Sheltiehan til parring,
Fra : Ann K.

Dato : 03-11-02 15:12

Hejsa.
Ja - jeg går stadig og tumler med tankerne om at lade Dise parre... Den
hanhund, som jeg oprindelig ville have brugt, har nu fået konstateret
dårligt hjerte (aldersbetinget - han er 11 år! , så han er altså ikke
længere aktuel... Ingen ønsker at han skal falde død om - heller ikke
selv om det nok vil være en "lykkelig død" .
Men det giver mig så mulighed for at se om evt min drømmehanhund findes
et sted i DK (eller evt Sverige/Norge)...
Jeg har set billeder af rent sort/hvide Shetland Sheepdogs - og må
indrømme at dén farvevariant er om muligt endnu smukkere end
tricolor'en...
Derfor søger jeg en sort/hvid han, der ikke kun har udmærket sig på
udstillinger, men som også har bevist at han kan "arbejde", dvs at han
har deltaget i fx LP, agility, hyrdetræning elign... Desuden skal han
være HD og AA fri (HD index over 100) , være øjenlyst - og selvfølgelig
med stamtavle...
Og så lige et spm til de som ved noget om genetik og nedarvning af
farver:
Dise er tricolor - hendes forældre var begge heterozygote zobler - men
så optræder der Sort/hvid og tricolor i næste led (bedsteforældre) - og
igen hos oldeforældrene...
Er der overhovedet mulighed for at hun kan lave sort/hvide hvalpe, hvis
hun parres med en sort/hvid han???
Hvis hun parres med en blue merle, hvad sker der så??? denne farve
findes ikke i hendes anetavle de sidste 6 generationer tilbage....

Håber på nogle svar, selv om det absolut ikke haster! Dise har lige
overstået sin løbetid, så der er længe til det bliver aktuelt med en evt
parring

Mvh Ann

Fra : Bulldog

Dato : 03-11-02 21:20

Hej Ann.

Jeg ved ikke noget om genetik, men jeg kender en der har en flot
sheltiehanhund.
Hun hedder Bibi Hindsgaul og hunden hedder Fighter.
Du kan se nærmere på hunden og Bibi på denne side http://www.aghome.dk

M.v.H.

Jan

http://www.kandu.dk/

Fra : Pia J

Dato : 03-11-02 21:19

"Bulldog" <Bulldog.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> sheltiehanhund.
> Hun hedder Bibi Hindsgaul og hunden hedder Fighter.

Hm, og så er den født med et hul i mellemgulvet, så organerne lå det
forkerte sted? Er den slags mon arveligt?

:Pia

Fra : Ann K.

Dato : 03-11-02 21:49

Hejsa.
Jamen jeg kender skam godt Fighter Flot vovse!
Vi har mødt ham og Bibi et par gange, når vi har været til ag-stævner...
Fighter klarer sig rigtig godt... Dise fjoller rundt og har det
heeeeerligt - især dommere er VIDunderlige at gø af *sss*... Kan stadig
mærke Bibi's gennemborende blik i nakken nå, det ændrer sig vel en
dag
Men bortset fra at Fighter "kun" er tricolor, så tror jeg ikke lige han
er til Dise... hun kan _ikke_ lide ham! Han gider nemlig ikke at lege

Mvh Ann

Fra : x Vuf x

Dato : 09-11-02 22:02

Sun, 03 Nov 2002 20:20:03 GMT, Bulldog wrote:

> [...]
>sheltiehanhund.
>Hun hedder Bibi Hindsgaul og hunden hedder Fighter.

Med forklaringen om, at hans indre organer ikke sad rigtigt,
ville jeg ikke bruge ham til avl!

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com

Fra : Mari

Dato : 11-11-02 08:08

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev i en meddelelse
> Sun, 03 Nov 2002 20:20:03 GMT, Bulldog wrote:
> Med forklaringen om, at hans indre organer ikke sad rigtigt,
> ville jeg ikke bruge ham til avl!

Og det er præcis det, det handler om - nemlig kritisk sans ved bedømmelse af
egnethed til avl.

Mari

Fra : Ann K.

Dato : 05-11-02 23:00