Schack Testrup, Ringkøbing 1780.
Fra : Bente Jørgensen

Dato : 01-11-02 17:49

Oktober 1780 døbes i Nysogn, Ringkøbing amt: Anne
Testrupsdatter
Mor: Kirsten Nielsdatter af Proustegaard.
Udlagt barnefader: Schack Testrup, Tjenende på Amtstuen i Ringkøbing.

Jeg undrer mig over at barnet kommer til at hedde Testrupsdatter i stedet
for Schaksdatter som nok ville være det mest almindelige.

Hvem er denne Schack Testrup?

Jeg har kikket om forældrene senere bliver viet, men har ikke fundet noget
der om.

Jeg har søgt ham i FT 1801, men der kan jeg kun finde en lille purk på 4 år
bosiddende i København som har samme navn.

Har søgt IGI, hvor jeg har funde denne:

SCHAK VON THESTRUP - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: 13 DEC 1793 Vejlo, Praesto, Denmark

Jeg tror dog ikke det er den rigtige, men kan ikke helt udelukke ham endnu.

Kan nogen hjælpe mig med oplysninger om Schack Testrup der levede i
Ringkøbing i 1780.

Venlig hilsen

Bente Jørgensen

Bente.jorgensen@vip.cybercity.dk

Fra : LisBJensen

Dato : 01-11-02 20:39

"Bente Jørgensen" skrev d. 01-11-02 17:49 dette indlæg :
> [...]
endnu.

> Kan nogen hjælpe mig med oplysninger om Schack Testrup der levede i

Du har vel søgt i FT 1787??
Lis

http://www.kandu.dk/

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 01-11-02 23:40

> Du har vel søgt i FT 1787??
> Lis

Hej Lis.

Ja, jeg har faktisk søgt over hele landet både i 1787 og i 1801 uden noget
resultat der kan forbindes med ham jeg søger.

hilsen

Bente

Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-11-02 08:55

"Bente Jørgensen" <juli@esenet.dk> skrev Fri, 1 Nov 2002 23:39:42 +0100

>Ja, jeg har faktisk søgt over hele landet både i 1787 og i 1801 uden noget
>resultat der kan forbindes med ham jeg søger.

Det fødte barn bliver jo gift og bosat i Nysogn i Hind herred (fkt. 1834
og 1840), men ved du hvor det befinder sig i 1787 og 1801.?

I 1787 er barnet jo kun ca. 7 år gammelt, så det kunne være interessant
at vide hvor det befinder sig på det tidspunkt.

Men du har ret, der er ikke mange Testrup / Thestrup'er på
Ringkøbingegnen. Derimod ser der ud til at være nogle stykker i
København.

Prøv evt. lokalarkivet i Ringkøbing, måske de har noget om de ansatte på
amtsstuen.

Ringkøbing Lokalhistoriske Arkiv
Ringkøbing Bibliotek, Ved Fjorden
6950 Ringkøbing
tlf: 97 32 07 15

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 03-11-02 03:41

> [...]
>
> I 1787 er barnet jo kun ca. 7 år gammelt, så det kunne være interessant
> at vide hvor det befinder sig på det tidspunkt.

Hej Arne

Nej, det må jeg indrømme - jeg har endnu ikke kikket efter barnet i FT 1787
og 1801, men i 1795 bliver hun konfirmeret i Nysogn, her står hun som Anne
Schack Testrupsdatter - både fornavn og efternavn på faderen er nævnt,
hvor imod de andre pige konfirmander står som Karen Hansdatter, Mette
Nielsdatter ol. Deres faders fornavn er ikke nævnt.

> Men du har ret, der er ikke mange Testrup / Thestrup'er på
> Ringkøbingegnen. Derimod ser der ud til at være nogle stykker i
> København.

Ja, jeg har endnu ikke fundet andre end ham der er faderen til Anne.

> Prøv evt. lokalarkivet i Ringkøbing, måske de har noget om de ansatte på
> [...]

Det vil jeg gøre på mandag, tak for tipset.

Mange hilsner

Bente Jørgensen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 04-11-02 02:47

"Bente Jørgensen" <juli@esenet.dk> skrev Sun, 3 Nov 2002 03:40:47 +0100

> [...]
>hvor imod de andre pige konfirmander står som Karen Hansdatter, Mette
>Nielsdatter ol. Deres faders fornavn er ikke nævnt.

