MS Windows
briani 27239
ændring af xp til w98
Fra : karsten nilsson

Dato : 03-11-02 21:13

Er der nogen der kan fortælle mig hvad man skal gøre for at få ændret sit
system tilbage fra xp til w98 da jeg har for lidt ram (96md) i maskinen til
at køre xp.Det er en 200mhz pentium IBM aptiva.
Hilsen Karsten

Fra : Madsen

Dato : 03-11-02 23:15

karsten nilsson skrev:

> Er der nogen der kan fortælle mig hvad man skal gøre for at få
> ændret sit system tilbage fra xp til w98

Formater harddisken og start forfra med Win98-installationen.

Madsen.

Fra : karsten nilsson

Dato : 04-11-02 00:03

Hvad skriver man helt bestemt da dos ikke er min stærke side.
Hilsen Karsten

Fra : Madsen

Dato : 04-11-02 00:06

karsten nilsson skrev:

> Hvad skriver man helt bestemt da dos ikke er min stærke side.

Det kommer lidt an på om du kører FAT32 eller NTFS på disken.
WinXP understøtter nemlig begge, men Win98 understøtter kun FAT.
Du kan se hvilket filsystem du kører ved at højreklikke på drevet
inde i Denne Computer og vælge Egenskaber.

Madsen.

Fra : karsten nilsson

Dato : 04-11-02 00:17

Jeg køre FAT 32
Karsten

Fra : Madsen

Dato : 04-11-02 00:42

karsten nilsson skrev:

> Jeg køre FAT 32

Så er det nemmeste nok at smide din Win98-bootdiskette i a-drevet
og starte pc'en på den. Når du står ved DOS-prompten så skriver du:
Format C: og trykker på Enter.

Format C: sletter alt på C-drevet.
Derefter skriver du install og trykker på Enter. Det starter Win98-
installationen, hvis du ellers har Win98-cd'en i cd-drevet.

Madsen.

Fra : arc@na

Dato : 04-11-02 03:37

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in

> Format C: sletter alt på C-drevet.

Nix, ikke hvis det er en NTFS-partition.
Så booter man på en win98 startdisk og kører FDISK og fjerner "ikke-DOS-
partition", opretter en ny primær DOS-partition som "understøtter store
harddiske", rebooter, formatterer og spiller det populære spil "Install".

arc@na

Fra : karsten nilsson

Dato : 04-11-02 14:00

Hej når jeg har smidt bootdisken i kommer der noget frem som skriver A:\ så
skriver jeg A:\ format c men den vil ikke skrive dette tegn : Det skal her
til siges at det ikke er på denne maskine som jeg sider ved nu. Hvordan
pokker får jeg den anden maskine til at skrive A:\ FORMAT C: hvis du/i
forstår hvad jeg mener.
Hilsen Karsten Nilsson

Fra : Peter Skyttegaard

Dato : 04-11-02 14:01

Din bootdisk kører sandsynligvis ikke med dansk tegnsæt - Jeg vil gætte
på, at : (kolon) ligger på shift+æ eller shift+ø

Mvh,

Fra : Peter Skyttegaard

Dato : 04-11-02 14:03

eventuelt æ eller ø uden shift.

Fra : karsten nilsson

Dato : 04-11-02 14:05

Tak det vil jeg prøve så er det bare at håbe at det er det der er galt.
Hilsen Karsten

Fra : karsten nilsson

Dato : 04-11-02 15:22

Har fået formateret Harddisken, men så står der A:\ der skriver jeg så
install men den begynder ikke at instalere fra cd'en, hvad gør jeg/skriver
jeg galt.
Hilsen Karsten

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-11-02 18:06

> [...]

>Har fået formateret Harddisken, men så står der A:\ der skriver jeg så
>install men den begynder ikke at instalere fra cd'en, hvad gør jeg/skriver

Skift drevbogstav til cdromdrevet, sikkert e:.

PS.
Når du svarer på et indlæg vær rar, at citere efter netiketten på
<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>.
Se også min signatur.

Det vil gøre det nemmere og mere behageligt at læse dine svar -
tak.

Fra : Madsen

Dato : 05-11-02 16:15

karsten nilsson skrev:

> Så lykkedes det skulle bare skrive setup istedet for install.

Nå for hulen. Jeg var sikker på at install gjaldt for DOS og setup
hvis man startede installationen inde fra Windows, men åbenbart
ikke.

Madsen.

Fra : karsten nilsson

Dato : 05-11-02 17:42

> Nå for hulen. Jeg var sikker på at install gjaldt for DOS og setup
> hvis man startede installationen inde fra Windows, men åbenbart
> [...]
Manden blev glad så mangler vi bare at fåå windows til at stå på dansk, men
det kan nok ikke lade sig gøre. Men tak for hjælpen til jer alle.
Hilsen nilsson

Fra : Madsen

Dato : 05-11-02 22:59

karsten nilsson skrev:

> Jeg mener at der skal stå start istedet for run og hjælp istedet
> for help og så videre i den dur.

