Kort over Lolland ca. 1800-1840
Fra : Kippinge

Dato : 03-11-02 00:43

Da jeg er i gang med at indtaste Folketællinger over Lolland, vel jeg
hermed høre om der er nogen der kan være behjælpelig med, at fortælle
mig hvor jeg kan rekvirere sådan et.

http://www.kandu.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 03-11-02 01:10

"Kippinge" <Kippinge.news@kandu.dk> skrev Sat, 02 Nov 2002 23:43:11 GMT

>Da jeg er i gang med at indtaste Folketællinger over Lolland, vel jeg
>hermed høre om der er nogen der kan være behjælpelig med, at fortælle
>mig hvor jeg kan rekvirere sådan et.

Det bedste fra den tid er nok matrikkelkortene på: http://www.dhm.lm.se/

Men, som tidligere nævnt, kan de være noget ældre end det årstal der er
angivet - og der kan på den anden side også være tilføjet oplysninger
som er langt nyere. Og desværre kan du ikke (længere) få et helt sogn
hjem, men er begrænset til de udsnit du kan se on-line.

En anden mulighed er KMS' før/nu kort, men her er 'før' kortene typisk
fra slutningen ag 1800 tallet.
<http://www.kms.dk/C1256AED004EA666/(AllDocsByDocId)/9030657D57304F5CC1256BAA00416E6D>

Kaptain Mansas kort fra fra 1850 - 60 er rimeligt præcise, men omfatter
så vidt jeg ved kun Jylland.?

I forbindelse med indtastning af folketællinger er det vel primært
stednavne der er interessant. Og her kommer du altså ikke udenom de to
bedste kilder hvad det angår, menlig Trap Danmark og Danske Stednavne
(hvis sidstnævnte overhovedet findes for det område du er i gang med).

--
mvh, A:\Feldborg