Ja, det er det der undrer mig lidt. Nu er det ikke fordi jeg har gjort
specielt meget ud af det, men jeg kan ikke lige lokalisere hverken mor
eller datter i hverken 1787 eller 1801.

Hvis barnet bliver født 1780 i Nysogn, konfirmeret 1795 i Nysogn, og
formentlig også gift i Nysogn (bor der ihvertfald i 1834 og 40) - så
burde hun vel også være et sted i nabolaget i 1787 og 1801.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 04-11-02 05:20

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> formentlig også gift i Nysogn (bor der ihvertfald i 1834 og 40) - så
> burde hun vel også være et sted i nabolaget i 1787 og 1801.?

Jeg undres også, men jeg vil tage på lokalarkivet i dag og se om jeg kan
finde nogle slægtninge og evt. der igennem komme frem til bedsteforældrene,
det kan være barnet bliver sat i pleje der.

Måske har de en tilknytning til noget der hedder Proustegaard eller
Proustegaarden, moderen er ved dåben nævnt som Kirsten Nielsdatter af
Proustegaarden, og gudmoderen er Zidsel Nielsdatter Proustegaard tjenende i
Ringkøbing. Sidstnævnte kunne være moderens søster, så det skal lige
undersøges også.

Mange hilsner

Bente Jørgensen

Fra : Jens V. Olsen

Dato : 04-11-02 14:08

On Mon, 04 Nov 2002 02:47:07 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

> [...]
>formentlig også gift i Nysogn (bor der ihvertfald i 1834 og 40) - så
>burde hun vel også være et sted i nabolaget i 1787 og 1801.?

Nu må man ikke glemme, at der kan være mangler, især i de to første
tællinger 1787 og 1801.
Fra mit specialeområde Fur sogn, mangler ca 30 % af befolkningen i
begge disse tællinger.
se: http://home6.inet.tele.dk/jvo/fuursaml/ft-manko.htm

Med venlig hilsen
Jens V. Olsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-11-02 03:57

jvo@post6.tele.dk (Jens V. Olsen) skrev Mon, 04 Nov 2002 13:07:38 GMT

[snip]

>Nu må man ikke glemme, at der kan være mangler, især i de to første
>tællinger 1787 og 1801.

Der er jeg ganske enig i. Dog mener jeg ikke at have oplevet helt så
store afvigelser som dem du påpeger.

Det der især undrer mig her er, at navnet Provstgaard / Prustgaard
tilsyneladende er almindeligt brugt om personer i området. Men det
dukker først op som stednavn langt senere - det plejer ellers at være
lige omvendt.

Men uanset hvad - når barnet er født i Nysogn og konfirmeret i Nysogn så
burde det også være muligt at lokalisere enten barnet eller moderen, eet
eller andet sted i amtet, i de to tællinger der ligger derimellem.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 06-11-02 03:21

> [...]
> tilsyneladende er almindeligt brugt om personer i området. Men det
> dukker først op som stednavn langt senere - det plejer ellers at være

Jeg har ikke Trap Danmark her, men jeg kikkede i den i går, og mener at
huske at lokaliteten Proustegaard er nævnt i Nysogn allerede i 1530-40,
husker ikke det præcise årstal, men jeg er næsten sikker på at de første 2
tal var 15.

> Men uanset hvad - når barnet er født i Nysogn og konfirmeret i Nysogn så
> burde det også være muligt at lokalisere enten barnet eller moderen, eet
> eller andet sted i amtet, i de to tællinger der ligger derimellem.

Moderen kan være nævnt som Kirsten Nielsdatter uden Proustegaard navnet,
og dem var der mange af, og måske, som det nogle gange er sket, er hun
skrevet med et forkert efternavn af den der har indskrevet hende i FT, (læs
skriveren) hun kan også være taget til et andet sogn og tjene i 1787 og er
kommet retur da datteren skal konfirmeres, og i 1801 er barnet sikkert
tjenestepige et eller andet sted - men hvor?.
Kirstens mor dør i 1784 og faderen sikkert i 85 - 86, her mangler der 2 år
af døde i sognet, og jeg har ikke fundet ham død senere, har kikket til og
med 1796.

