Råd om wlan ønskes
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 03-11-02 18:56

Hejsa

Jeg vil gerne være fri for kabler tværs gennem stuen, og overvejer noget
trådløst lan. Det er TDC BB jeg kører med (Siemens udstyr), og skifter måske
til webspeed senere.

Jeg har set at man kan få nogle accesspoints med indbygget router og
firewall, hvilket lyder meget smart. Men hvilket fabrikat skal man vælge?
Kan nogle accesspoint udbygges med ekstern antenne?

Har kigget på D-Link, er de noget værd? Måske en DI-714p+ eller DI-713p...

Overvejer også en 3Com OfficeConnect Wlan Gateway, som er forholdsvis billig
(kr. 1300), er den god?

Hvilken funktion har UPnP helt præcis?

På forhånd tak

Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-11-02 19:30

Hans Mouridsen skriver:

> Hvilken funktion har UPnP helt præcis?

Den kan åbne for porte på kommando fra et program. Eneste jeg kender til
i øjeblikket er MS Messenger. Det er sikkert en teknik der vinder
udbredelse i fremtiden, de fleste ville nok ikke investere i en router
uden.

Klaus
det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Cubus

Dato : 03-11-02 19:32

"Hans Mouridsen" <hom@adslhome.dk> skrev

> Hvilken funktion har UPnP helt præcis?

Det siges at hjælpe visse programmer, som ellers ikke har fuld
funktionsdygtighed bag en router. Fx filoverførsel via messenger.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-11-02 19:53

In article <3dc56346$0$56158$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Hans Mouridsen wrote:
> [...]
>
> Overvejer også en 3Com OfficeConnect Wlan Gateway, som er forholdsvis billig

Har en sådan efter at have prøvet NetGear / Linksys WEP11 modellen
i 2 fabrikater. 3Com har bedre dækning, og højere hastighed/
bedre thruput både med og uden kryptering.

Kan konfigureres fra enhver browser med support for JavaScript

Har et PCMCIA netkort indeni, så den kan teoretisk opgraderes.

Jeg har ikke fortrudt selvom den kostede omkring 2000 kr da jeg købte
den.

Hvis man har for meget tid tilovers, så skal man dog købe en WEP11,
der er diverse patches og hack til denne som man kan lege og
ædelægge den med.

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 04-11-02 06:41

meddelelse

> [...]
>
> Har et PCMCIA netkort indeni, så den kan teoretisk opgraderes.
>
> Jeg har ikke fortrudt selvom den kostede omkring 2000 kr da jeg købte

Så er det altså 3Com man skal gå efter...

De der hacks til Linksys'en, er det til at regulere sendeeffekten med?

Mvh
Hans