Newfoundlænder Han søges til parring...
Fra : Frank

Dato : 03-11-02 13:06

Helst i Vestjylland.

cyberlion@mail.tdcadsl.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-11-02 09:23

"Frank" <cyberlion@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
news:3dc51140$0$47249$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Helst i Vestjylland.

Nu er der jo mange problemer med HD i jeres race, stiller du overhovet ikke
nogen krav til HD status ?

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Frank

Dato : 06-11-02 00:20

Selvfølgelig!!! Men først skal han hunden findes!!!
"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
meddelelse news:3dc62d8a$0$370$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-11-02 07:32

> Selvfølgelig!!! Men først skal han hunden findes!!!

OK

Er du medlem af en specialklub (ala. Dansk Retriever Klub for retrivere) ?
Det er en god måde at møde kommende partere

Fra : Helleq

Dato : 06-11-02 10:18

> Er du medlem af en specialklub (ala. Dansk Retriever Klub for retrivere) ?
> Det er en god måde at møde kommende partere

Jeg ved at der er en newfoundlandsklub - Er selv tidligere ejer af en newf.
Dem kunne du vel kontakte for at høre om mulige hanner til avl i din region.
se her : http://www.newfclub.dk/
Der er der også styr på HD, jeg mener at hunden skulle være HD testet
omkring 2-års-alderen, eller når dyrlægen vurderer at den er færdigudvokset
( for min tæves vedkommende var det omkring hendes 2-års alder)

God fornøjelse med evt. kommende hvalpe - de er bare SÅ lækre

Mvh
Helle

Med venlig hilsen
Helle

Fra : Frank

Dato : 06-11-02 11:07

Tak for rådet! Det vil jeg prøve

?

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 07-11-02 10:59

helleq@sol.dk writes:
>Der er der også styr på HD,

Det tager du ganske fejl af. Hver eneste gang der er indført restriktioner
for newfoundlænder, så er det fordi de er blevet pisket på plads af DKK.
Der er i klubben en udpræget negativitet og modstand overfor tiltag der
skal minimere newfens HD status.

I det sidste nummer af HUNDEN (DKK's medlemsblad) var der indført HD
restriktioner for adskellige racer, her iblandt newfen, og det var den
racen hvor restriktionerne var absolut lavest. Det er fx stadig tilladt at
avle på D og E hunde, bare det gennemsnitlige indekstal ligger over 100.

Det skal lige bemærkes, at på de andre hunderacer der havde fået
restriktioner, måtte der ikke avles på D og E hunde, så kom ikke og sig,
at Newfklubben har styr på HD'en, det passer nemlig ikke.

>jeg mener at hunden skulle være HD testet
>omkring 2-års-alderen,

Den skal være mindst1 ½ år

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-11-02 11:35

"Poul Erik Rise /SID" <rise@net.dialog.dk> wrote in message

> [...]
> for newfoundlænder, så er det fordi de er blevet pisket på plads af DKK.
> Der er i klubben en udpræget negativitet og modstand overfor tiltag der

Min onkel og tante blev nødt til at aflive en kun ½ år gammel newf. den
kunne næsten ikke gå, det var HD.