Barnet er Døbt Anne Testrupsdatter, men hun kan jo stå i FT, uden
efternavnet er nævnt. I FT. 1745 står hun som Anne Johanne Testrupsdatter,
hvor Johanne kommer fra er ikke godt at vide.

Der er mange muligheder både for det ene og det andet, det er jo også en af
de ting der er med til at gøre slægtsforskningen spændende.

Hilsen
Bente Jørgensen

Fra : Bent Skaarup Pederse~

Dato : 06-11-02 10:36

Der findes en slægtsbog for en gren af Provstgaard slægten på
Holmsland, proband er fra samme periode, så du kunne være heldig - -
(Efterkommere efter Jens Andersen Provstgaard født 1776 - - -)
Familysearch er måske ikke altid det mest pålidelige, men et så
specielt navn som Schak Thestrup ! Han er der både som født, son far i
Gammelsogn, gift i Vejlø og fader til 2 børn her, de sidste er fra
Vital Records som plejer at være pålidelige.
Om ikke andet fører det dig videre med nogle tilpas spændende navne,
så de også kan findes i litteraturen.
mvh - Bent Skaarup Pedersen
nb - Provstgaard er vistnok i samme betydning som Præstegaard i dette
tilfælde.

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 07-11-02 02:12

"Bent Skaarup Pedersen" <beskpe@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Der findes en slægtsbog for en gren af Provstgaard slægten på
> Holmsland, proband er fra samme periode, så du kunne være heldig - -
> (Efterkommere efter Jens Andersen Provstgaard født 1776 - - -)

Mange tusinde tak, den bliver bestilt på biblioteket allerede i morgen, den
er jeg meget spænt på at kikke.

Jeg har søgt navnet Proustegaard på Google, og kom ind på en hjemmeside hvor
der er noget om denne slægt, men slægtsbogen vil helt sikkert give mig bedre
og mere uddybende oplysninger, så den glæder jeg mig til.

> [...]
> Gammelsogn, gift i Vejlø og fader til 2 børn her, de sidste er fra.
> Vital Records som plejer at være pålidelige.

Jeg har ham som viet i Vejlø, men jeg har ikke fundet nogen fødsel på Schack
Thestrup i Gammelsogn, men han vil da være den nærmeste at få undersøgt. Kan
du give mig et tips om hvor du har fundet oplysninger på ham i Gammelsogn.
Når jeg søger på navnet under all resources, giver det mig 6 resultater hvor
af den ene er vielsen i Vejlø, de andre 5 er samme person f. 1684 i Dalby.
Søger jeg Vital Records får jeg vielsen i Vejlø.
Når jeg søger på Familysearch på Thestrup får jeg 320 numre, og det stopper
ved forbogstavet M, og det skulle da være mærkelig om der ikke er nogen
Niels eller Peder, og som du selv nævner har du fundet Schack.

Jeg har fundet Schack Thestrup og konen fra Vejlø i FT. 1801 i Næstved, her
er Schack Thestrup 37 år gammel, og skulle så være omkring 17 år da han
bliver fat til Anne Testrupsdatter i 1780. Det er selvfølgeligt muligt.

> Om ikke andet fører det dig videre med nogle tilpas spændende navne,
> så de også kan findes i litteraturen.

Jeg har allerede flere bøger hentet fra Biblioteket omkring Thestrup
slægter, men jeg mangler at finde ud af hvordan jeg skal få "min" Schack
Thestrup kædet på.

> mvh - Bent Skaarup Pedersen
> nb - Provstgaard er vistnok i samme betydning som Præstegaard i dette
> tilfælde.

