Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Portrætfotogragering
Fra : Milo

Dato : 02-11-02 11:40

Hej!

Jeg er stort set helt "grøn" indenfor portrætfotografering og søger
derfor nogle gode råd, som kan sætte mig lidt igang.
Jeg har, af en kollega købt følgende:
1. Et "Pentax ME" og et "Pentax K 1000" kamerahus.
2. En "Pentax-M 1:3.5 135mm" optik + en alm. 50 mm optik.
3. En såkaldt slave-flash "Photax 3200 K" + en stavflash "Braun 400M
Logic"
Kan man overhovedet nå nogen vegne med dette udstyr, eller skal man ud
og bruge en "bondegård" til andet udstyr??

Mit største problem er nok manglen på viden omkring lyssætningen/den
samlede ekspornering. Jeg er startet op med S/H, da jeg synes at dette
er det "bedste" til portrætter. Så hvis der sidder nogle med erfaring
indenfor dette, ville jeg blive vildt glad for at høre fra dem!!!!
MILO.

Fra : Lotte M

Dato : 02-11-02 13:48

"Milo" <bripe@get2net.dk> skrev

> Mit største problem er nok manglen på viden omkring lyssætningen/den
> samlede ekspornering.

Kanske du kan bruge disse øvelser:
http://www.lotte-m.dk/fotografi_klassisk_lys.shtml

Hvis du ikke kan finde en gipsbuste, kan et legetøjs-sminkehoved
bruges, eller en mannequin - jeg fik engang en defekt i en lokal butik.

> Jeg er startet op med S/H, da jeg synes at dette
> er det "bedste" til portrætter.

Udover jeg synes s/h er smukkest til portrætter, så synes jeg også
det er mest hensigtsmæssigt til lyssætnings- og eksponerings øvelser.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Den glade dreng

Dato : 02-11-02 18:28

Lotte M <lotte_m@mail.stofanet.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:3dc3c9b9$0$5765$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> [...]
>
> Udover jeg synes s/h er smukkest til portrætter, så synes jeg også
> det er mest hensigtsmæssigt til lyssætnings- og eksponerings øvelser.
Det er utroligt, her flere årtier efter at farvefilmen er opfundet at folk stadig
fumler rundt med s/h film. Fatter det ikke? der bliver jo heller ikke lavet
rigtige film i S/H mere.

Mvh

Per

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 02-11-02 21:37

"Den glade dreng" <per1665@grafik.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
stadig
> fumler rundt med s/h film. Fatter det ikke? der bliver jo heller ikke

Går ud fra at du mener dit indlæg som en joke, for den s/hv del har det
ganske fint, og der bliver stadig lavet s/hv film, og ved du hvad de laver
også nye film med jævnemellemrum.
Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk
http://www.colourartphoto.no/index.html?cid=7&id=97

Fra : Milo

Dato : 03-11-02 21:32

"Den glade dreng" <per1665@grafik.dk> wrote in message news:<aq11se$duh$1@sunsite.dk>...
> [...]
> fumler rundt med s/h film. Fatter det ikke? der bliver jo heller ikke lavet

Hej Per.
Jamen du har fuldstændig ret. Farvefilmen ER opfundet, men det er vel
egentligt også et personligt skøn, hvad der gør sig bedst til
portrætter, og jeg synes at S/H gør sig bedst til lige den niche af
fotogenren. Desuden er det vel også en hel del nemmere at arbejde med
end farve...ihvertfald som begynder...milo

Fra : Milo

Dato : 03-11-02 21:39

"Lotte M" <lotte_m@mail.stofanet.dk> wrote in message news:<3dc3c9b9$0$5765$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>...
> [...]
>
> Udover jeg synes s/h er smukkest til portrætter, så synes jeg også
> det er mest hensigtsmæssigt til lyssætnings- og eksponerings øvelser.

Hej Lotte.
Tak for rådet. Det vil jeg da prøve.....milo

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-11-02 01:26

Milo wrote:

> Kan man overhovedet nå nogen vegne med dette udstyr, eller
> skal man ud og bruge en "bondegård" til andet udstyr??

Ja - mindre kan også gøre det....:)

Det er nok primært viden og erfaring du mangler, viden kan
du få ved at læse i de mange bøger der findes om emnet,
bøgerne kan lånes gratis på dit lokale bibliotek, erfaringen
er det straks lidt sværere med, det koster en hel del film at
indhøste en god ballast af erfaringer.

Jeg vil anbefale dig, at du seriøst overvejer at købe et
lille billigt brugt digicam, med det kan du øve dig og
drage erfaringer uden at det koster en halv bondegård,
du kan nemlig hurtigt bruge for 2 - 3.000 kr. film,
fremkaldelse og kopiering, hvis man skal lære portrætfoto
på den hårde måde, hvor du prøver dig frem med lyslægningen.

