Fra : 5750 giller

Dato : 06-11-02 10:13

har du overvejet at det måske kunne lade sig gøre med hjælp fra et gl
køleskab jeg har ikke lige studeret det så nøje men det må da være muligt at
tage køle delen og overføre til er akvarie
med venlig hilsen
giller'
der hader at skulle skrive under det andre har skrevet *SORRY*
--
( . ) ( . )
^

Fra : emil

Dato : 07-11-02 00:58

Hej igen!!
Fed idé med det der køleskab. Dem får man jo nærmest smidt i nakken
hvis det er gammel nok. Det er en undersøgelse værd.
Jeg har læst en del gamle poste her på NG-en om danske
ferskvandsakvarier. Det er prøvet mange gange og min lillebror skal da
også til at starte et op. Det skulle være muligt at holde et sådan, på
stuetemp. Man skal selvfølgelig ikke putte et varmelegeme i. Nu dykker
jeg tilfældigvis en del i min fritid og det giver mig jo rigtig gode
muligheder for at samle dyr ind fra både fersk- og saltvand. Derudover
kan jeg skaffe nogle små hajer og rokker fra Nordsømuseet. De er kun
ca. 10 cm. Det ville da være for sjovt!!!
Jeg er desvære også lidt nervøs for min el-regning. Er der nogen der
har en idé på den årlige udgift???
Hilsen Emil

Fra : 5750 giller

Dato : 07-11-02 07:37

hej emil.
alt efter hvordan du får køledelen monteret på glasset kan det da højst være
en krone om dagen vi snakker om i el, vores gl køleskab bruger 0,75kw i
døgnet det er ca 1 kr. og du skal jo ikke køle mere end 4 - 5 grader, håber
det lykkedes for dig.
ps. min egen balje er på 200l og har ikke noget varmelegme og holder i snit
20 grader hele året, og det trives mine fisk nu rimeligt godt i.
med venlig hilsen
pps. du må meget gerne sende en lille besked om hvordan det kommer til at
funke når / hvis det gør.
held og lykke / knæk og bræk

Fra : Henrik

Dato : 07-11-02 20:03

"5750 giller" <gilbert*REMOVE*@roenhave.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> held og lykke / knæk og bræk
> Giller
> der hader at skulle skrive under det andre har skrevet *SORRY*

Det holder ikke,

For det første kan en kompressor fra et køleskab slet ikke køle 600 L vand ,
noget nævneværdigt ned, det er kapaciteten alt for lille til.
Og et forbrug på 0,75Kw pr. døgn er sikker rigtigt til køleskabsforbrug med
et køleskab
som er isoleret og kun indeholder ca. 150 liter luft.

Glem køleskabet, det kan slet ikke følge med.

Et rigtigt køleanlæg til Akvarieforbrug (saltvand) bruger ca. 1Kw pr time
for at køle ca. 250 liter vand, ca 0,25°C ned, og så kan i jo selv begynde
at regne på hvor lang tid det tager at køle 600 liter 4-5 grader ned, og så
husk lige
på at i skal medtage den varme akvariet bliver tilført via lys,pumper og
omgivelser.

Fra : Helle og Frank Johan~

Dato : 10-11-02 15:05

Bor du i hus, har du muligheden for at grave vandslange ned i haven (
frostfrit ) og tilslutte det til en pumpe, så har du cr. 4 - 6 gr.vand.
Hilsen Frank.

Fra : Per-Kristian

Dato : 12-11-02 14:52

Det er hyggelig å se at andre også pusler med tanken på å forsøke
kaldt saltvannsakvarium. Jeg har selv et kar på 200 liter og et på 540
liter. Det er en del andre hensyn å ta, og noen andre utfordringer for
å lykkes med et slikt oppsett. Men, det er slett ikke spesielt
vanskelig, med litt oppfinnsomhet og vilje til å prøve og feile kommer
man langt. Noen kroner koster det nok å starte opp, men til gjengjeld
er innholdet ganske rimelig...
Livet i våre farvann er ihverfall langt fra så kjedelig og fargeløst
som mange kanskje mener, det er på mange måter mye mer fascinerende
enn akvarier fra sydligere strøk.
Dersom noen er seriøst interessert i å forsøke med kaldt saltvann, så
deler jeg mer enn gjerne mine erfaringer så langt. Jeg er på ingen
måte noen ekspert, men lærer heldigvis noe nytt hver dag. Send meg
gjerne en mail på pkh@start.no, det er ikke så ofte jeg er innom her
så det gjør det enklere for meg å svare.
Ei jente som har holdt på med kaldt saltvann i mange år er Monicha
Landøy fra Florø. Ta gjerne en titt på hjemmesidene hennes på
http://home.online.no/~monlan/Hovedside.htm

mvh
Per-Kristian Hole