Font-size i <body>??
Fra : Faxe

Dato : 04-11-02 15:35

Hej Alle

Kan man ikke definere font size for hele <body> så ALT tekst på HELE siden
bliver den samme!
Alt hvad jeg skriver i <p>..</p> får den rigtige størrelse, men alt udenom
er for stort!

Hvorfor??

Jeg har i mit eksterne CSS dokument defineret flg:

body {
background-color: #CCCCCC;
text-align: left;
color: #000000;
font-family: Arial,Verdana,helvetica, sans-serif;
font-size: 10pt;
}

OG

p {

/Faxe

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-11-02 15:32

Faxe skrev:

> Kan man ikke definere font size for hele <body> så ALT tekst
> på HELE siden bliver den samme!

Jo - det skulle være muligt.

> Alt hvad jeg skriver i <p>..</p> får den rigtige størrelse,
> men alt udenom er for stort!

Det lyder som en bug. Hvilke browsere oplever du problemet i?
Har du DOCTYPE-erklæring øverst i dokumentet?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Faxe

Dato : 04-11-02 16:04

Hej Jens

Jeg har lagt siden på http://www.faksebadminton.dk/test/test.html

/Faxe

Fra : Niels Andersen

Dato : 04-11-02 16:31

Faxe wrote in <3dc68335$0$200$edfadb0f@dread13.news.tele.dk>:
> [...]
> bliver den samme!
> Alt hvad jeg skriver i <p>..</p> får den rigtige størrelse, men alt udenom
[...]
> p {
[...]
> font-size: 10pt;

Det ser også sådan ud i min browser, og det er også noget jeg har set før,
jeg har dog aldrig fået studeret årsagen til det.

Men min erfaring er, at visse ting bliver ikke nedarvet fra body til td.

Din test-side ser rigtig ud hos mig, ved at rette "p" til "p, td", altså;

p, td {

Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Faxe

Dato : 04-11-02 16:48

Hej Niels

> Din test-side ser rigtig ud hos mig, ved at rette "p" til "p, td", altså;

Ja, men så skal jeg også rette p.li osv. meningen var at jeg ville slippe
for at rette alle steder, også bare definere skrifttype og størrelse ét
sted, så det virkede på HELE siden!

/Faxe

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 04-11-02 16:59

"Faxe" <jademutter@hotmail.com> writes:

> Hej Niels

> Ja, men så skal jeg også rette p.li osv. meningen var at jeg ville slippe
> for at rette alle steder, også bare definere skrifttype og størrelse ét
> sted, så det virkede på HELE siden!

Du behøver ikke skrive noget for p.li hvis du allerede har skrevet det
for p. En p.li er også en p.

Problemet er nok at table ikke arver font-størrelsen fra sine omgivelser.
Det burder være nok at tilføje

table {font-size:inherit}

et sted.

/L

Fra : Faxe

Dato : 04-11-02 17:24

Hej Lasse

> Problemet er nok at table ikke arver font-størrelsen fra sine omgivelser.
> Det burder være nok at tilføje
>
> table {font-size:inherit}

Jeg har prøvet at tilføje det, men det virker ikke!

Hvor skal jeg helt nøjagtigt tilføje det?

/Faxe

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 04-11-02 17:21

"Faxe" <jademutter@hotmail.com> writes:

> Jeg har prøvet at tilføje det, men det virker ikke!

Ok, det var et gæt :) For at kunne gætte bedre tror jeg det
er nødvendigt at se siden og vide hvilken browser der er problemet.

Jeg kunne se at ovenstående virkede i Opera, som ellers gav indholdet
af en tabel en anden størrelse end omgivelserne. IE6 og Mozilla havde
ikke problemet.

> Hvor skal jeg helt nøjagtigt tilføje det?

Bare i starten af stylesheet'et, hvis det var det der var galt.

/L

Fra : Dines Justesen

Dato : 04-11-02 17:29

> Kan man ikke definere font size for hele <body> så ALT tekst på HELE
> siden bliver den samme!

Såvidt jeg ved burde font-size sat for body også bruges i tabeller og andre
steder, men det sker ikke (font-family virker fint). Det nemmeste er nok at
starte med * {font-size: 10pt} eller noget der ligner, ellers skal man
udover body også nævne td og th.

Dines

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 04-11-02 23:35

Netscape nedarver ikke font settings som den burde. Så angiv den også
for td. Sådan her:

Fra : Stig Nygaard

Dato : 05-11-02 08:26

Hej

Jens Peter Karlsen wrote:
> Netscape nedarver ikke font settings som den burde. Så angiv den også
> for td. Sådan her:

Netscape 4.x bør det nok lige understreges.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk