fancy netværks program til at teste mit ne~
Fra : bobo

Dato : 04-11-02 12:18

Hej

Er der nogle af jer der kender et godt program til at teste
netværk,kabler o.lign bare for sjov og øvelsens skyld

Per

626@Bigfoot.com

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 04-11-02 23:08

bobo wrote:
> Er der nogle af jer der kender et godt program til at teste
> netværk,kabler o.lign bare for sjov og øvelsens skyld

Prøv "ping"

--
Christian E. Lysel, http://www.spindelnet.dk/

Fra : MikeU

Dato : 04-11-02 23:19

> Prøv "ping"

Det var ellers et ret begavet svar ..fandt du selv på det?

Du ved, kvantitet må ikke forveksles med kvalitet...bare fordi der kommer
meget ud er det ikke nødvendigvis godt...

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 04-11-02 23:29

MikeU wrote:
> Det var ellers et ret begavet svar ..fandt du selv på det?

Ja, ping er gratis, følger med alle TCP/IP stakke jeg til dags dato har
set, fylder lidt, virker altid og vigtigest af alt, tester for det der
blev spurgt om.

--
Christian E. Lysel, http://www.spindelnet.dk/

Fra : MikeU

Dato : 04-11-02 23:41

> Ja, ping er gratis, følger med alle TCP/IP stakke jeg til dags dato har
> set, fylder lidt, virker altid og vigtigest af alt, tester for det der
> blev spurgt om.

Jeg forstod mandens spørgsmål, som om han var ude over de gængse værktøjer,
og gerne ville have lidt flere muligheder end stackens indbyggede. Jeg er
enig med dig i at mange programmer bare præsenterer stack-værktøjernes
statistikker på en flottere måde.

Men måske kendte manden ikke en sniffer, ell. en throughput tester, ell. en
kabeltester. Hvad ved jeg......pointen med en NG er vel at dele sin
personlige viden, ikke at komme med de nemme løsninger og indlysende og
lettere nedladende svar!

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-11-02 07:35

In article <IGCx9.2140$oC3.251642@news010.worldonline.dk>, MikeU wrote:

> [...]
> kabeltester. Hvad ved jeg......pointen med en NG er vel at dele sin
> personlige viden, ikke at komme med de nemme løsninger og indlysende og

Hvad skal man med en sniffer ? ping kan sende store pakker hurtigt,
så det er godt som thru-put tester. Det checksummer data, så du har
ikke behov for at sniffe for at se om det rigtige når frem. Du kan
rette dit testmønster etc.

Næh, ping er som regel undervurderet. Og sammen med traceroute har
man næsten hvad man har behov for.

ting som tcpdump og nmap er unødvendige komplesiteter til det
ønskede formål, og er i denne sammenhæng kun værd at bruge
såfremt man ønsker sikkerhed for at ens connections virkeligt
er krypterede.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 05-11-02 08:40

MikeU wrote:
> personlige viden, ikke at komme med de nemme løsninger og indlysende og
> lettere nedladende svar!

Hvad er der nedladende ved ...prøv "ping"...?

--
Christian E. Lysel, http://www.spindelnet.dk/

Fra : MikeU

Dato : 05-11-02 17:31

"Christian E. Lysel" <sunsite.dk.nntp@spindelnet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er der nedladende ved ...prøv "ping"...?

Måske forkert formuleret, jeg mente mere henad bedrevidende.

Okay, manden skrev "fancy netværksprogram til at teste mit netværk for
sjov".

Jeg siger ikke at mit svar er bedre end dit....bare at mit svar indeholdt
nogen links og forklaringer, som han kunne arbejde videre på.

Dit svar forudsætter at manden har styr på command prompten, og kan forstå
et output fra et tekstbaseret tool. Ikke noget alle begyndere kan...

De programmer jeg linker videre til er alle generelle netværkstools, der
udover bare "ping", indeholder tools, pakket ind i et grafisk lay-out, der
er nemmere at forstå end en prompt.

Som jeg skrev i en tidligere post, synes jeg at NG skal bruges til at
viderebringe viden fra nogle folk der er mere avancerede, til folk der ikke
er så avancerede, og ønsker at lære.

Vi har alle sammen været begyndere engang, og ved at netværk er et
kompliceret område.

Så svar lidt mere uddybet, og tænk en ekstra gang over folks
"newbie"-spørgsmål uanset hvor trivielle og dumme de måtte være....

Jeg mener, det er jo ikke alt.2600.hackers det her vel.....!

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 05-11-02 20:40

"MikeU" <pots_72@e-mail.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> De programmer jeg linker videre til er alle generelle netværkstools, der
> udover bare "ping", indeholder tools, pakket ind i et grafisk lay-out, der
> er nemmere at forstå end en prompt.

Imho er det ret svært at finde ud af at bruge fx. etheral, hvis man ikke kan
bruge ping....

