løb og luftforurening
Fra : Bettina Madsen

Dato : 04-11-02 10:07

Jeg har et spørgsmål om luftforurening,
som jeg håber der er nogen der kan svare på.

Når jeg løber ude på gaderne (københavn), så er
jeg begyndt at tænke mere over hvor usundt det at indånde
bilernes udstødningsgasser.
Jeg prøver at løbe på steder hvor der ikke er så trafikeret,
men hjælper det specielt meget?

Jeg er i tvivl om, om det er direkte usundt at løbe
rundt inde i københavn? Eller er det bare en unødvendig bekymring
jeg gør mig? Er der så gode filtre på bilerne at det ikke er så
usundt mere?

På forhånd tak for hjælpen

Bettina

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-11-02 16:38

Bettina Madsen skrev:

>Jeg prøver at løbe på steder hvor der ikke er så trafikeret,
>men hjælper det specielt meget?

Ja. Jeg så nogle tv-udsendelser fra før katalysatorerne. En
kvinde fik en kanariefulg med i et bur og gik en tur på gaden
inde i centrum. 200 m nede ad gaden lå fuglen med benene i
vejret. Det var den 'målemetode' minearbejderne brugte i gamle
dage til at se når det var på tide at komme ud i frisk luft.

Det er muligvis bedre i dag, men jeg tvivler egentlig. Den hørm
der slippes ud af katalysatormotorer er meget ubehagelig at
indånde (jeg mærker det på cykel), og jeg er bange for at man har
byttet én forurening ud med en anden som ikke bliver målt.

--
Bertel

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 04-11-02 18:25

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:
> Det er muligvis bedre i dag, men jeg tvivler egentlig. Den hørm
> der slippes ud af katalysatormotorer er meget ubehagelig at
> indånde (jeg mærker det på cykel)....

Enig! Jeg mærker det mest, hvis jeg skal placere noget i bagagerummet,
mens motoren kører (i tomgang): Ganske ubehagelig lugt - sammenlignet
med 'gamle dage'!
Og hvis den ovenikøbet kommer ind i bilen, er det svært at slippe af med
'møffen' igen - har vi nogle kemikere, der ved, hvad kat'en i grunden
gør ved udstødsgassen??

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Nix

Dato : 04-11-02 19:45

"Hans H.V. Hansen" <h2vh@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse:

> Og hvis den ovenikøbet kommer ind i bilen, er det svært at slippe af med
> 'møffen' igen - har vi nogle kemikere, der ved, hvad kat'en i grunden
> gør ved udstødsgassen??

CO oxideres til CO2.
Uforbrændte kulbrinter oxideres ligeledes til CO2 (og H2O).
NOx reduceres til N2, så vi slipper for at få salpetersyre i
lungerne...host...host...hvis luften lugtede bedre i "de gode gamle dage" er
det vist fordi jeres lugtesans var ætset væk :)

Katalysatorer forurener dog på en anden måde, da man vist nok kan måle
forhøjede værdier af Pt nær meget trafikerede veje. Om det er farligt må I
få en biolog eller lignede til at svare på...men sundt er det nok ikke.

Nicolai Petersen
Stud. Polyt.
DTU

Fra : Peter Loumann

Dato : 04-11-02 19:55

On Mon, 4 Nov 2002 19:44:47 +0100, "Nix" <nix@aub.dk> wrote:

>man vist nok kan måle
>forhøjede værdier af Pt nær meget trafikerede veje.

Og for dummernixer som mig: hvad er det nu lige, Pt er?

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-11-02 20:18

Peter Loumann skrev:

>Og for dummernixer som mig: hvad er det nu lige, Pt er?

Platin. Det er en god katalysator (i kemisk forstand), og derfor
er en katalysator (bildel) lavet af platin.

--
Bertel

Fra : sune vuorela

Dato : 04-11-02 20:30

On Mon, 04 Nov 2002 19:55:22 +0100, Peter Loumann <peloda@tiscali.dk>
wrote:

>Og for dummernixer som mig: hvad er det nu lige, Pt er?

platin - det metal der ofte bruges i bilkatalysatorer - og også andre
steder...
Et af ædelmetallerne. Det er i samme hovedgruppe som en anden anvendt
katalysator: Palladium (Pd)

Læs mere om grundstoffer på www.webelements.com

--
Sune

Fra : Peter Loumann

Dato : 04-11-02 21:07

On Mon, 04 Nov 2002 20:29:36 +0100, sune vuorela <nospam@vuorela.dk>
wrote:

>platin
[...]
>Læs mere om grundstoffer på www.webelements.com

Tak, også til Bertel. Jeg kunne jo også bare have slået det op, men så
var jeg gået glip af jeres udmærkede forklaringer og denne praktisk
URL.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Ivar

Dato : 04-11-02 23:24

sune vuorela skrev:

> platin - det metal der ofte bruges i bilkatalysatorer

I en bil-katalysator er der normalt både platin, palladium og rhodium.
Det er altså små smykkeskrin, vi kører rundt med under bilen.

Udspredningen af disse ædelmetaller er selvfølgelig et bidrag til
forureningen, men det er ikke det eneste. Katalysatoren nedsætter
motorens virkningsgrad med 5-10%, derfor har en bil med katalysator
et tilsvarende større udslip af CO2.

Ivar

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 04-11-02 22:08

Nix <nix@aub.dk> wrote:
> [...]
> lungerne...host...host...hvis luften lugtede bedre i "de gode gamle dage" er
> det vist fordi jeres lugtesans var ætset væk :)

OK - men hverken CO2, H2O eller N2 lugter da af noget, så der må vel
være andre stoffer til stede!
Men du siger måske implicit, at øvrige forbrændingsprodukter ikke
påvirkes af katalysatoren?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 04-11-02 22:08

"Nix" <nix@aub.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> det vist fordi jeres lugtesans var ætset væk :)

Det kan jo godt være det lugter værre alligevel.
Så vidt jeg ved bliver der meget varmt i katalysatoren (over 1000C) og det
kan muligvis fremprovokere andre reaktioner med lugtgener til følge.
Det er f.eks. de færeste ting der kan reagere som ikke gør det ved den
temperatur.

> Katalysatorer forurener dog på en anden måde, da man vist nok kan måle
> forhøjede værdier af Pt nær meget trafikerede veje. Om det er farligt må I
> få en biolog eller lignede til at svare på...men sundt er det nok ikke.

Det var dog en ærgerlig måde at spille et dyrt metal på:)

Men så vidt jeg ved drejer det sig om utroligt små platinmængder man kan
finde i katalysatoren.

--
Mikkel Magnus Christensen