XHTML Strict og XHTML 1.0 vs 1.1
Fra : Jørgen L Sørensen

Dato : 02-11-02 15:23

Jeg er lidt desorienteret med hensyn til DOCTYPE for XHTML.

Først 3 eksempler på DOCTYPE:

Eks. 1: På v3.org: <http://www.w3.org/TR/xhtml1/#strict>
<!DOCTYPE html
PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

Eks. 2: På html.dk (tutorial):
<http://www.html.dk/tutorials/xhtml/lektion2.asp>
<!DOCTYPE html
PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"DTD/xhtml1-strict.dtd">

Eks. 3: Fra kilde-koden fra html.dk's tutorial:
<!DOCTYPE html
PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">

Og så spørgsmål:
Sp. 1:
Jeg synes ikke XHTML 1.1 er nævnt i rekommendationen hos w3.org - er
der noget jeg har overset? Den indgår dog i mit citat i Sp 2.

Sp. 2:
Hvis XHTML 1.1 er officiel - er den så automatisk Strict med den url
der er anført i Eks. 3?

Jeg har prøvet at åbne <http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd>
og det ser godt nok ud som om XHTML 1.1 er officiel - men er den også
strict?
Citat:
<!-- This is the driver file for version 1.1 of the XHTML DTD.

Please use this formal public identifier to identify it:

"-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
Citat slut

Men jeg kan ikke finde noget om Strict i filen

Jeg har for sjov prøvet at ændre version til 1.1 i eksempel 1 så man
får dette:
<!DOCTYPE html
PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

Hvis man kører det gennem validatoren hos w3.org validererer den godt
nok uden fejl, men i den grå ramme i starten af resultatet kan den
ikke finde dokumenttypen men anfører:
   Document Type: unknown
så det er altså ikke særlig godt.

Afsluttende bemærkning:
Jeg efterlyser altså en DOCTYPE som både giver Strict og nyeste
"frigivne" version af XHTML

Nogle der kan kaste lys over sagen?

Jørgen Linde Sørensen
(min mailadresse er gyldig som anført
- i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Dines Justesen

Dato : 02-11-02 19:47

Rekommendationen findes her: http://www.w3.org/TR/xhtml11/

> Hvis XHTML 1.1 er officiel - er den så automatisk Strict med den url
> der er anført i Eks. 3?

Fra W3s beskrivelse af XHTML 1.1:
"This document type is essentially a reformulation of XHTML 1.0 Strict
using XHTML Modules"

Forskellene er beskrevet her:
http://www.w3.org/TR/xhtml11/changes.html#a_changes

> Afsluttende bemærkning:
> Jeg efterlyser altså en DOCTYPE som både giver Strict og nyeste
> "frigivne" version af XHTML

Den XHTML automatisk er strict, så brug:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">

Dines
Dines Justesen | dines@aub.dk | www.aub.dk/~dines

Fra : Jørgen L Sørensen

Dato : 03-11-02 00:26

Dines Justesen skrev:

>Rekommendationen findes her: http://www.w3.org/TR/xhtml11/

[ klip noget mere med links]

Mange tak, den havde jeg overset - så har jeg lidt læsestof igen