> [...]
>
> Så svar lidt mere uddybet, og tænk en ekstra gang over folks
> "newbie"-spørgsmål uanset hvor trivielle og dumme de måtte være....

Nogen gange er korte præcise svar (imho) de bedste. Måske kunne man have
tilføjet en enkelt linie om hvordan ping bruges, men mange gange er det er kort
svar eller ingenting - mange af os har ret travlt, men vil da gerne hjælpe lidt
til alligevel.

> Jeg mener, det er jo ikke alt.2600.hackers det her vel.....!

Nej heldigvis

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk (Ja, erstat selv...du kan godt)

Fra : MikeU

Dato : 05-11-02 21:52

"Stig Meyer Jensen" <stig@mine_3_initialer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
kort
> svar eller ingenting - mange af os har ret travlt, men vil da gerne hjælpe

Præcis. Tilføj en linie eller to.....lad være med bare at skrive "prøv
ping"!

Det er det jeg mener, tag ikke for givet, at folk ved hvad du taler om. NG
er ikke et pædagogisk forum, men folk fortjener da et ordentligt svar, de
kan bruge til noget. Uanset deres niveau.

Jeg mener, at man spilder folks tid ligeså meget med dårlige svar, som folk
spilder ens tid med dårlige spørgsmål...uanset om man så kan UNIX forfra og
bagfra...hvis man ikke kan formidle sin viden på en ordentlig måde, får folk
jo ikke en disse ud af det!

Fra : MikeU

Dato : 04-11-02 23:14

> Er der nogle af jer der kender et godt program til at teste
> netværk,kabler o.lign bare for sjov og øvelsens skyld

Kommer jo an på hvad du vil teste...

En kabeltester som tester simpelt "hul igennem" på TP kabler (Tele + Data),
ligger fra 500,- til mange tusind kroner. Prøv Brinck.

For ekstremt lir check:

http://www.flukenetworks.com

De "indbyggede" værktøjer i dit OS kan man jo også få tid til at gå med,
der er ret mange gode i 2000/XP. Prøv at check:

http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/prodtechn
ol/winxppro/reskit/prmb_tol_dbhh.asp

http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/prodtechn
ol/winxppro/reskit/prcc_tcp_tuoz.asp

En "sniffer" findes i mange udgaver ex:

http://www.ethereal.com

En throughput tester kan findes her:

www.netiq.com

Generelle Net-tools:

http://www.network-monitor.com/

http://www.visualware.com/visualpulse/

http://www.samspade.org

http://www.ipsentry.com

Russere kan også lave cool software:

http://www.protect-me.com/index.htm

Det kan Newselændere oss':

http://www.tamos.com

Håber det kan hjælpe...

Fra : MikeU

Dato : 05-11-02 17:43

> Hvad skal man med en sniffer ?

Her forudsætter du at manden overhovedet ved hvad en sniffer er. Når han når
videre i sin "netværkskarriere", kunne han jo komme til at skulle bruge en
sådan til generel fejlfinding, IDS, protokol-analyse osv. Bare at sige at
ping er svaret på alle hans bønner, er at hoppe over, hvor gærdet er
lavest.

> Næh, ping er som regel undervurderet. Og sammen med traceroute har
> man næsten hvad man har behov for.

Jeg er enig med dig, men igen, hvad hvis manden ikke kender nogen af dem,
eller ved hvordan man bruger en command-prompt?! Så er han jo ikke kommet et
hak videre! Med traceroute kommandoen snakker du endda om UNIX tools, som
den gængse Windows bruger nok ikke lige kaster sig over...

> ting som tcpdump og nmap er unødvendige komplesiteter

Måske, men tcpdump, nmap, ethereal, netcat, snort, cheops, og saint/satan er
geniale tools, som enhver der arbejder med netværk bør kende og vide hvordan
man anvender. Hvorfor er det så skidt at give manden flere muligheder?!

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 05-11-02 18:17

MikeU wrote:
> [...]
> hak videre! Med traceroute kommandoen snakker du endda om UNIX tools, som

Han kan spørge.

Endvidere kan arp, traceroute, ifconfig (ipconfig), netstat, ping og
telnet med fordel også bruges.

--
Christian E. Lysel, http://www.spindelnet.dk/

Fra : bobo

Dato : 06-11-02 11:27

On Tue, 5 Nov 2002 17:43:24 +0100, "MikeU" <pots_72@e-mail.dk> wrote:

> [...]
>man anvender. Hvorfor er det så skidt at give manden flere muligheder?!

MANGE TAK TIL MIKEU FOR HANS LINK OG HANS MÅDE AT SVARE PÅ

Fra : Rasmus Skov

Dato : 07-11-02 00:07

> MANGE TAK TIL MIKEU FOR HANS LINK OG HANS MÅDE AT SVARE PÅ

øhh ... var det ironisk eller ... ?!