Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dato med Canon Ixus v2/330
Fra : Hans Ostergaard

Dato : 04-11-02 00:22

Hej Experter!

Jeg har forgæves søgt efter info omkring datohåndtering på en Canon
Ixus v2/330 - har du sådan en fætter, så kan du sikkert hjælpe mig!

Kan dato AUTOMATISK indsættes af kameraet på de enkelte fotos ved
optagelse?

Altså kan jeg umiddelbart se dato-oplysningen indsat ved visning på
PC/TV, eller skal jeg bøvle med indsættelse via et eller andet util?

Jeg overvejer køb af det nævnte kamera, derfor

På forhånd tak

Hans

Fra : tc

Dato : 04-11-02 14:40

Hans Ostergaard wrote:

> [...]
> PC/TV, eller skal jeg bøvle med indsættelse via et eller andet util?
>
> Jeg overvejer køb af det nævnte kamera, derfor

Så godt som alle digital kamera'er (også Canons) gemmer billede
information i billets ved hjælp af EXIF. Det kommer altså ikke til at
stå som tekst på billedet, men bliver gemt som information, som kan
vises af din billede viewer.

Jeg har aldrig hørt om det digital kamera som skriver dato'en på selve
billedet.

--
TC

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 04-11-02 16:03

> Jeg har aldrig hørt om det digital kamera som skriver dato'en på selve
> billedet.

Det kan Kodak's (Noget fandens noget at få slået til og derved
"ødelægge" en del af billedet)

/A

Fra : Anders

Dato : 05-11-02 14:04

"Hans Ostergaard" <hansost@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> PC/TV, eller skal jeg bøvle med indsættelse via et eller andet util?
>
> Jeg overvejer køb af det nævnte kamera, derfor

Det er som det fremgår af de andre svar lidt uklart hvordan du præcis vil
have dine datooplysninger. Men når du kobler kameraet (gælder 330) til tv'et
kan du med disp-knappen på kameraet skifte mellem visning uden
data-oplysninger, med dataoplysninger (herunder dato) og med avancerede
dataoplysninger, og på pc'en bliver data gemt i billedets egenskaber...

Jeg kan i øvrigt i høj grad anbefale Ixus 330 - der er efter min mening tale
om rigitg god kvalitet kombineret med et lækkert design...

Læs evt. mere på
http://www.photo-forums.com/WebX?230@247.d0v6aMT7Cdm.10@.ee8bc35
(i USA hedder kameraet ikke Ixus 330 men Poweshot 330, men er ellers det
samme)

Mvh. Anders

Fra : Hans Ostergaard

Dato : 06-11-02 00:04

On Tue, 5 Nov 2002 14:03:38 +0100, "Anders" <ah@uni-cNOSPAM.dk> wrote:

On Tue, 5 Nov 2002 14:03:38 +0100, in dk.fritid.foto you wrote:

> [...]
>data-oplysninger, med dataoplysninger (herunder dato) og med avancerede
>dataoplysninger, og på pc'en bliver data gemt i billedets egenskaber...

Jeg bruger en Palmbutler (www.palmbutler.dk) til at sidde i stuen
foran TVet med familien og se vores fotos. GENIALT!

Der vil jeg gerne have dato indsat i nederste højre hjørne (ja, jeg
ved nogle kalder de vandalisering af billedet), men familien og jeg
finder det nu yderst praktisk, så vi kan huske "omstændighederne".

Den indbyggede fremviser i Palmbutler viser ikke datoen indsat over
billlledet, hvorfor jeg åbenbart har brug for et UTILl, der i en
batch-kørsel kan indsætte datoen på en valgt std. placering?

Er der nogen, som kender navnet på et godt værktøj til formålet -
bemærk ønsket om automatisk indsætning (batch)?

Free/shareware er at foretrække

Vh. Hans