ZyWALL 10 + 1 erfaringer?
Fra : Michael Andreasen

Dato : 03-11-02 11:15

Nogen der har erfaringer med Zywall 10 + Zywall 1, både generelt og mht. til
VPN mulighederne.

Overvejer sådan et par routere til et lille setup hos en kunde (en mindre
virksomhed)

Nogen der kan fortælle mig om alt er som sælgeren siger det er

--
Mvh Michael Andreasen

"...There are only 10 types of people in the world...........those who
understand binary jokes, and those who don't..."

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 03-11-02 12:46

Hej Michael - Jeg har netop udarbejdet og implementeret en Zywall baseret
VPN løsning hos en kunde - I første omgang på forsøgsbasis med en Zywall 1
og 10.

Jeg må sige at produkterne virker som de skal og er utroligt nemme at sætte
op sammenlignet med fx en Cisco løsning (som nok også vil være betydeligt
dyrere). Et godt råd at at starte med at opdatere firmwaren i dem begge til
nyeste version da der var et par IPsec bugs i de tidligere versioner.

Har du spørgsmål så mail mig endeligt.

/Uffe Callesen

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 03-11-02 13:17

Uffe S. Callesen wrote:
> Jeg må sige at produkterne virker som de skal og er utroligt nemme at sætte
> op sammenlignet med fx en Cisco løsning (som nok også vil være betydeligt

Enig.

> dyrere). Et godt råd at at starte med at opdatere firmwaren i dem begge til
> nyeste version da der var et par IPsec bugs i de tidligere versioner.

Og det virker ikke bekymrende?

--
Christian E. Lysel, http://www.spindelnet.dk/

Fra : Michael Andreasen

Dato : 03-11-02 13:51

Christian E. Lysel wrote:

> Og det virker ikke bekymrende?

Joeee, men hvis ellers de fleste/fejl/mangler er rettet nu, kan det så
betegnes som værende stabilt?

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 03-11-02 14:13

Michael Andreasen wrote:
> Joeee, men hvis ellers de fleste/fejl/mangler er rettet nu, kan det så
> betegnes som værende stabilt?

Jeg vil nu mene at det er tegn på at produktet er kommet for tideligt på
markedet, og nok skal være fyldt med mange flere fejl, da det ikke er
gennemtestet, og måske kodet under tidspres.

--
Christian E. Lysel, http://www.spindelnet.dk/

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 05-12-02 00:25

> Joeee, men hvis ellers de fleste/fejl/mangler er rettet nu, kan det så
> betegnes som værende stabilt?

Ja med de bios der kom for et par måneder siden er det også blevet
stabilt hos os. Pt kører vi med en zywall10 og 3 zywall1 og kobler snart
en lille håndfuld etere mere på.

/A

Fra : Kim Greve

Dato : 05-12-02 17:48

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Ja med de bios der kom for et par måneder siden er det også blevet
> stabilt hos os. Pt kører vi med en zywall10 og 3 zywall1 og kobler snart
> en lille håndfuld etere mere på.

Anders, hvilken udbyder bruger i, er det den samme i begge ender eller er
det blandet?.

Der hvor jeg er, har vi en Z10 stående, og 3 medarbejdere har en Z1
derhjemme, men forbindelserne er særdeles ustabile, den ene dag virker det
ok, men dagen efter bliver de simdt af i tide og utide, og Zyxel her ikke
nogen gode ide'er.

Den forbindelse der er mest stabil, er Cybercity <--> Cybercity, og TDC <-->
Cybercity er de mest ustabile.

Der er den nyeste firmware i både Z10 & Z1.

--
Med venlig hilsen / Kind regards

Kim Greve.

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 05-12-02 18:23

Jeg er pt. ved at koble en større gruppe Zywall 1 op imod en Zywall 50 -
virker upåklageligt. Kørte indledningsvist en test fase med en Zywal 10
istedet for en Z50 of det var også klippe stabilt !

TDC ADSL i hver ende af hver tunnel !

Fra : Rune Nicolajsen

Dato : 05-12-02 20:47

Jeg har en ZyWall 10 på mit netværk, og får snart brug for at koble nogle
clienter på. Kan jeg bruge andre (måske lidt billigere) hardware bokse til
denne end Zywall 1.

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 03-11-02 13:17

Michael Andreasen wrote:
> Nogen der har erfaringer med Zywall 10 + Zywall 1, både generelt og
> mht. til VPN mulighederne.

Funktionelt skal det nok virke, og det er en lille lækker boks.

Første gang jeg testede produkteret gik der ikke 5 minutter før jeg
fandt den første fejl i deres IPSec implementation.

Men min bekymring er at det virker for nyt, kik bla. på listen over fejl
der indtil videre er rettet i produktet.

Hvis det skal bruges som et sikkerhedsprodukt (hvilken VPN jo typisk
bruges til) ville jeg holde fingerne fra det.

Endvidere er de meget glade for at implementere smarte features, hvilket
jeg ikke sætter pris på.

--
Christian E. Lysel, http://www.spindelnet.dk/

Fra : Michael Andreasen

Dato : 03-11-02 13:50

Christian E. Lysel wrote:

> [...]
> bruges til) ville jeg holde fingerne fra det.
>
> Endvidere er de meget glade for at implementere smarte features, hvilket

Hviklet andet produkt som ligger nogenlunde indenfor disse prisrammer er
tilstrækkeligt stabilt og gennemtestet.

Den installation jeg skal lave, *skal* bare virke

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 03-11-02 14:12

Michael Andreasen wrote:
> Hviklet andet produkt som ligger nogenlunde indenfor disse prisrammer er
> tilstrækkeligt stabilt og gennemtestet.

Ingen, i mine øjne.

> Den installation jeg skal lave, *skal* bare virke

Det skal nok virke. Jeg snakker dog ikke om det virker eller ej, jeg
snakker om sikkerheden.

--
Christian E. Lysel, http://www.spindelnet.dk/

Fra : Jan V.

Dato : 05-12-02 11:36

"Michael Andreasen" <maskinen2000@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> "...There are only 10 types of people in the world...........those who
> understand binary jokes, and those who don't..."

Tja, en blandet oplevelse.

Jeg har en ZyWall 50 stående på "hovedafdelingen", 2 stk ZyWall 10 og 2 stk
ZyWall 1 stående rundt i landet.

Min ZyWall 50 "låser" ind i mellem fuldstændigt - kan ikke engang pinge den.
Det er kun en genstart der kan låse den op. Nogen gange flere gange om
dagen, nogen gange flere dage imellem. OG den har fået den nyeste firmware.

En af ZyWall 10 lavede et sjovt stunt i går - den virkede fint til at komme
på nettet med og kunne sagtens pinges- men den kunne ikke lave VPN - tunnel.
Efter en genstart virkede den igen.

Begge ZyWall 1 er ude af drift lige nu - den ene efter en generel
strømafbrydelse, den anden ved jeg ikke rigtig, er ved at fejlsøge på den
(WAN lampe lyser rødt).

Så sammenregnet:

Fordel: Billig
Ulempe: For ustabil.