Nå på den måde.
Det opnår du ved at installere en dansk Win98. Noget tyder på at det
er en engelsk version du har installeret. Hvis du absolut vil have
den dansk så er det bedst at starte forfra igen. Altså format C og
Setup fra prompten fra den danske Win98-cd. :)

Madsen.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 06-11-02 07:32

Af historiske grunde bruger man filnavnet install.exe i en dansk
Windows mens det på en engelsk hedder setup.exe.

Fra : Madsen

Dato : 06-11-02 16:21

Jens Peter Karlsen skrev:

> Af historiske grunde bruger man filnavnet install.exe i en dansk
> Windows mens det på en engelsk hedder setup.exe.

Nå på den måde. Jeg sidder nemlig med en dansk Win98SE-cd og her
ligger der en install.exe på.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 04-11-02 16:55

karsten nilsson skrev:

> Har fået formateret Harddisken, men så står der A:\ der skriver
> jeg så install men den begynder ikke at instalere fra cd'en, hvad
> gør jeg/skriver jeg galt.

Det er noget nemmere at overskue dine indlæg hvis du klipper det væk
du ikke svarer på og svarer under det citererede som jeg gør her.
Læs mere her: <http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Mht. installering fra cd'en, er du så sikker på at du valgte at boote
med cd-support? Så vidt jeg husker så bliver du spurgt om dette når du
starter pc'en med bootdisketten i A-drevet. Hvis du vælger at du ikke
vil have cd-support så har du ikke mulighed for at installere fra cd-
drevet.

Hvis du har sagt ja til cd-support og det stadig ikke virker at skrive
install ved A-prompten, så prøv at skifte til cd-drevet inden du
skriver Install. Hvilket bogstav dit cd-drev har ved jeg ikke, men hvis
det f.eks. hedder D, så skal du skrive følgende:

D: [Enter]
Install [Enter]

Madsen.

Fra : karsten nilsson

Dato : 05-11-02 00:19

> [...]
> Med venlig hilsen
> Madsen.

Så lykkedes det skulle bare skrive setup istedet for install.
tak for hjælpen.
Hilsen Karsten Nilsson

Fra : Madsen

Dato : 05-11-02 17:49

karsten nilsson skrev:

> Manden blev glad så mangler vi bare at fåå windows til at stå på
> dansk, men det kan nok ikke lade sig gøre.

Stå på dansk? Hvad mener du?

Madsen.

Fra : karsten nilsson

Dato : 05-11-02 19:35

Fra : Madsen

Dato : 04-11-02 14:51

arc@na skrev:

> Nix, ikke hvis det er en NTFS-partition.

Læs: <news:3dc5ae60$0$373$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>

Madsen.

Fra : arc@na

Dato : 05-11-02 00:19

> Læs: <news:3dc5ae60$0$373$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>

Du får ikke desto mindre en REN installation, hvis du gør det efter min
opskrift. Men du har ret - jeg havde overset at han kører F32.

arc@na

Fra : Madsen

Dato : 05-11-02 16:15

arc@na skrev:

> Du får ikke desto mindre en REN installation, hvis du gør det
> efter min opskrift.

Gør man ikke også det ved at skrive Format C: på et FAT32-drev eller
har jeg misforstået noget?

Madsen.

Fra : arc@na

Dato : 11-11-02 19:51

> Gør man ikke også det ved at skrive Format C: på et FAT32-drev eller
> har jeg misforstået noget?

- eller osse har jeg - sorry. Det jeg mener er, at du ikke kan formatere
en NTFS-partition fra en win98-bootdisk uden at køre FDISK først.

arc@na

Fra : Madsen

Dato : 11-11-02 20:41

arc@na skrev:

> Det jeg mener er, at du ikke kan formatere en NTFS-partition fra
> en win98-bootdisk uden at køre FDISK først.

Nå på den måde. :)

Madsen.

Fra : [DK]XoDeus

Dato : 14-11-02 08:40

windows 98 kan slet ikke genkende din NTFS partitioner, så du er nødt til at
køre fdisk først!

Fra : N/A

Dato : 04-11-02 00:17

Fra : Edmund

Dato : 04-11-02 05:43

karsten nilsson wrote:
> [...]
> sit system tilbage fra xp til w98 da jeg har for lidt ram (96md) i
> maskinen til at køre xp.Det er en 200mhz pentium IBM aptiva.

96 MB ram er da ikke for lidt til at køre XP, det er vel nærmere de
200mhz der er for lidt

--
Mvh Edmund

Fra : arc@na

Dato : 05-11-02 00:22

"Edmund" <edm@os.dk> wrote in news:aq4ttm$6mqjj$1@ID-
157131.news.dfncis.de:

> 96 MB ram er da ikke for lidt til at køre XP, det er vel nærmere de
> 200mhz der er for lidt

Til hvad? Hvis du smider 512 MB RAM i en ældre maskine, kan den garanteret
godt køre 2000 og XP i en brugbar hastighed. I dag betyder mængden (og
kvaliteten) af RAM nok mere end processor-hastighed. Dermed siger jeg
selvfølgelig ikke, at clockfrekvensen ikke har betydning, men jeg tror
næppe det kan betale sig at OC'e en 1000+ MHz processor, med mindre RAM og
grafikkort kan følge med.

arc@na

Fra : N/A

Dato : 04-11-02 14:00