Braveheart
Fra : Jonas Kvist

Dato : 28-02-01 10:30

Er der andre end mig, der har lagt mærke til at der ikke på noget
tidspunkt bliver sagt at skotterne faktisk vinder det sidste slag
(slutningen).
Der bliver sagt at de vinder deres frihed, men kan det ikke ligeså
godt betyde at de tabte? Rent historisk set kan jeg heller ikke få det
til at passe at de skulle have vundet (når England nu stadig er
der...)
Er der nogen her, der ved noget om hvordan slaget rent faktisk faldt
ud i virkeligheden? Eller i det mindste hvor det foregik? De siger
navnet på stedet i filmen, men jeg kan ikke høre det særlig tydeligt.

Fra : Niels Nørskov

Dato : 28-02-01 23:03

Jonas Kvist <jones@f2s.com> skrev i en nyhedsmeddelelse:r0hp9tohqho0v5eon5sn50eajmfsh9c952@4ax.com...
> [...]
> ud i virkeligheden? Eller i det mindste hvor det foregik? De siger
> navnet på stedet i filmen, men jeg kan ikke høre det særlig tydeligt.

Så vidt jeg husker (og ifølge titlen på det sidste nummmer på soundtracket) er det slaget ved Bannockburn.

Ifølge http://www.scottish-towns.co.uk/stirlingshire/bannockburn/bannockburn.html (google-search: bannockburn+history) ser det ud til at skotterne rent faktisk vandt.

De har vel tabt en gang senere så :)

mvh Niels

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 09-03-01 00:54

Jeg købte for noget siden en bog om William Wallace (Peter Reese: Wallace -
A Biography, Canongate Books Ltd., 1996) og sjovt nok kan jeg stort set
intet huske af den, men ved en hurtig gennembladring finder jeg "the battle
of Stirling Bridge", som Wallace anfører og vinder stort over englænderne,
samt "the battle of Falkirk", som går knapt så godt, da Wallace bliver
svigtet af den skotske adel (ligesom i filmen).

Wallace bliver iøvrigt efter tilfangetagelsen parteret og sendt ud i landet
(England) til skræk og advarsel. Hovedet bliver sat op på London Bridge.

mvh
Trond Øyvind Hermansen