Sumpskildpadder, og Eheim termofiltre
Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-11-02 17:55

Halløj dk.fritid.dyr.akvarium.. :)

jeg går sådan i overvejelser og overvejer at anskaffe mig et
par små gulørede terrapiner..

Jeg vil jo gerne starte med et par små femkrone-størrelser,
men overvejer at starte med et akvarie på 250-325L med det
samme, da de jo så har lidt at vokse i..

Og da jeg jo gerne vil give de små størrelser en god start,har
jeg jo så lige et par spørgsmål..

Sådan et Eheim Thermo-filter ... Vil sådan et (model 2326
fx) kunne holde et 250-325L akvarie oppe på de 26-28 grader
skilpadderne kræver? eller er jeg tvunget til at købe et
decideret varmelegme for at padderne skal have det rart og
godt?
Må temperaturen falde om natten? jeg læste et sted at
temperatur-fald på ned til ca. 20 grader kan accepteres om
natten?

Hvordan med indretningen? De fleste guides på nettet omkring
sumpskilpadder drejer sig om de rødørede.. og her forklares
tit at der SKAL være en landdel, og at den bør være bygget
af grus... Men alle steder man ser gulørede har de kun et
par bark-stykker.. Er det ganske fint at nøjes med sådan et
par 'tømmer-flåder' ? :)

Hvis man skal bygge en landdel, hvordan gøres dette så bedst?
Kan man bygge en 'kasse' af træ til landdelen? eller vil det
give forurening i vandet pga. træet ? jeg tænker her på
ubehandlet træ.

Og sidst,
Jeg har læst et par steder at rødørede godt kan holdes
sammen med fisk af passende størrelse (selvom man skal regne
med et vist 'tab').
Passer dette også for gulørede? De gulørede skulle vist være
mere hidsige?
Jeg tænker på Guppyer eller Sværddragere, der vist nok
skulle yngle i tilstrækkelig grad til at 'overleve' hvis
padderne går på rov (og det gør de jo nok).
Fisk skulle jo også hjælpe med at holde akvariet rent..

En mulighed var jo også at begynde opbygningen af akvariet
med fisk, indtil man er sikker på at forholdene for padderne
er som de skal være..

Andre gode råd modtages gerne.
Og jeg kommer sikkert også med flere spørgsmål efterhånden
som projektet skrider frem..

--
Hans Joergensen, http://ph33r.dk, Nu med Pandekager!
Photo-gallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 02-11-02 19:02

> [...]
> skilpadderne kræver? eller er jeg tvunget til at købe et
> decideret varmelegme for at padderne skal have det rart og

Hele fidusen med en spandpumpe med varmelgeme indbygget, er at du ikke har
brug for et andet varmelegeme. Og så spare du pladsen i akvariet.

--

Venligst / Regards,
Thomas Schreiber - stall.dk

"There are two things in life which are infinite. The univers, and humans
stupidity!"
- Albert Einstein

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-11-02 20:50

Thomas Schreiber wrote:
> Hele fidusen med en spandpumpe med varmelgeme indbygget, er at du ikke har
> brug for et andet varmelegeme. Og så spare du pladsen i akvariet.

Ja, men kan det varme vandet nok? 26-28c er jo en del, hvis
temperaturen i stuen fx. kun er en 17-20c..

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-11-02 22:15

Hans Joergensen wrote:
> Ja, men kan det varme vandet nok? 26-28c er jo en del, hvis
> temperaturen i stuen fx. kun er en 17-20c..

Oh, jeg fandt vist svaret selv.. Burde jo nok have tænkt på
at kigge på Eheim's hjemmeside.. hvor man kan se at man kan
stille temperaturen op til 31c, på et filter der er bygget
til 350liters akvarier, burde det være nok til at kunne
holde vandet oppe på ihvertfald 26c.

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-11-02 22:36

Hans Joergensen <haj@mostlyharmless.telianisse.org> skrev i en
nyhedsmeddelelse:slrnas8g2n.hub.haj@pesthest.nathue.dk...

> [...]
> stille temperaturen op til 31c, på et filter der er bygget
> til 350liters akvarier, burde det være nok til at kunne

Termostat varmerens evne til at holde temperaturen er af mindre
betydning, da skildpadderne også i naturen
er udsat for ganske store svingninger, og i et akvarie vil temperaturen
kun svinge en ubetydlighed.
Det der er det væsenligste er at sådanne et par padder er nogle gedigne
møgsvin!! Og selv om filteret er beregnet til at
akvarie på 350 liter, er det ikke beregnet til skildpadder, men til fisk
som sviner meget mindre.

Prøv evt. at snakke med Herpetologerne i NHF.

Deres hjemmeside ligger på http://www.nhf.dk/

Carsten

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-11-02 08:46

Carsten Gall wrote:
> [...]
> møgsvin!! Og selv om filteret er beregnet til at
> akvarie på 350 liter, er det ikke beregnet til skildpadder, men til fisk

Jah, det er jeg opmærksom på ... Filterets størrelse og
opbygning er også et af tvivls-spørgsmålene ... Jeg havde
regnet med at et der passer til 350 liter fiske-akvarium,
burde kunne klare et 250 liters med et par padder (samt
formodentlig nogle guppy'er).

> Prøv evt. at snakke med Herpetologerne i NHF.
> Deres hjemmeside ligger på http://www.nhf.dk/

Det vil jeg gøre :) tak for rådet..