Mange hilsner

Bente Jørgensen

Fra : Bent Skaarup Pederse~

Dato : 07-11-02 09:06

Jeg skrev nu ikke, at Schak Thestrup var født i Gammelsogn - blot at
Familysearch havde ham som født.
Hvis du laver en forældresøgning på ham og Kirsten Nielsdatter dukker
den lille Anne op.
Prøv at gå lidt i dybden med de (usikre) oplysninger der er på ham i
IGI, forældrene er anført som Mathias Thestrup og Barbara Jørgensen
Carstens, et par udmærkede navne at søge videre på, hvis du f.eks.
laver en forældresøgning på dem får du vist alle 10 børn - deriblandt
OLE THESTRUP (sorry).
Men det mest interessante er nu, at han er anført med 3 koner - Maren
Nielsen Wiborg - Maren Svensen - Birgitte Hersom og så der jo lige
Kirsten Nielsdatter.
Desuden er der anført 2 angivelser af dødsår, henholdsvis 1751 og
1758.
Det kunne nemt være en af de kendte "fætresager", hvor man har flere,
der er opkaldt efter samme person. Du skulle måske tage det med
"Thestrup" og "de Thestrup" mere alvorligt !
Mit råd ville være, at gå et par generationer tilbage fra de personer
du har fundet, og så begynde at samle efterslægt - måske dukker der så
en "ekstra" Schak frem på arenaen !
mvh Bent Skaarup Pedersen

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 09-11-02 03:53

> Jeg skrev nu ikke, at Schak Thestrup var født i Gammelsogn - blot at
> Familysearch havde ham som født.
> Hvis du laver en forældresøgning på ham og Kirsten Nielsdatter dukker
> den lille Anne op.

OK. Jeg har hvis været lidt for hurtig til at læse det.

> [...]
> Mit råd ville være, at gå et par generationer tilbage fra de personer
> du har fundet, og så begynde at samle efterslægt - måske dukker der så

Jeg vil følge din anvisning - Tak! -

Jeg har i aften modtaget en privat mail fra en person som også vidste en
del, og gav mig en del gode tips.

Han mener, at Schack Thestrup er søn af Hr. Niels Zeuthen sognepræst til
Schambye i han 2. ægteskab med Anna Spohie Torp.
I bogen Stamtavler over slægterne Stampe og Thestrup er der ganske rigtig
en af stamtavlerne der bekræfter dette.
Om det er Niels Zeuthen eller Mathias Thestrup der er faderen må jeg have
undersøgt nærmere, for begge har åbenbart sønner der hedder Schack Thestrup.
Det vil sikkert være en god ide at prøve at tage begge fædre, eller et par
grene længere bagud og finde efterslægt på dem og se hvad der viser sig, men
lige nu virker det lidt uoverskueligt, men alt skal prøves.

Endnu engang tak.

Mange hilsner

Bente Jørgensen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 08-11-02 00:57

"Bente Jørgensen" <juli@esenet.dk> skrev Wed, 6 Nov 2002 03:21:07 +0100

> [...]
>husker ikke det præcise årstal, men jeg er næsten sikker på at de første 2

Det skal nok passe. Men det mærkelige er, at navnet (i forskellige
stavemåder) overhovedet ikke findes som hverken person- eller stednavn i
hverken 1787 eller 1801.

Men senere, op mod midten / slutningen af 1800 tallet, dukker det op
igen.

>Moderen kan være nævnt som Kirsten Nielsdatter uden Proustegaard navnet,
>og dem var der mange af,

Nej det er der faktisk ikke, og slet ikke nogen indlysende kandidat til
at være 'din' Kirsten Nielsdatter'. Derimod er der een eller to der
kunne være den omtalte søster.

Men jeg ser nu, at du både kender hendes forældre og deres sansynlige
dødstidspunkt. Samt at IGI har givet nogle hints om hvor (og hvem)
faderen evt. kunne være. Og da jeg ikke har adgang til kirkebøgerne, men
kun til tællingerne, kan jeg nok ikke hjælpe stort mere.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 09-11-02 04:03

> [...]
> >
> Det skal nok passe. Men det mærkelige er, at navnet (i forskellige
> stavemåder) overhovedet ikke findes som hverken person- eller stednavn i

Det undrer faktisk også mig da jeg har fundet 2 mænd mere med
efternavnet/benævnelsen Proustegaard, som får børn samtidig med Niels
Proustegaard, måske hans brødre, det er en Gravers og en Jens.

Jeg har fået et tips om at der findes en slægtsbog over Slægten Provstegaard
fra Holmsland, der er nogle af navnene der passer på de personer jeg
allerede har, den er i dag bestilt hjem til mit lokale bibliotek, Mon jeg
her vil få svar på nogle af mine spørgsmål?

Mange tak for hjælpen

Mange hilsner

Bente Jørgensen