Netkort contra USB
Fra : Mich@el

Dato : 04-11-02 14:53

Hejsa.

Jeg er ved at være lidt træt af vores internet udbyder i vores lokale
antennelaug.

Diskutionen mellem Dansk Kabel TV og undertegnede går på hvad der er
bedst og mest enkelt at bruge, netkort eller USB kabel.

Da jeg for ca. 2 år siden fik installeret internet fra Dansk Kabel TV,
så montøren at min PC havde USB og derfor skulle der bruges USB kabel og
dette var ikke til diskution. Og det var den holdning Dansk Kabel TV
havde for et par år siden, de brugte kun netkort til ældre PC som ikke
havde USB stik.

Så inden for det sidste års tid har de ændret mening totalt.!!!! Nu
skal alle med fandens vold og magt have installeret netkort. Jeg hjælper
af og til nogle venner med deres PC, og når de skal kobles på Dansk
Kabel TV gennem vores antennelaug, så er det en kamp uden lige at få
udleveret et USB kabel samt en CD Rom med drivere.

Nu er mine spørgsmål:

1: Hvorfor har Dansk Kabel TV totalt skiftet holdning ?

2: Er det bedre at køre med netkort, og hvis ja hvorfor ?

Det skal lige nævnes at vores Max. hastighed er 512 Kbs. som dog kan
ændres til 1024 Kbs. hvis man bestiller en såkaldt Proff. opkobling, men
hvor 512 Kbs koster ca. 249 kr/mdr, koster 1024 Kbs. ca. 600 - 700
kr/mdr.

Jeg mener personligt at netkort er med til at gøre PC`en langsom, den er
i hvert fald mærkbart længere om at starte op, og på visse PC`er er der
også IRQ konflikter.

Vi er nu 8 der kører med USB kabel, og alle 8 har ingen konflikter i
vores PC.

Mvh.
Michael

PS. eneste undskyldning jeg ser at Dansk Kabel TV kan have er at de
måske har et problem med at forlange 300 kr. for at komme og sætte PC`en
op til at køre på internet med USB kabel. Dette tager kun 5 min. Skal de
installere et netkort og derefter sætte PC`en op til internet tager
dette nok ca. 15 - 20 min, og så kan de måske nok forsvare at tage 300
kr.

Fra : Martin Djernaes

Dato : 04-11-02 17:14

Hej Michael,

"Mich@el" wrote:
> 1: Hvorfor har Dansk Kabel TV totalt skiftet holdning ?

Jeg kan ikke svarre paa hvorfor DKTV har skiftet holdning (hvis de har
det), men ..

> 2: Er det bedre at køre med netkort, og hvis ja hvorfor ?

.. jeg ville helt personligt aldrig bruge USB. Hvorfor? Jo fordi
Ethernet er en mere fleksibel loesning. Man kan ganske rigtigt ret
simpelt slutte en ethernet adapter til en Windows maskine, men et
Ethernet netkort fungere som ofte i alle maskin typer.

Netkort goer ikke din maskine langsommer, men mindre den software du
bruger paa din maskine / dit OS er elendig. Et Ethernet kort virker i
alle Windows, Linux, Mac maskiner. En USB adapter virker et et
begraenset udvalg af disse.

Martin

Fra : Peter

Dato : 04-11-02 20:08

"Mich@el" <ms@sport.dk> skrev i en meddelelse
> 1: Hvorfor har Dansk Kabel TV totalt skiftet holdning ?

I meget få tilfælde er der vist nok sket det at bundkortet er brændt af pga.
spændingsforskel (de mere teknisk funderede herinde kan måske uddybe).
Problemet er at modemet er tilsluttet jord gennem antennekablet og det er
computeren sjældent.

Fra : Morten Strårup

Dato : 05-11-02 18:52

> [...]
> dette var ikke til diskution. Og det var den holdning Dansk Kabel TV
> havde for et par år siden, de brugte kun netkort til ældre PC som ikke

Det var da en underlig holdning at have synes jeg. Når man selv betaler så
har man da det sidste ord mht. hvad man vil have, så kan teknikeren da skabe
sig alt det han vil.

> [...]
> Kabel TV gennem vores antennelaug, så er det en kamp uden lige at få
> udleveret et USB kabel samt en CD Rom med drivere.

Igen, samme som ovenfor, mærkelig holdning. Men som en anden har postet i
tråden så kan der jo være tekniske grunde til det.

> Nu er mine spørgsmål:
>
> 1: Hvorfor har Dansk Kabel TV totalt skiftet holdning ?

Hmm, måske for at spare tid? På en gammel Windows er det tit nemmere at få
et netkort til at køre end det er at få USB til at virke hvis der fx. ikke
er installeret drivere til USB-controlleren.

> 2: Er det bedre at køre med netkort, og hvis ja hvorfor ?

Jeg vil selv til en hver tid foretrække et netkort, fordi så behøver jeg
ikke bekymre mig om drivere, deling af internet-forbindelse osv. Hver enkelt
maskine skal bare have et netkort og en TCP/IP-stak så kører det.

> Jeg mener personligt at netkort er med til at gøre PC`en langsom, den er
> i hvert fald mærkbart længere om at starte op, og på visse PC`er er der
> også IRQ konflikter.

Så er der da et eller andet galt hvis maskinen bliver meget langsommere af
det. At den tager en lille smule længere om at starte op er der ikke noget
underligt i, den skal jo have startet netværket også.

Nogen ISA-netkort kræver at I selv definerer hvilken IRQ den skal anvende,
det skal stilles korrekt for at det kører ordentligt.

MVH

Morten Strårup