MS Windows
briani 27239
Win98 2nd Ed. : max partitionsstørrelse??
Fra : Gert M

Dato : 03-11-02 16:52

Hejsa

det er lidt underligt, når jeg partitionerer, er det som om min Win98 ikke
vil acceptere partitioner større end 8Gb (ca), men nu har jeg flere gange
set PC'er med Win98 præinstalleret på en 30 Gb harddisk der ikke er
splittet op, altså en partition på 30Gb...det drejer sig også om Win98 2nd
Ed.

Hvordan får jeg min Win98 til at acceptere en partition på 30Gb?

Mvh Gert M.

Fra : Preben Andersen

Dato : 03-11-02 16:57

"Gert M" <doNOT@spam.me> wrote in message
> [...]
> Ed.
>
> Hvordan får jeg min Win98 til at acceptere en partition på 30Gb?

Det er nok snarere din BIOS, som er problemet. Hvis du har et nyere bundkort
kan du flashe din BIOS. Gå ind på bundkortproducentens hjemmeside, der kan
du downloade det nødvendige, hvis det overhovedet kan lade sig gøre.

mvh
Preben

Fra : Gert M

Dato : 03-11-02 17:18

Apparantly, it seems like "Preben Andersen" <pran@privat.dk> in
news:3dc54777$0$9149$edfadb0f@dread13.news.tele.dk caught up with this:

> [...]
> bundkort kan du flashe din BIOS. Gå ind på bundkortproducentens
> hjemmeside, der kan du downloade det nødvendige, hvis det overhovedet

Okay, tak for hurtigt svar, men jeg vil lige sige at jeg opretter
partitionerne med linux fdisk og der er mine 30Gb partitioner synlige (når
jeg formatterer dem som "linux native" altså), men du mener at det med min
BIOS har noget med Win98 styresystemet at gøre? Bare lige så jeg har
forstået det rigtigt..

Men anyway, det er et ASUS K7V bundkort (med Athlon SLOT-A på) fra ca
ultimo1999/primo2000 jeg har. Men anyway, takker for tippet, jeg prøver
lige!

/Gert M

Fra : Preben Andersen

Dato : 03-11-02 18:27

> [...]
> jeg formatterer dem som "linux native" altså), men du mener at det med min
> BIOS har noget med Win98 styresystemet at gøre? Bare lige så jeg har

Jeg tror ikke det har noget med Win98 at gøre, men en gammel
BIOS(-opdatering) kunne være skyld i begrænsningen. Hvis partitionen er
synlig med Linux, er det nok ikke din BIOS. Hvis jeg var dig, ville jeg
bruge Windows Fdisk for at se hvad der så sker.

mvh
Preben

Fra : Richard Thune

Dato : 03-11-02 18:48

"Gert M" <doNOT@spam.me> skrev i en meddelelse
> [...]
> >
> Okay, tak for hurtigt svar, men jeg vil lige sige at jeg opretter
> partitionerne med linux fdisk og der er mine 30Gb partitioner synlige (når
klip
Så er problemet vel at de er fat16 og ikke fat 32.
R Thune

Fra : Michael Petersen

Dato : 03-11-02 21:47

Richard Thune skrev i meddelelsen
<3dc56157$0$28359$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

>Så er problemet vel at de er fat16 og ikke fat 32.

nope FAT 16 stopper ved 2GB
8 GB partitioner vil med Win98 være FAT 32

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : Frans Jensen

Dato : 03-11-02 17:17

On Sun, 3 Nov 2002 15:52:21 +0000 (UTC), Gert M <doNOT@spam.me>
wrote:

>det er lidt underligt, når jeg partitionerer, er det som om min Win98 ikke
>vil acceptere partitioner større end 8Gb (ca),

du er sikker på, at den bootdiskette du anvender er til Win 98 2.
ed ?

hvor gammelt er bundkort og BIOS?
hvis det e en ren oldsag kan fejlen ligge der

> men nu har jeg flere gange
>set PC'er med Win98 præinstalleret på en 30 Gb harddisk der ikke er
>splittet op, altså en partition på 30Gb...det drejer sig også om Win98 2nd
>Ed.

ingen problermer, har selv for nylig fdisket en 80 GB HD med bare
een partition

>Hvordan får jeg min Win98 til at acceptere en partition på 30Gb?

hent en opdatering til fdisk(link herunder) hos microsoft,
installer' denne opdatering på en win 98 2. ed masine,
genstart og lav derefter en ny bootdiskette

http://download.microsoft.com/download/Win98/Update/8266R/W98/DA/263044DAN8.EXE

--
girls and sex
can't beat