Bestand i 325 L akvarie
Fra : Michael Sørensen

Dato : 03-11-02 16:25

Hej

Jeg har et 325 liters akvarie med en Eheim 2026 Prof. II.

Jeg har 20 fisk i akvariet, med Lombardoi's som de største og Leleupi som de
mindste. Godt klar over at jeg har blandet 2 søer sammen :) men de går
faktisk meget godt sammen uden nogle problemer.

Akvariet har kørt i ½ år, jeg renser pumpen hver 2-3 måned og skifter cirka
150 liter vand en gang om ugen. Hvor jeg samtidigt støvsuger bunden.

Men jeg synes at det virker som om vandet er meget uklart og affalds
ophobningen er stor allerede efter 3-4 dage.

Sådan har det været næsten fra starten, men jeg har dog aldrig nogle
dødsfald, og fiskene virker friske nok.

Hvad gør jeg forkert, overbefolkning, overfordring eller vil mere
cirkulation gøre en forskel ?

Mvh. Michael

Fra : Brizz

Dato : 03-11-02 16:39

> [...]
> mindste. Godt klar over at jeg har blandet 2 søer sammen :) men de går
> faktisk meget godt sammen uden nogle problemer.

Hmm hvis du siger dine Lombardoi's er de største er det en ok bestand. Ikke
for mange (efter min menning)

> Akvariet har kørt i ½ år, jeg renser pumpen hver 2-3 måned og skifter
cirka
> 150 liter vand en gang om ugen. Hvor jeg samtidigt støvsuger bunden.

Synes det er meget vand du skifter. Jeg skifter omkring 75-100 L vand 1 gang
om ugen.

> Men jeg synes at det virker som om vandet er meget uklart og affalds
> ophobningen er stor allerede efter 3-4 dage.

Hmm det kunne meget vel overfodring. For jeg synes ikke at kunne se noget
mærkbart i mit akvarie selvom der nogen gange går 14 dage mellem hvert
vandskift.

> Hvad gør jeg forkert, overbefolkning, overfordring eller vil mere
> cirkulation gøre en forskel ?

Ja hvad du gør forkert skal jeg ikke kunne sige yderligere. Men er helt
sikker på der kommer andre gode svar her i NG

Mvh Brian
--
www.gronaerten.dk

Fra : Nikolaj

Dato : 03-11-02 17:40

> Jeg har et 325 liters akvarie med en Eheim 2026 Prof. II.

Hvad bruger du som filter media?

Mvh
Nikolaj

Fra : Michael Sørensen

Dato : 03-11-02 20:42

"Nikolaj" <nikolaj@MYMAILjalokin.dk> wrote in message

> Hvad bruger du som filter media?
>
> Mvh
> Nikolaj

Keramikrør og nogle grønne plastik snore der er filtret sammen.
Begge dele er originalt Eheim.

Mvh. Michael

Fra : Nikolaj

Dato : 04-11-02 18:48

Mit råd er at benytte noget filtervat og så kun skifte 25% vand om ugen.

Mvh
Nikolaj

--
Remove MYMAIL from my mail adress

Med venlig hilsen/Best regards

Nikolaj

Fra : J. Jørgensen

Dato : 03-11-02 17:41

"Michael Sørensen" <REMOVEMEn2018@mip.sdu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
cirka
> 150 liter vand en gang om ugen. Hvor jeg samtidigt støvsuger bunden.

Prøv at neddrosle dit vandskift. Som du kører nu svarer det faktisk til, at
du lige er startet "startvand".

> Men jeg synes at det virker som om vandet er meget uklart og affalds
> ophobningen er stor allerede efter 3-4 dage.

Prøv at ændre lidt på strømretningen. Det kan betyde meget hvordan du har
indstrømning og udsugning i forhold til hinanden. Med lidt tålmodighed skal
du kunne undgå sådanne ophobninger, da det jo skulle havne i filtret.
Anskaf evt. et par store bundfisk til at flytte rundt på skidtet, så det
havner hvor det skal, nemlig i filteret

> Sådan har det været næsten fra starten, men jeg har dog aldrig nogle
> dødsfald, og fiskene virker friske nok.
>
> Hvad gør jeg forkert, overbefolkning, overfordring eller vil mere
> cirkulation gøre en forskel ?

Overfodring??? - Det er jo dette der er årsag til langt de fleste
problemer - men du kender jo sikkert reglen med, at der skal være spist op
indenfor få minutter.
Jeg ønsker dig held og lykke - prøv dig frem, det er nok det klogeste. Alt
for mange "gode" råd kan snarere virke forvirrende.

>Hilsen
Jørgen

Fra : Michael Sørensen

Dato : 03-11-02 20:47

Jeg prøver at skære ned på foderet i en periode og skifter mindre vand.
Troede blot at Malawi chiklider var vilde med vandskift.
Tror også at jeg køber et powerhead for at for lidt mere cirkulering i
akvariet.
Pga. en stor akvarie baggrund er det svært at flytte ret meget på ind og
udstrømning fra filteret.

Mange tak for jeres svar.

Mvh. Michael

Fra : J. Jørgensen

Dato : 03-11-02 21:22

Hej Michael
> Jeg prøver at skære ned på foderet i en periode og skifter mindre vand.
> Troede blot at Malawi chiklider var vilde med vandskift.
Ja - men det er de sikkert også, men det er svært for dig at styre med "råt"
vand.

> Tror også at jeg køber et powerhead for at for lidt mere cirkulering i
> akvariet.
> Pga. en stor akvarie baggrund er det svært at flytte ret meget på ind og
> udstrømning fra filteret.
Så kan du være opmærksom på strømretningen, når du anskaffer en powerhead.
Hvis ikke du får en bedre filtrering, bliver vandet endnu mere uklart når du
begynder at piske vandet rundt med en powehead.
Hilsen
Jørgen

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-11-02 00:22

Michael Sørensen <REMOVEMEn2018@mip.sdu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:I1fx9.327$oC3.54422@news010.worldonline.dk...
> Jeg prøver at skære ned på foderet i en periode og skifter mindre vand.
> Troede blot at Malawi chiklider var vilde med vandskift.

Skift du blot så meget vand som du hele tiden har gjort!!
Malawier kan ikke få rent vand nok.

Men selv om du støvsuger bunden i akvariet, vil der med tiden ske en
ophobning af
møg i akvariet. Og det kommer man lettest af med ved at simpelthen tømme
akvariet en gang hvert år.

I et akvarie med ciklider, skal du glemme alt om biologisk filtering, det
er filtrene simpelthen ikke store nok til
og hvad hjælper det at nitriten bliver omdannet til nitrat som er mindst
lige så dødlig.

> Tror også at jeg køber et powerhead for at for lidt mere cirkulering i
akvariet.

Malawier elsker strømmende vand, og samtidig er det med til at giver ilt
til vandet.

Det filter materiale som du bruger, er heller ikke særligt fint, ikke at
det er dårligt, slet ikke, men der mangler
lidt til den mekaniske filtering, kom noget almindeligt filtervat i
øverst i filteret, det tager det som det andet ikke har fjernet.

Carsten

Fra : Michael Sørensen

Dato : 06-11-02 12:04

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> lidt til den mekaniske filtering, kom noget almindeligt filtervat i
> øverst i filteret, det tager det som det andet ikke har fjernet.

Tak for det, jeg købet et powerhead og noget filtervat til at lægge øverst i
filteret.

Mvh. Michael