En anden mulighed er at du opsøger en lokal fotoklub, der
vil du med stor sansynlighed træffe ældre og erfarne
amatørfotografer, der kan instruere dig i nogle af de grund-
læggende teknikker, som du så selv kan bygge vidre på.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Milo

Dato : 03-11-02 21:52

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote in message news:<3DC46D1D.F8EC1B44@niels-ebbesen.net>...

> [...]
> amatørfotografer, der kan instruere dig i nogle af de grund-
> læggende teknikker, som du så selv kan bygge vidre på.

Hej Niels.
Tak for dine råd. Det med digital kameraet vil jeg da overveje meget.
Jeg har faktisk lige haft lånt 3 fotobøger, men jeg synes nu at emnet,
portrætfotografering, kun bliver omtalt som et PS i bøgerne.
Det med fotoklubben er nok det mest givende i længden...Hej..milo

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 03-11-02 12:55

Du kan sagtens tage fremragende portrætter med dit udstyr. Både 50 mm og 135
mm er gode objektiver til formålet. Lyssætning kan der gøres meget ud af, og
det kan være en større videnskab. Men det behøver det ikke at være for at
lave gode portrætter. Mange fremragende portrætfotografer arbejder meget med
det lys, der falder ind gennem et vindue.

Tag eksempelvis den berømte danske modefotograf Gunnar Larsen. Det var ham,
der var så ubetænksom at opdage Lotte Heise. Hans billeder blev mildt sagt
ikke til i et orgie af teknik. Hans mørkekammer var aldeles primitivt. Et af
de billigste forstørrelsesapperater og 3 skåle.

Verdens dyreste kameraer og et atelier med alt hvad hjertet kan begære af
spotlys, softbox osv. hjælper ikke en bønne, hvis ikke fotografen er i
besiddelse af hans vigtigste aktiv, et godt øje!

Selvfølgelig skal teknikken være i orden, men det må aldrig blive det
primære!

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-11-02 14:07

Johan Gadegaard wrote:

> Verdens dyreste kameraer og et atelier med alt hvad hjertet
> kan begære af spotlys, softbox osv. hjælper ikke en bønne,
> hvis ikke fotografen er i besiddelse af hans vigtigste aktiv,
> et godt øje!

Det er den skinbarlige sandhed, og der er ligefrem en tendens
til at jo dygtigere fotografen er, jo mere minimalistisk er
hans fotoudstyr...

Men jeg vil alligevel godt hævde, at et flaschanlæg med symetrisk
ledelys, er en god ting, når man skal lære lyssætning, for på den
måde kan man se hvad der sker...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 03-11-02 23:52

> Men jeg vil alligevel godt hævde, at et flaschanlæg med symetrisk
> ledelys, er en god ting, når man skal lære lyssætning, for på den
> måde kan man se hvad der sker...

Klart! Gode billeder bliver til, når fotografen behersker begge dele. Sidder
teknikken på rygraden, kan al opmærksomhed helliges motivet. Og ved at lære
tingene ved at have fingrene i det, husker man det også bedre.

Jeg er sikker på, at Isaac Stern (berømt violinist) som ung brugte meget tid
på at øve skalaer. Og det har været en nødvendig platform af teknik at stå
på. Men at hans violin sang så smukt, kom af noget helt andet. Og dog kunne
han jo ikke undvære teknikken, hvilket enhver der har hørt teknisk dårligt
violinspil vil holde med mig i.

Tilsvarende med fotografen, uden sammenligning i øvrigt. Gode billeder er
tit meget flygtige øjeblikke, hvor der ikke er tid til at stå og fumle og
famle efter korrekt eksponering.

Medmindre man er et gudsbenådet naturtalent, tager det tid at blive en god
fotograf. Der skal tages mange billeder, og når de er taget, skal man være
100% ærlig overfor sig selv på spørgsmålet: "var det dét billede, jeg havde
planlagt?" I starten vil svaret meget ofte være et rungende 'nej'! På det
følgende spørgsmål: "hvorfor lykkedes det ikke?" er det ofte en god idé at
alliere sig med en erfaren fotograf.

Mvh.
Johan Gadegaard

Fra : Henrik Bechmann

Dato : 05-11-02 17:24

> Men jeg vil alligevel godt hævde, at et flaschanlæg med symetrisk
> ledelys, er en god ting, når man skal lære lyssætning, for på den
> måde kan man se hvad der sker...

Kan du anbefale noget?

Hvad med permanent lys - hedder det B-lamper eller ...?

Mvh,
Henrik.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-11-02 18:49

Henrik Bechmann wrote:

> Kan du anbefale noget?
>
> Hvad med permanent lys - hedder det B-lamper eller ...?

Nej problemet er at et rigtigt flashanlæg er hundedyrt, og
B-lamper afgiver en masse varme.

