Tætning af slangekoblinger
Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 04-11-02 20:02

Hej,

jeg er lidt paranoid mht. mine filterslangers tilkoblinger. Jeg har to af de
flade akvastabil EffectStuds tilkoblingsstykker, og har observeret at mine
eheim 16/22mm slanger ikke slutter 100% tæt på disse (jeg kan se små
luftbobler i indsugningsslangen).
Jeg har herefter prøvet at udbedre det med silicone, men dette lader ikke
til at "bide" på slangerne, så efterhånden er jeg nået dertil, at jeg er
villig til at tage en tur i Silvan og købe et par spændebånd til haveslanger
og sætte dem på i stedet.

Før jeg gør det, vil jeg imidlertid gerne høre hvad andre har gjort -kobler
i bare slangerne på, og så sidder det fast, eller?

vh. Jørgen

Fra : René Krogh

Dato : 04-11-02 22:59

Jørgen Østergaard wrote in message ...

[snip]

>Før jeg gør det, vil jeg imidlertid gerne høre hvad andre har gjort -kobler
>i bare slangerne på, og så sidder det fast, eller?

Jeg havde samme problem, da jeg købte nyt akvarie for et par år siden.
Problemet, er at slangekoblingen er lavet i 2 dele, og derefter svejset
sammen. Dette efterlader et meget lille krater der hvor du monterer slangen.
Jeg tog noget meget fint sandpapir (korn 400), og sleb dem helt glatte, der
hvor slangerne skal monteres. For en sikkerheds skyld gav jeg dem lidt
vaseline, og vupti de blev tætte.

Jeg har dog forlængst fjernet de flotte koblinger, og savet lidt i
armaturet, så der nu er plads til en rigtig overgang i plastrør, da
koblingerne nedsatte ydelsen væsentlig på filteret, og de stoppede desuden
til, så de skulle renses hver 14. dag. En flot detalje fra akvastabil, men
desværre ikke helt gennemtænkt

mvh
René,

Der har et sæt slangekoblinger til gratis afhentning.

Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 04-11-02 23:39

Hej René,

"René Krogh" <rene.krogh-dont-spam@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> til, så de skulle renses hver 14. dag. En flot detalje fra akvastabil, men

Ja, jeg tror også det ender med at blive min løsning -jeg undrede mig også
over at mit filter kørte som om det var temmeligt belastet, så akvastabil's
minimalløsning ryger nok også over højre skulder her... :(

Hvad gjorde du for at fræse aluminiumet væk? eller savede du bare løs i
armaturet? ;)
-og har du brugt noget til at spænde de nuværende fast, eller?

> Der har et sæt slangekoblinger til gratis afhentning.

Tak, men nej tak ;)

vh. Jørgen

Fra : René Krogh

Dato : 04-11-02 23:53

Jørgen Østergaard wrote in message ...

>Hvad gjorde du for at fræse aluminiumet væk? eller savede du bare løs i
>armaturet? ;)

Arbejdet blev lavet med en alm. fil. Giv dig god tid, det er hårdt arbejde.
Slutteligt malede jeg de blotlagte kanter med en sort sprittush. (Det skal
du selvfølgelig ikke gøre, hvis lampen er alufarvet

>-og har du brugt noget til at spænde de nuværende fast, eller?

Er som dig, også selv lidt paranoid, og har spændt det hele sammen med alm.
spændbånd, der kan fåes i et hvert byggemarked. Undlad at spænde for hårdt.
Jeg vil nok anbefale at få nogle i rustfrit stål, da jeg ikke ved hvordan
akvarievand og galvanisering har det sammen. Med hensyn til plastrørene,
bruger jeg den type, der normalt følger med et filteret. (De kan normalt
købes som løs-dele hos akvariehandleren).

held og lykke med projektet.

René

Fra : jabbe

Dato : 28-12-02 12:52

Burde AquaStabil ikke få dette afvide så de kunne lave noget nyt??
Måske ikke så alle får byttet deres møjstuds men så når nye invisterer i et
akvarie at de ikke kommer til at stå med samme problem...

Jeg prøver at se om jeg kan få dem til at lytte..

Jabbe

Fra : jabbe

Dato : 03-01-03 15:44

Jeg har haft kontakt til Aquastabil og de skrev:
----------
Kære Jacob

Jeg er glad for at du har valgt Akvastabil og det er jeg også sikker på at
du bliver.

Problemet med Effect vandstudsen er at den er designet til mindre pumper med
moderat vandgennemstrømning. De er ikke dimensioneret til store pumper med
stor vandgennemstrømning. Ved brug på de store pumper bliver vandstudsen
gennemløbsbegrænsende.

Fordi modtagelsen af dette produkt har været blandet, har vi valgt at lave
en design ændring på lampe og gennemføring. Ændringen består af en større
gennemføringshul i lampeklappen hvori der bliver isat et gummidæksel. Denne
dæksel kan meget nemt tilpasses Akvastabils vandstuds, Eheims vandstuds, de
grønne rør eller andre vandstudse på markedet. Specielt anbefalelsesværdigt
er Eheims nye "installationssæt", dette er meget anvendeligt men også dyrt.
Men man kan vælge at anvende de medfølgende plastrør/slage.

Ændringen træder i kraft når vi har modtaget første kontrollerede ordre fra
vores leverandør, d.v.s. tidligst ultimo februar 2003.

med venlig hilsen

Torben Jensen