? om printerserver & TCP & Token
Fra : Hansen

Dato : 03-11-02 01:21

Hejsa

Jeg har fået en HP Jetdirect ex plus3 printerserver type j2594A

Så vidt jeg kan se er det til Token ring (UTP) står der. Token aner jeg ikke
noget om, så hvad kan jeg evt gøre?

Kan jeg anvende den til mit eget netværk der kører ethernet (TCP/IP) eller
er der noget jeg skal have lave om?
Printerserveren har en IP adresse der ligger langt fra den som mit netværk
kører med kan jeg se.

Kan denne overhovedet bruges, eller skal jeg ud og købe nyt?

Håber meget nogen kan hjælpe.

Mvh

Poul

Fra : Arne Keller

Dato : 03-11-02 07:55

On Sun, 3 Nov 2002 01:20:41 +0100, "Hansen" <pehansen@stofanet.dk>
wrote:

>Hejsa
>
>Jeg har fået en HP Jetdirect ex plus3 printerserver type j2594A
>
>Så vidt jeg kan se er det til Token ring (UTP) står der. Token aner jeg ikke
>noget om, så hvad kan jeg evt gøre?

Token-Ring og Ethernet er to helt forskellige systemer som ikke kan
fungere sammen uden større investeringer.

Så glem din printserver og køb en anden for omkring 1000 kr.

Lidt om de 2 nettyper:
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=tokenring
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=ethernet

Man kan sammenkoble de to net typer med en router:
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=router

Det vil dog være dyrere end en ny printserver.
http://www.proconsult.dk/katalog/m_net/s_net-ps/netpshp/po-j3258b.html

Hvis du har behov for en router og kan placere printeren samme sted
findes der også muligheder:
http://www.proconsult.dk/katalog/m_net/s_net-r/netrfw/netngfr114p.html

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Hansen

Dato : 03-11-02 23:39

Hej, og tak for dit svar.

Jamen det er da kedeligt at skulle droppe den. Er det en speciel router
eller kan en hvilken som helst router bruges? Jeg har egentlig en router
liggende, men der står ikke noget om token i dens manual.

Med venlig hilsen

Poul

Fra : Arne Keller

Dato : 05-11-02 20:21

On Sun, 3 Nov 2002 23:39:01 +0100, "Hansen" <pehansen@stofanet.dk>
wrote:

>Hej, og tak for dit svar.

Selv tak

>Jamen det er da kedeligt at skulle droppe den. Er det en speciel router
>eller kan en hvilken som helst router bruges? Jeg har egentlig en router
>liggende, men der står ikke noget om token i dens manual.

Det skal være en router med et Ethernet stik og et Token-Ring stik,
den koster adskillige tusinde kroner.
Hvis der ikke står i manualen at den understøtter Token-Ring gør den
det ikke.

Så igen, glem den printserver.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-11-02 22:45

<pehansen@stofanet.dk> wrote:

> Jamen det er da kedeligt at skulle droppe den. Er det en speciel router
> eller kan en hvilken som helst router bruges? Jeg har egentlig en router
> liggende, men der står ikke noget om token i dens manual.

Nej, det skal ikke være en 'speciel' router, det skal bare være
en router, der har et token-ring interface. De fleste har kun
ethernet til LAN.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-11-02 21:46

In article <3dc46d8e$0$5771$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, Hansen wrote:
> Hejsa
>
> Jeg har fået en HP Jetdirect ex plus3 printerserver type j2594A
>
> Så vidt jeg kan se er det til Token ring (UTP) står der. Token aner jeg ikke
> noget om, så hvad kan jeg evt gøre?

Det du kan gøre er, at du få foræret et TokenRing netkort fra
dem der forærede dig printserveren, og så kan smide et netkabel
fra din PC til printserveren.

Alternativet er som sagt en router med både ethernet og TokenRing.
Det kan være de også smider sådan en ud ?

Fra : Arne Keller

Dato : 05-11-02 22:04

On Tue, 5 Nov 2002 20:46:14 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

>Det du kan gøre er, at du få foræret et TokenRing netkort fra
>dem der forærede dig printserveren, og så kan smide et netkabel
>fra din PC til printserveren.

Det fungerer ikke, der skal også anvendes en MAU
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=mau

Udover det kan han vel lige så godt anvende PCen som printserver hvis
den skal stå tændt alligevel ?

Fra : Hansen

Dato : 06-11-02 00:44

Tak for alle svarene

Tror jeg dropper den og køber en ny ethernet printerserver. Det lyder som
den rigtige løsning.

Hilsen

Poul