Det er din sindsyge, der gør at du kan tæn~
Fra : Bo Warming

Dato : 04-11-02 16:07

Det er din sindsyge, der gør at du kan tænke

" " Beviset for man ikke er gal,må føres ved at spille
" Mikael Rode - og det er mange optaget af, og sådan
krampagtig facade gør livet trist

Filminstruktør von Trier koketerer med at være depressiv og på
ykkepiller - da det indgår i hans selviscenesættelse og nok er nødvendig
for hans "kunst",*
så han er et eksempel på acceptabel sindsyge, der næppe skyldes defekt væv
i hjernen.

Men vilde dyr er aldrig sindsyge - så sindsyge er en del af civiliseret
tænkning.

" I never saw a wild thing Sorry for itself. D.H. Lawrence

Alle kan kaldes syge. Alle tænker på en forskellig måde.

.. " Voksne er børn der er blevet sindssyge. Danske
ordsprog

Mennesker har opdyrket hver sit speciale og særhed - derfor kan ting blive
billige pr masseproduktion, hvor elektriker og chaffør gør hver især hvad
han er god til.

" Dog se, det fandt jeg, at Gud har skabt menneskene, som de bør
være; men de har så mange sære ting for. Prædikerens Bog , Gl
Testamente

Fordi vi altid er aktive i alles kamp mod alle, kaldes nogles særhed for
DÅRLIG SMAG, der glides over i SKØR TÆNKNING og videre til SINDSYGE

"Psykiatri sidder afgjort inde med det ultimative regelsæt for acceptabel
opførsel, takket være evnen til at definere, hvad der er "skørt"indledning
af Psykiatriens historie - fra asyl til Prozac Edward Shorter 2000

Tænkere som Oscar Wilde og Nietzsche fandt det vigtigt at tage masker på og
lege med andre personligheder end sin egen. Skitzo=splittelse lægger op til
kreativitet og fornyhelse

" At miste sig selv. - Når man først har fundet sig selv, må man
forstå fra tid til anden at miste sig - og så igen finde sig: forudsat at
man er en tænker. For denne er det nemlig en ulempe hele tiden at være
bundet til én person. Nietzsche

Nogle gange er påtaget sindsyge eller facade en nødvendighed

" Den vises filantropi får ham undertiden til at foregive at være
ophidset, rasende eller begejstret, for ikke at såre sine omgivelser ved
kulden og fornuften i hans natur Nietzsche

"Many superiour men,
who have felt urged to throw off the yoke of some morality or other,
have had no resource but to feighn madness or to actually become insane.
Nietzsche

Det er mig ikke nok at lynet ikke mere gør skade. Jeg vil ikke aflede det:
det skal lære at arbejde for mig. Zarathustra/Nietzsche (bog4 kap 13,7.)
"Målet er ikke enhed eller harmoni - det er skældsord for Nietzsche -målet
er at det fortrængte og problematiske kanaliseres over i noget
konstruktivt" Safranski
"Herre over sig selv er man,
når man kan leve af sine splittelser og bevidst omsætte deres energier i
vedvarende personlig vækst"Nietzsche

Goethe var så flot og sexet at han altid forgudedes som vidunderbarn og
charmør, og da han ikke kunne sige højere (alder 25 år) , kom antiklimax =
depression, der var en udfordring der bragte ham videre.

"Det er fordi jeg dengang var gal, at jeg idag er fornuftig. Oh, filosof,
som kun ser det momentane, hvor dit syn er kort. Dit blik er ikke skabt til
at følge lidenskabernes underjordiske arbejde." Goethe:

Freuds læremester Nietzsche så alle problemer som springbræt til noget godt:

[...]

Men hysteriske kvinder der lægger sig syge, er trælse!

Hypochondria. There are people who become hypochondriacs out of
compassion and concern for another;

Det mest ubehagelige psykose er måske når selvmodsigelser er bygget op
gennem generationer og ikke kan finde en harmonisk løsning_

" SINDSYGE Ikke blot årtusinders fornuft - også for deres vanvid
bryder ud i os.

" Visse hysterikere træder ind i en hvilkensomhelst rolle med en manglende
evne til ikke at reagere., som forvandler sig konstant. De opildner deres
følelsesmæssige system til på een gang at fremkalde evnen til fremstilling,
imitation, forklarelse, forvandling og alle former for efterligning eller
skuespilkunst. "Nietzsche

"What is madness? To have erroneous perceptions and to reason correctly from
them." Voltaire

EN FLOK OG INGEN HYRDE!Alle vil lige det samme, alle er lige, den der
føler noget andet, flytter frivilligt på galeanstalt . Nietzsche

Aldrig forstod den ene nabo den anden.Stedse undrede hans sjæl sig over
naboens indbildning og ondskab. . Nietzsche

DET KORTVARIGE "SAMMENBRUD" 1889 "Kort efter lå Nietzsche
stønnende og rykkende der igen, før man gav ham
noget af hans bromvandsmedicin at drikke, som stod på bordet.

Øjeblikkelig blev han rolig og smilende begyndte han at tale om den store
modtagelse, som man havde forberedt om aftenen.

Dermed var han fanget i en af de sindsyge forestillinger, som han ikke kom
ud af, så længe jeg så ham.

Hele tiden var han klar over, at jeg var der og de andre personer, men han
viklede sig ind i en mørk nat, når det gjaldt ham selv.