Hvis du er ole-opfinder-typen, så kan du måske selv lave noget
ledelys til din elektronblizt, jeg kunne nemlig godt forestille
mig at det kunne laves med en halogen lampe.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-11-02 23:03

Henrik Bechmann wrote:

> Kan du anbefale noget?

Jeg har prøvet at lave en skitse til en grundopstilling,
med en enkelt elektronblitz, det er den mest enkle løsning,
paraplyen kan erstattes af en hvid flamingoplade.

http://niels-ebbesen.net/modelfoto/

Du må ikke opfatte opstillingen slavisk, vinklerne kan
naturligvis varrieres, de skal netop tilpasses så lyset
falder pænt på den aktuelle models ansigt.

Og det er netop her et digicam vil være smart, for du kan
jo ikke nå at se blitzlyset, men med et digicam vil du straks
kunne overføre billedet til computeren og se resultatet,
og evt. ændringer kan man også straks resultatet af.

Der er også billeder af nogle praktiske dele, som kan købes
hos Hama, man kan desværre ikke lave dybe links til Hama's
produkter.

http://www.hama-danmark.dk

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Bechmann

Dato : 06-11-02 08:39

On Tue, 05 Nov 2002 23:03:13 +0100, Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:
> Jeg har prøvet at lave en skitse til en grundopstilling,
> med en enkelt elektronblitz, det er den mest enkle løsning,
> paraplyen kan erstattes af en hvid flamingoplade.
>
> http://niels-ebbesen.net/modelfoto/

Mange tak - så kan jeg også bruge min gamle Rollei E36RE til noget
Så skal jeg bare have fat i en synkrostikadapter til mit Canon EOS.

Hvad vil du foreslå som reflektor? Et hvidt lagen eller plade?
Og hvad med baggrunden? Jeg har set at man kan købe forskellige
baggrunde, men kan man ikke lige så godt bruge en dug eller et lagen
i den ønskede farve?

Mvh,
Henrik.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-11-02 10:52

Henrik Bechmann wrote:

> [...]
> Og hvad med baggrunden? Jeg har set at man kan købe forskellige
> baggrunde, men kan man ikke lige så godt bruge en dug eller et

Som reflektorer kan alle typer hvide plader anvendes,
proff. fotografer bruger typisk flamingoplader, de er
lette og billige, men en hvid papplade eller en hvidmalet
masonitplade, kan også anvendes.

Som baggrund kan alt anvendes, det er jo bare et spørgsmål
om at finde noget, der har den rette farve og/eller struktur,
der frit slag for kreative ideer og eksperimenter...:)

Det handler jo ikke om portrætfotografi, som skal være
forretningsmæssigt effektivt, så der kan tjenes på hver
eneste optagelse, men netop om kreativ udfoldelse, hvor
der er go' plads og tid til at afprøve sjove ideer.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Per Vangkilde

Dato : 04-11-02 14:25

Hej Milo,
du skriver:
> [...]
> er det "bedste" til portrætter. Så hvis der sidder nogle med erfaring
> indenfor dette, ville jeg blive vildt glad for at høre fra dem!!!!

Jeg er nogenlunde samme sted som du er, og har helt samme oplevelser af
fotobøgernes PS-afsnit om studiofoto for "ekstremt begyndere"

Lotte-m side har jeg kigget på - OG jeg vil helt klart finde mig et
gipshoved at øve mig på. Det er en kanon side!
Samtidig kigger jeg meget på engelske/amerikanske sider på nettet. Hvis du
kan begå dig nogenlunde på engelsk, er der mange gode og illustrative sider,
hvor man kan hente meget konkrete tips til hjemme-foto-studiet.

Jeg bruger meget www.ephotozine.com
Her har jeg fundet en link som måske kan have din interesse
http://www.ephotozine.com/techniques/viewtechnique.cfm?recid=195

Ellers kig på oversigten her:
http://www.ephotozine.com/search/index.cfm
Der er mange spændende artikler.

www.photo.net er en anden mulighed. De har en sektion med overskriften
"learn". Her er der et væld af tips.
Kig eksempelvis på denne: http://www.photo.net/studio/primer

hilsen
PV

Fra : Jan Petersen

Dato : 04-11-02 20:17

> [...]
> er det "bedste" til portrætter. Så hvis der sidder nogle med erfaring
> indenfor dette, ville jeg blive vildt glad for at høre fra dem!!!!

Jeg er også lige begyndt på portrætfoto. Så det bliver spændende at se
resultatet.

For at kunne vurdere resultatet, har jeg lavet en skitse af min opstilling,
med mål, både afstand og højde på flash'ene.
Mit næste skridt er, at købe en filmscanner, købe en rulle s/h film og få
gang i min fremkalderbeholder igen. Så bliver det overkommeligt at
eksperimentere

Mvh Jan Petersen