Baptister - Eskildstrup
Fra : K. Thidemann

Dato : 01-11-02 20:05

Hvordan forholder det sign med Baptister ?
Kan jeg finde fødslen indført i kirkebogen ?

Forsøger at finde Ingeborg Theodora Boberg født København 9-3-1884.
Døbt 24-okt-1897 Eskildstrup
Kan jeg finde denne dåb i kirkebogen ?

Viet antagelig Holbæk amt ca. 1906.
død Brovst 14-sept-1971.

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 01-11-02 21:21

Hej Ketty,

Alle børn af de af mine forfædre der var baptister kunne (og der er en del!)
findes i kirkebøgerne uden problemer, ofte med en bemækning om at forældrene
var baptister og at børnene ikke er døbt. Dog kan kun børnenes fødsel
findes, baptisterne blev/bliver ikke konfirmeret. Begravelser kan også
sagtens findes, ofte med en bemærkning om, at begravelsen foregik uden
gejstlig medvirken. Vielserne kan du ikke finde i kirkebøgerne, der skal du
i stedet kigge efter borgerlige vielser.

De bedste hilsner
- Jesper (http://home1.stofanet.dk/jeho)

Fra : K. Thidemann

Dato : 01-11-02 22:58

On Fri, 1 Nov 2002 21:21:22 +0100, "Jesper Holgersen"
<holgersen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>gejstlig medvirken. Vielserne kan du ikke finde i kirkebøgerne, der skal du
>i stedet kigge efter borgerlige vielser.

Tak for svaret Jesper

Mit problem er at der ikke står fødesogn og forældre ved dødsfaldet.
Måske kan voksendåben give noget, hvis den er indført i kirkebogen.

Ketty

Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-11-02 08:55

k.thidemann@mail1.stofanet.dk (K. Thidemann) skrev Fri, 01 Nov 2002
21:58:02 GMT

>Mit problem er at der ikke står fødesogn og forældre ved dødsfaldet.
>Måske kan voksendåben give noget, hvis den er indført i kirkebogen.

Det er den næppe.

Men det er vel muligt, at baptisterne selv har ført bøger over deres
medlemmer, og over de kirkelige handlinger der er blevet udført.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Eigil Gregersen

Dato : 02-11-02 00:28

"Jesper Holgersen" <holgersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
du
> i stedet kigge efter borgerlige vielser.

Nogle steder kan man finde vielser for baptister f. eks. Gunderup Sogn
Kopulerede 1854 - 1876 er der flere baptister der bliver viede, i
bemærkninger står der så: f. eks. Som Baptister blive de viede paa
Tingstedet i Bælum efter Herredsfogdens Anmeldelse derom.
Venlig hilsen
Eigil Gregersen

Fra : mim

Dato : 02-11-02 10:39

"K. Thidemann" skrev d. 01-11-02 20:05 dette indlæg :

> [...]
> Kan jeg finde fødslen indført i kirkebogen ?
>
> Forsøger at finde Ingeborg Theodora Boberg født København 9-3-1884.

Hej Ketty
Jeg har selv et par baptister i mine aner, og jeg fik via denne gruppe
et godt link til en hjemmeside lavet af baptisterne,
Der kan du finde svar på nogle af dine spørgsmål og du kan også finde
adresse med mere, så du kan henvende dig direkte til dem

her er linket: http://www.kristuskirken.dk/
Venlig hilsen
Bente Poulsen

http://www.kandu.dk/

Fra : K. Thidemann

Dato : 02-11-02 16:49

On Sat, 02 Nov 2002 09:39:04 GMT, "mim" <mim.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
>Der kan du finde svar på nogle af dine spørgsmål og du kan også finde
>adresse med mere, så du kan henvende dig direkte til dem

Tak for linket Bente, også en tak til Arne Feldborg.

Jeg forsøger at kontakte Baptistkirken.

Mvh
Ketty Thidemann