ZyAir - erfaringer
Fra : The Amazing Grace

Dato : 03-11-02 23:51

Hejsa,

er der nogen der har erfaringer med subj.?

Jeg vil især gerne høre om rækkevidde, da jeg skal bruge det over 30
meters afstand, med flere murstensvægge mellem base og klient.

Basestationen skulle være en B1000, som sættes til en switch, som i sin
ende er sat til en TDC ADSL-forbindelse.

Klienten skulle være en B400 (ethernet), som forbindes til en computer
der kører eCS (Efterfølgeren til OS/2).

Kan diverse konfiguration udføres, når man ikke kører Win? (Kryptering
og autenticering f.eks.)

Kan der senere kobles flere klienter til?

Håber på svar!

Mads Hansen

--
Nothing is so smiple that it can't get messed up.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 04-11-02 01:03

"The Amazing Grace" <amaze@worldonline.dk> wrote:

> er der nogen der har erfaringer med subj.?

Det tror jeg ikke, lagrene i Danmark er stadig gabende tomme.

> Jeg vil især gerne høre om rækkevidde, da jeg skal bruge det over 30
> meters afstand, med flere murstensvægge mellem base og klient.

ZyAir er baseret på 802.11b, og jeg kan ikke se hvordan de skulle være bedre
end andre mærker til at række igennem vægge.

Tommelfingerreglen er én almindelig væg, to tynde vægge (pap).

> Basestationen skulle være en B1000, som sættes til en switch, som i sin
> ende er sat til en TDC ADSL-forbindelse.

Ingen problemer.

> [...]

Ingen problemer.

> Kan diverse konfiguration udføres, når man ikke kører Win? (Kryptering

Ja, enten via web eller telnet, jeg har ikke fået læst manualerne endnu.

> Kan der senere kobles flere klienter til?

Ja, om du kan have mere end en ethernet klient bag en B400 ved jeg dog ikke,
men du kan jo købe flere.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg

Fra : The Amazing Grace

Dato : 04-11-02 20:08

Ulrik Lunddahl wrote:

> Tommelfingerreglen er én almindelig væg, to tynde vægge (pap).

OK. Så er det muligvis dødfødt.

Medmindre der er mulighed for ekstra antenne eller noget i den stil.

Sagen er den at jeg ville lave netværk med en nabo, der bor nogle
opgange fra mig. Hvis vi begge to stak en antenne ud gennem trækkanalen
i køkkenskabet så ville antennerne have frit sigt til hinanden...

(snip adskillige spørgsmål og svar, tak for dem)

> Ja, om du kan have mere end en ethernet klient bag en B400 ved jeg dog ikke,
> men du kan jo købe flere.

OK, jeg formulerede spørgsmålet dårligt. Det jeg mente var, om
basestationen kan klare mere end 1 klient?

Og hvad med klienterne - forstyrrer de hinandens signaler hvis der er
mange - f.eks. en hel opgang med en klient i hver lejlighed?

Mads Hansen
--
Nothing is so smiple that it can't get messed up.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 05-11-02 01:21

"The Amazing Grace" <amaze@worldonline.dk> wrote:

> Medmindre der er mulighed for ekstra antenne eller noget i den stil.

Her er også en tommelfingerregel:

- ekstra antenner kan gøre noget godt bedre, noget skit kan de som regel
ikke gøre noget ved

Den holder dog ikke altid, men de fleste problemer kan ikke løses med ekstra
antenner alene.

> Sagen er den at jeg ville lave netværk med en nabo, der bor nogle
> opgange fra mig. Hvis vi begge to stak en antenne ud gennem trækkanalen
> i køkkenskabet så ville antennerne have frit sigt til hinanden...

Et radio link kræver at der ingen forhindringer er i fresnel zonen, som er
et rum mellem antennerne der har form som en tyk cigar, husmuren vil
forhindre dette hvis i bor parallelt med hinanden.

> OK, jeg formulerede spørgsmålet dårligt. Det jeg mente var, om
> basestationen kan klare mere end 1 klient?

Basen, som også kaldes et Access Point (B1000) kan have flere klienter i
praksis lige så mange som du har behov for.

> Og hvad med klienterne - forstyrrer de hinandens signaler hvis der er
> mange - f.eks. en hel opgang med en klient i hver lejlighed?

Ja, de "forstyrer" hinanden, de sender nemlig på samme frekvens, det er dog
sådan man har designet det til at fungere, så der er kontrol over tingene.
Du skal som bruger bare være opmærksom på at alle klienterne tilsluttet den
samme base deles om de samme 11Mbit.

Fra : The Amazing Grace

Dato : 06-11-02 00:32

Ulrik Lunddahl wrote:

> Et radio link kræver at der ingen forhindringer er i fresnel zonen, som er
> et rum mellem antennerne der har form som en tyk cigar, husmuren vil
> forhindre dette hvis i bor parallelt med hinanden.

OK. Det kunne godt se ud til at jeg må droppe planen, men lige et sidste
spørgsmål: Hvor meget svækkes signalet af at gå igennem en almindelig
2-lags termorude? Tæller det som en "pap"-væg, eller?

Og nåja, når vi ikke bare trækker kabel, er det fordi der er et
mellemrum i husrækken mellem vores opgange, en opkørsel som vi ikke må
grave kabler ned i

Mange tak for de gode svar.

Mads

--
Nothing is so smiple that it can't get messed up.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 06-11-02 02:21

> [...]

> spørgsmål: Hvor meget svækkes signalet af at gå igennem en almindelig
> 2-lags termorude? Tæller det som en "pap"-væg, eller?

Jeg vil tro at det tæller som en tynd væg, du skal dog være opmærksom på at
nogen ruder indeholder meget bly og andre indeholder et næsten usynligt
trådgitter, et sådant gitter kan hvis maskerne er den rigtige størelse
stoppe signalet helt.

Hvorfor der der folie eller tråde i ruder, kan forklares med at men ønsker
toning eller at ruden ikke skal være farlig hvis den går i stykker, det
sidste er et krav i nogen bygningskonstruktioner.

Men jeg kan da anbefale dig at købe noget udstyr, måle og hvis det ikke
fungerer, sælge det brugt igen, det er forholdsvis nemt at komme af med.