B-niveaus matematik, andengradsligning?
Fra : Flemming Jensen

Dato : 02-11-02 13:01

Hejsa

Jeg har lidt problemer med at løse følgende ligning:

10^2x-4*10^x-5=0

Er det muligt på en eller anden måde at skrive den om til en almindelig
andengradsligning?

Jeg sidder og leger med det, men jeg synes ikke rigtig jeg kan få det til at
stemme. Tror jeg mangler noget viden før jeg kan få det til at passe. Håber
en eller anden kan give mig et hint eller to.

1000-tak

--
Flemming Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-11-02 13:09

Flemming Jensen skrev:

>Jeg har lidt problemer med at løse følgende ligning:

>10^2x-4*10^x-5=0

>Er det muligt på en eller anden måde at skrive den om til en almindelig
>andengradsligning?

Sæt y=10^x og løs den for y. Bagefter beregner du så x.

--
Bertel

Fra : Flemming Jensen

Dato : 02-11-02 13:20

Bertel Lund Hansen skrev:

> Sæt y=10^x og løs den for y. Bagefter beregner du så x.

Selvfølgelig. Havde slet ikke tænkt den vej. Det gælder jo bare om at skifte
variablen, og så regne den bagefter.

Jeg har bare sådan en dum ting med, at hver gang jeg ser noget nyt, går jeg
helt i panik.

Tak for det.

--
Flemming Jensen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 02-11-02 14:19

Bertel Lund Hansen skrev:

> Sæt y=10^x og løs den for y. Bagefter beregner du så x.

Jeg får så følgende:

y=-1 og y=5

De sættes ind i ligningen:

y=10^x, altså:

5=10^x
5/ln(10)=x
2,17147241=x, men det er forkert.

Har prøvet alt muligt, men kan ikke få det til at passe :(

Hvad gør jeg galt?

--
Flemming Jensen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 02-11-02 14:49

Jeg har fundet svaret. Det var rigtigt som jeg havde gjort det første gange,
men blev forvirret over de mange decimaler.

--
Flemming Jensen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 03-11-02 19:58

Bertel Lund Hansen wrote:

> Sæt y=10^x og løs den for y. Bagefter beregner du så x.

Ja. Man bruger her følgende potensregneregel:

10^(2x) = 10^(x·2) = (10^x)^2

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)