Nybegynder i krise...
Fra : Ukendt

Dato : 03-11-02 20:12

Jeg har netop startet et 112 liters akvarie op i dag. Det står inde i stuen,
inde ved en væg. Nu har jeg opdaget at gulvet gynger. Det vil sige når man
går forbi, så bevæger vandet sig og man kan se akvariet vippe. Ikke
voldsomt men en smule.
Så er spørgsmålene:
Kan akvariet komme i svingninger så det vipper?
Kan det "køre" ud over kanten efterhånden og så vippe?

Er der nogle af jer der har haft samme problem og hvad gjorde I ved det?

Det vil være en katastrofe, hvis det vælter, især hvis mit barn kommer ind
under

Delspørgsmål:
Hvor meget skal man fylde i? Der er sat to glas"hylder" op inde på
langsiderne. Kan I give et cm-mål på hvormeget der skal vand op til?
Min pumpe vil ikke sidde fast med de der sugekopper, kan den støtte på
bunden og hænge i ledningen?
Skal varmelegemet hænge frit i vandet (må det røre gruset)?

Det var jo en masse og det er selvfølgeligt ikke sikkert at nogen kan svare.

På forhånd tak

VH jakob

Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 03-11-02 21:08

Hej Jakob,

har selv et 250L der står på et trægulv -jeg har lagt en 20 mm vandfast
krydsfinér under porsabordet -det forhindrer ikke at akvariet vipper en
smule, men det forhindrer at det vrider i rammen, og at glasset derved måske
springer. Det at akvariet vipper gør ikke så meget, det kan siliconen
sagtens klare.

Et minimum 112kg tungt akvarium vipper ikke lige ud over kanten, hvis:
-du har sørget for at bordet det står på er stabilt,
-og at tyngdepunktet ikke ligger for højt,
-og at dit gulv ikke vipper voldsomt...

Mht. de andre spørgsmål:
-Hvor meget vand der skal i??? -jeg er ikke klar på hvad du mener med
glashylder osv.?
-Pumpen bør kunne sidde fast på glasset -ellers gør det rent, og hvis det er
fordi sugekopperne er stive, så giv dem et silicone bad.
-Ligeså med varmelegemet -det kan godt ligge på gruset, men ser det godt ud?

vh. Jørgen

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 04-11-02 11:29

Mit 250 liters vipper også, det har stået fint der i 3 år nu.Hvis det ikke
gav sig lidt ville glasset nok revne.
/Thomas

Fra : Tim Sørensen

Dato : 04-11-02 12:42

"JcLind" <Svar bare i nyhedsgruppen> wrote
> Kan akvariet komme i svingninger så det vipper?
Ja. Men så mskal du hoppe længe og præcis :)

> Kan det "køre" ud over kanten efterhånden og så vippe?
Overhovedet ikke 100KG og derover flytter sig jo
ikke bare sådan.

Mit 160L kan også nemt gynges, men det har ikke
rokket sig i 2 år.

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 04-11-02 21:17

> [...]
> Skal varmelegemet hænge frit i vandet (må det røre gruset)?
>
> Det var jo en masse og det er selvfølgeligt ikke sikkert at nogen kan

Hej Jakob.
Det virker som om du har samme type akvarie, som jeg har. Du kan roligt
fylde det helt op til dine "gladshyller". Det er såmen ikke andet end en
form for afstiver der er sat i akvariet, som skal have samme funktion som de
stivere som bliver sat på tværs mellem for og bagrude.

Hvis dit gulv gynger så meget som du siger, med den vægt et 112 liters
akvarie vejer, så ville jeg nok lige se om jeg ikke kunne få fingrerne i
hustegningerne, og så se hvor bærebjælkerne er plasseret. Gulvet er nemlig
stærkest der hvor de ligger. Og når gulvet gynger så meget at du får bølger
i akvariet, så er det fordi gulvet ikke er stærkt nok til at bære tyngden.
Tøm akvariet snarest, og find et bedre egnet sted til det, eller få lavet en
plade som kan hjælpe at stabiliere akvariets vægt på en større overflade.

Varmelegeme:
Det kan sagtens ligge på gruset, så længe det ikke kommer til at få "tæsk"
af ting som bliver flyttet af dig eller fiskene.

Pumpen:
Enten så renser du sugekopperne, eller så køber du nogle nye. Ledningen har
nok ikke lige så godt af at være i stræk, og du risikerer at der er noget
som går løst, så der kommer strøm i akvariet, eller at pumpen svigter på
anden måde.

God fornøjelse :)
Hilsen Ditte