points eller pixels?
Fra : Niels Andersen

Dato : 28-02-01 14:07

Jeg har fået at vide, at fontstørrelser skal angives i "points". Ellers har
de ikke samme størrelse på mac og i windows.

Men hvad med elementer som form-elementer? Hvis jeg siger at et tekst-felt
skal være et bestemt antal pixels bred, så kan der da ikke være tvivl om
hvor stor den kan være?
Kan jeg ikke bare angive den slags i pixels?

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 28-02-01 15:12

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> writes:

> Jeg har fået at vide, at fontstørrelser skal angives i "points". Ellers har
> de ikke samme størrelse på mac og i windows.

Så har du fået noget forkert at vide. Det er netop points der er et
problem mellem mac <-> win. Du kan se et eksempel her:
http://style.metrius.com/font_size/points/font_wars.GIF

Det mest ensartede udseende får du ved at bruge 'px'. Det allerbedste
er sikkert at overlade skriftstørrelsen til dem der besøger siden, og
kun bruge <small> og <big>.

> Men hvad med elementer som form-elementer? Hvis jeg siger at et tekst-felt
> skal være et bestemt antal pixels bred, så kan der da ikke være tvivl om
> hvor stor den kan være?

Ja, men der er stadig en del browsere der ikke tillader særlig meget
kontrol over form-elementer vis CSS. Hvis du angiver bredden af et
tekstfelt i pixels bør du også angive en skrift-type og -størrelse til
tekstfeltet og her vil du med garanti løbe ind i problemer med en del
browsere.

> Kan jeg ikke bare angive den slags i pixels?

Pixels er nok det der er færrest problemer med. Du kan også
eksperimentere med relative størrelser såsom '%'. Det vil resultere i
at din side virker nogenlunde konsistent i alle opløsninger.

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 28-02-01 15:22

Thomas Jespersen <thomas@daimi.au.dk> udtrykte:

>Det mest ensartede udseende får du ved at bruge 'px'. Det allerbedste
>er sikkert at overlade skriftstørrelsen til dem der besøger siden, og
>kun bruge <small> og <big>.

Jeg er enig i at det er en god idé at overlade "størrelseskontrollen"
til brugeren, men jeg ville foretrække at bruge css til det, f.eks.:

font-size: 1.2em;
eller
font-size: 120%;

--
mvh Andreas...
Nau.dk's nyeste tutorial: "Tabeller i WML"

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 28-02-01 18:27

Andreas Kleist Svendsen skrev:

>font-size: 1.2em;

Vist den bedste.

>eller
>font-size: 120%;

Den giver problemer i f.eks. Opera.
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 28-02-01 19:47

Kaj Svenningsen <NOSPAMsvar@kajsvenningsen.dk> writes:

> Den giver problemer i f.eks. Opera.

Jeg ved ikke om det er dette du mener, men...

Hvis man f.eks. har:

span { font-size: 80% }

og i sit dokument har:

Vil "noget tekst" blive vist som 80% af 80% = 64% som faktisk er den
rigtige måde at beregne det på.

Løsningen er noget i stil med:

span {font-size: 80% }
span span {font-size: 100% }

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 28-02-01 20:24

Thomas Jespersen skrev:

>Jeg ved ikke om det er dette du mener, men...

Jow noget i den retning.
I en anden tråd havde Lotte-M problemer med en font-size: 90%
Løsningen var font-size: 0.9em

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-02-01 23:54

Wed, 28 Feb 2001 20:23:53 +0100, skrev Kaj Svenningsen
<NOSPAMsvar@kajsvenningsen.dk>:

>I en anden tråd havde Lotte-M problemer med en font-size: 90%
>Løsningen var font-size: 0.9em

Formentlig fordi Opera, så tog de 90 % af font-size: 90%, når man
brugte hover.

Det tænkte jeg egentlig ikke over.

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 31. januar 2001.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 01-03-01 00:13

Knud Gert Ellentoft skrev:

>Formentlig fordi Opera, så tog de 90 % af font-size: 90%, når man
>brugte hover.

Tjah, måske har du ret, men det er da et argument for em contra %.

>Det tænkte jeg egentlig ikke over.

Hæhæ Knud. Det er heller ikke min stærke side.

Fra : Lotte-m

Dato : 01-03-01 15:03

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev:

> Formentlig fordi Opera, så tog de 90 % af font-size: 90%, når man
> brugte hover.

Nemlig! Opera forstod % nogle steder, men ikke andre
og jeg fandt til sidst ud af, at den regnede x% af y%.

Opera er så konkret, at man skulle tro den var lavet af
en asperger

Lotte
--
http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 01-03-01 16:55

"Lotte-m" <lotte_m@mail1.stofanet.dk> udtrykte:

>Nemlig! Opera forstod % nogle steder, men ikke andre
>og jeg fandt til sidst ud af, at den regnede x% af y%.

Men den regnede ikke Xem af Yem eller hvad?

Det burde den vel gøre på præcis samme måde som med procenterne.

Fra : Lotte-m

Dato : 01-03-01 17:23

"Andreas Kleist Svendsen" <nospamusenetpostkasse@nau.dk> skrev:

[Opera]
> Men den regnede ikke Xem af Yem eller hvad?

Nej. Du selv kan se på www.handiinfo.dk
Cssfilen hedder handibasis.css.

Lotte
--
http://www.lotte-m.dk

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 01-03-01 17:25

>Men den regnede ikke Xem af Yem eller hvad?
>
>Det burde den vel gøre på præcis samme måde som med procenterne.

Nu er vi næsten ude over min viden, men som jeg har læst det, er %
beregnet som % af noget, hjemmesidesnedkeren har valgt, men em er i
forhold til læserens standardvalg.

Har jeg læst forkert?