Det vil sige, det hændte, at han med højlydte sange og raserianfald ved
klaveret hidsede sig op over al måde og kom med "korn" fra den tankeverden,
som han senest havde levet i.

Med korte sætninger frembragt i en ubeskrivelig dæmpet tone, sagde han
sublime, klarsynede og uhørt forfærdelige ting om sig selv som efterfølger
til den døde Gud.
Stadig interpunkterede han dette på klaveret, og så fulgte igen oprør og
udbrud af frygtelige smerter.
Men som sagt, det forekom bare i nogen få flygtige øjeblikke så længe jeg
var der.
Det meste drejede sig om det kald, som han tilskrev sig selv.
En "nar for nye evigheder".
Og han, den uforlignelige mester i at udtrykke sig, var ude af stand til at
gengive sin muntre henrykkelse på anden måde end i de mest trivielle udtryk
og med klovneagtig dansen og hoppen".
Fra Teologiprofessor P Overbeck¨s brev til P Gast/H Koselius 15 januar
1889.

"Johannes Overbeck : I could not resist the thought, that Nietzsche's
illness was simulated - an impression derived form my longstanding
experiience of his habit of taking on many different masks.

" Mine Dionysossange er den seneste form for min sindsyge Nietzsche (brev)

"En psykopat tror, at to plus to er fem, og er revnende ligeglad. En
neurotiker ved, at det er fire, og spekulerer over det dag og nat
Helge Steincke

" In the past people created witches, now they create mental
patients. In human affairs the best stimulus for running ahead is to have
something we must run from. Thomas Szasz Eric Hoffer

" No sober man dances, unless he is mad.
Cicero

" In despair there are the most intense enjoyments, especially when
one is very acutely conscious of the hopelessness of one's position.
Dostoevsky

" There is a pleasure sure, in being mad, which none but madmen
know, John Dryden

"Dårlig samvittighed er en sygdom som mennesket uvægerligt får, når det er
låst inde i et samfund og fred - alle instinkter der ikke kan finde en
ventil udad, vender sig indad. Nietzsche Moralens oprindelse 1887

"Når er træ er blæst omkuld, viser det sig, at grenene er større end
rødderne. Kinesisk Ordsprog

" Hvis galningen fremturede i sin galskab, ville han blive vis.
William Blake

Nedenstående forenkling er blevet folke-eje:

" Det er intent geni uden en smule galskab.
Aristoteles

Jeg mener, at hvis folk var tolerante og åbne for afvigelser, ville der være
nul link mellem højintelligens/superkreativitet/genialitet og galskab.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Heidi

Dato : 04-11-02 17:27

Bo Warming wrote:
> Det er din sindsyge, der gør at du kan tænke

[snip en masse citatbavl som ingen gider læse]

Du har så travlt med at du aldrig skriver off topic - men
hvor i alverden er der noget sex eller samlivsrelateret i
den gang pladder du fyrer af her?

--
Mvh. Heidi
Her plejer der med store bogstaver at stå, at svar udbedes i gruppen,

Fra : Danish Bacon

Dato : 04-11-02 17:29

Han snakker sgu nok bare for at få luft.....

Kan man ikke lave en gruppe der hedder:

alt.dk.sludder.fra.warming

--
Mvh.
Kim Høegh-Guldberg

Fra : Henning

Dato : 04-11-02 17:37

Danish Bacon wrote:
> [...]

Hej DB & Heidi med flere

Undlad venligst at svare på indlæg i mener er off-topic,
da det bare vil fremkalde endnu flere off-topic indlæg.

MVH
Henning

Fra : Heidi

Dato : 04-11-02 18:02

Henning wrote:
> Hej DB & Heidi med flere
>
> Undlad venligst at svare på indlæg i mener er off-topic,
> da det bare vil fremkalde endnu flere off-topic indlæg.

Sorry - jeg ved godt at trolden bare bliver ved og ved - men
jeg var bare ret nysgerrig efter hvordan han ville forklare sig
ud af den...
Skal nok sidde på mine hænder næste gang

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 04-11-02 19:03

On Mon, 4 Nov 2002 17:28:51 +0100, "Danish Bacon" <delfol@kvalme.dk>
wrote:

>Han snakker sgu nok bare for at få luft.....
>
>Kan man ikke lave en gruppe der hedder:
>
>alt.dk.sludder.fra.warming

jow det kunne man nok godt - men der findes nu faktisk en gruppe der
heder alt.fan.bowarming ( ca ) hvortil man jo kunne opforde BW til at
poste sine mest belastene OT artikler

det er nu langt fra dem alle der er helt ude i hampen en gang i mellem
starter han faktisk en ok debat og frem for at så har jeg arldrig set
ham skirve et ord om intim barbering og det synes jeg fedt.

MvH
Bo MM

fut :dk.snak.snik

--
http://www.bobdylan.com/songs/iandi.html
http://www.bobdylan.com/songs/landlord.html + http://www.highwaytoacdc.com/parole/rideon.php3

Fra : Helle Madsen

Dato : 08-11-02 02:02

kan man ikke lave en gruppe der hedder:

> alt.dk.sludder.fra.warming

Den vil jeg gerne bakke op om.

Helle Madsen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-11-02 02:41

"Helle Madsen" <gizmo@thefamilyguy.com> skrev :

>kan man ikke lave en gruppe der hedder:

Han har allerede sin egen gruppe, news:alt.fan.bo-warming.