Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blitz-cover?
Fra : Glenn [Odense]

Dato : 02-11-02 02:37

Jeg har fundet mig en gammel SB-22 blitz som jeg har sat på mit Nikon F90x.
Sådan en blitz har jo TTL, men den har også en lille "defus/eller hvad det
nu er" skærm som man kan slå ned over blitz-lampen.
Så mit spørgsmål er:
Når jeg slår den skærm ned, vil TTL'en ikke være korrekt, så er der nogle
der ved hvor meget blænde man skal korrigere, for at målingen er bliver
korrekt?

Mvh. Glenn

Fra : Pico

Dato : 02-11-02 13:43

Glenn [Odense] wrote:
> [...]
> blitz-lampen. Så mit spørgsmål er:
> Når jeg slår den skærm ned, vil TTL'en ikke være korrekt, så er der

Jo det vil den da. TTL betyder oversat "Gennem linsen" og det der sker
er at dit blitzlys bliver målt og styret på filmplanet.
Af den grund er det ligemeget hvilke vej blitzsen peger eller hvad der er
over den. Der bliver eksponeret efter det lys der kommer tilbage fra
objektet.
Den lille defuser er sikkert til at gøre lyset mere spredt så det dækker
området for widvinkler af en vis størelse.
Kan du ikke finde en manual eller oplysninger om blitzen på nettet.

Pico

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 03-11-02 21:46

"Pico" <Pico@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> området for widvinkler af en vis størelse.
> Kan du ikke finde en manual eller oplysninger om blitzen på nettet.

Vil det sige, at blitzen bliver skudt af, og så bliver billedet taget ud fra
målingen af det blitz-lys objektivet ser?

Jeg har før prøvet at tage et billede, hvor blitzen pegede op i loftet, uden
at kompensere for det, og det kunne tydeligt ses på billedet. Det blev
møg-grimt.

Glenn

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 03-11-02 22:52

"Glenn [Odense]" <corbin@ofir.dk> wrote in message
> Vil det sige, at blitzen bliver skudt af, og så bliver billedet taget ud
fra
> målingen af det blitz-lys objektivet ser?
SNIP

Hejsa

Mit bedste råd er at læse og lære af:
http://www.moose395.net/howto/flash.html

Når du har læst det ved du hvad der er værd at vide om TTL

Mvh Kim