P4Pe og høj temp
Fra : Thomas Strøm Larsen

Dato : 02-11-02 19:30

Jeg har en p4 2.4 sim ligger 45 i idle og 59 max.
Er der nogen der har det samme problem med p4pe bundkortet at det viser høj
temp

Jeg prøvede at putte min 1.8 i som kører 36idle og 48 max. den lå på 44 idle
og 55 max på p4pe bundkortet.

Mvh
Thomas

Fra : Uni Bull

Dato : 02-11-02 23:57

Thomas Strøm Larsen wrote:
> Jeg har en p4 2.4 sim ligger 45 i idle og 59 max.
> Er der nogen der har det samme problem med p4pe bundkortet at det
> viser høj temp

Min P4NW 2.4GHz ligger ligeledes på omkring 43-44 grader idle.
Den har en Swiftech MCX478, men til gengæld en langsomtkørende
blæser, så det svarer nok nogenlunde til en almindelig køler...
Jeg har haft den samme CPU monteret i et P4S8X og her lå idle-temp
helt nede omkring de 30-32 grader. Jeg ved ikke om det er en fejl i
P4PE-bios,
en fejl i P4S8X-bios eller om jeg virkelig skulle have fået monteret køleren
lidt
dårligere??
--
Uni Bull
København K

Fra : Michael Holm

Dato : 03-11-02 02:09

Min 2.4 in-a-box på P4PE idler på 36 grader. Hvis du lige har installeret
den, skal pastaen eller tapen nogle gange bruge et par uger til at 'falde
til'.....

Har du ordentligt gennemtræk i selve kabinettet?

--Michael

Fra : Thomas Strøm Larsen

Dato : 03-11-02 14:10

Der er noget galt med aflæsningen på cpu da min gamle 1.8 lå på 36 idle i et
p4t-e min i p4pe ligger den på 44 idle samme blæserer samme luft
gennemstømmening. det kan da ikke være meningen at der skal være en orkan
igennem kabinette.

Mvh
Thomas

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 03-11-02 11:00

> [...]
> Jeg har en p4 2.4 sim ligger 45 i idle og 59 max.
> Er der nogen der har det samme problem med p4pe bundkortet at det viser

Hejsa
ork ja !
se min post her:
<http://www.asusboards.com/forums/showthread.php?s=45235cae5d0964784a100f535
673b8ef&threadid=26616>

Sådan er det nogle gange, med nogle CPU'ere.
Jeg lever med det "problem" - Det skader ikke din CPU, det er det vigtigste.
Mvh
Martin Bilgrav

Fra : David J. V. Jensen

Dato : 05-11-02 11:25

"Thomas Strøm Larsen" skrev:

> Jeg har en p4 2.4 som ligger 45 i idle og 59 max.
> Er der nogen der har det samme problem med p4pe bundkortet at det viser
høj
> temp

Jeg har ikke et Asus p4pe bundkort, men et Abit BD7. Processoren er en
"in-a-box" Northwood 1,6 Ghz @ 2,3 Ghz (default voltage).

Jeg har samme problem som du, og er efter intensiv testning kommet frem til
at temperaturmålingen er misvisende.

Jeg kan uden problemer presse cpu'en op på 70 grader (!!). Og ved idle
ligger (som nu hvor jeg bare skriver) temperaturen på 54-55 grader (!!).
Ganske samstemmende med dine temperaturmålinger, bare plus 10 grader.
Hvis jeg ikke overclocker skal der trækkes 2-3 grader fra.

Selv hvis computeren er "iskold" ved opstart, registrerer bios'en alligevel
en temperatur på 54-55 grader efter et lille minut.

Computeren er på ingen måder ustabil og lige efter at have presset
temperaturen op på max., har jeg kørt diverse benchmarks for at konstatere
et eventuelt fald i ydelsen som følge af P4 automatiske downthrottling ved
for høj varme. Og der er absolut ingen ydelsesnedgang at spore! Og det er
jo, alt andet lige, det vigtigste

Jeg tror der er en fejl i chipsættet/bios (altså i845). Og dermed er det
måske også din fejlkilde.

Mvh.
David

Fra : David J. V. Jensen

Dato : 05-11-02 12:08

Lige en tilføjelse til mit eget indlæg.

Jeg er nu helt overbevist om, at mit Abit BD7 bundkort viser for høj
cpu-temperatur.

Faldt nemlig over denne artikel:
http://www.overclockers.com/articles616/index02.asp

Læg mærke til BD7-II bundkortets temperaturvisning (viser angiveligt 11
grader for meget).
Det er måske ikke en helt atypisk fejl ved BD7-serien. Artiklen bekræfter i
hvert fald mine egne erfaringer.

Nogle vil sikkert mene, at min cpu-temperatur stadig er rigelig høj (ca. 60
grader ved full load). Men jeg prioriterer 'mindre støj' højere end 'lavere
temperatur'. Så det er ok med mig

Ved egentlig ikke rigtig, om det er til hjælp for det oprindelige indlæg her
i tråden angående Asus p4pe.

Mvh.
David