Ørkenbrønd?
Fra : Goofey

Dato : 01-11-02 16:32

Jeg så en udsendelse hvor man havde lavet en stendynge oven på en metalplade
, hvor vandet kunne løbe ned i.
Stenene opvarmes om dagen , om aftenen kondenserer vandet.
Kender nogen en sådan , eller bruger en? , evt. som vanding til fasaner?
MVH Goofey

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-11-02 18:41

"Goofey" <someone@dk.com> skrev i en meddelelse news:3dc29e50$0$97650$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg så en udsendelse hvor man havde lavet en stendynge oven på en metalplade
> , hvor vandet kunne løbe ned i.
> Stenene opvarmes om dagen , om aftenen kondenserer vandet.

Vil duggen ikke snarere opstå om morgenen når opvarmet luft møder
de kolde sten?

Mvh
Martin

Fra : Ivar

Dato : 01-11-02 20:45

Martin Larsen skrev:

> Vil duggen ikke snarere opstå om morgenen når opvarmet luft møder
> de kolde sten?

Jeg kan heller ikke se, at solens opvarmning af stenene skulle give en
fordel.
Den reelle luftfugtighed vil normalt være størst i slutningen af dagen.
Når temperaturen falder, stiger den relative luftfugtighed, når den
er oppe på 100% falder dugen.
Hvis jeg skulle konstruere et apparat til at opsamle dug, ville jeg
ikke bruge noget der akkumulerede varmeenergien.
Jeg ville tværtimod bruge noget der hurtigt blev koldt om aftenen,
fx en tynd aluminiumsplade, hvorpå duggen kunne falde.

Ivar

NB: hvis du har dyr i fangenskab _skal_ du påse, at de har adgang
til drikkevand, også selvom de skal skydes.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 04-11-02 16:32

> [...]

> Stenene opvarmes om dagen , om aftenen kondenserer vandet.
> Kender nogen en sådan , eller bruger en? , evt. som vanding til fasaner?

Dette system anvedes vist kun i ørkenområder?
En del insekter ( biller) udnytter samme system ( dog ikke
med sten)

Per A. Hansen

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 05-11-02 12:07

"Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk> wrote in message news:<Jpwx9.596$pU4.1664@news.get2net.dk>...
> Goofey <someone@dk.com> skrev i en

> metalplade
>
> Dette system anvedes vist kun i ørkenområder?
> En del insekter ( biller) udnytter samme system ( dog ikke
> med sten)

Det system bilerne i Namibias ørken bruger, har en forbavsende lighed
med lotus blomstens overflade. Hos lotusen tjener den til at holde
overfladen ren, hos billen til at få vanddråber til at løbe ned til
dens mund.

Venligst

Carsten Nielsen

Fra : Jon Larsen

Dato : 11-11-02 14:33

> Dette system anvedes vist kun i ørkenområder?
> En del insekter ( biller) udnytter samme system ( dog ikke
> med sten)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Mener jeg engang så et program hvor de med 4 pinde spændte et stykke
pressening op.. efterhånden som vandet fordampede fra jorden under
presseningen fortættede det sig på presseningen, som var sat lidt skråt
således at det fortættede vand løb ned til det ene hjørne og derfra dryppede
ned i en skål... Dette giver jo nok et problem i ørkenen.. ved ikke lige
hvor meget vand der fordamper fra det tørre sand

--
Jon Larsen
Gixxer 250

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 11-11-02 22:54

"Jon Larsen" <jon-soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ned i en skål... Dette giver jo nok et problem i ørkenen.. ved ikke lige
> hvor meget vand der fordamper fra det tørre sand

Tjo, men det er faktisk et effektivt princip hvis det udføres korrekt.
Jeg har engang set følgende vejledning.

1. Grav et hul på 1x1x1 meter
2. I bunden(i midten) af hullet placeres en beholder til at opsamle vand
3. Over hullet lægges en sejldug, et stykke plastik eller hvad man har.
4. Midt på plastiken ligges en vægtklods, f.eks. en sten

Stenen tynger plastiken ned så den får form som en kegle hvor spidsen er
lige over beholderen i hullet.
Fra de nøgne jordsider i hullet fordamper en masse væske
Væsken kondenseres på plastiken og glider af den ned til beholderen der
opsamler vand.

Det skulle på den måde være muligt at opsamle ½L vand pr. dag.
Der skal jo graves en del huller hvis det skal være nok til at forsyne et
helt menneske med vand, men jeg vil alligevel kalde det for rimeligt
effektivt.

--
------> END <------
Mikkel Magnus Christensen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 13-11-02 12:30

Mikkel Christensen wrote:

> [...]
> opsamler vand.
>
> Det skulle på den måde være muligt at opsamle ½L vand pr. dag.

Kan der yderligere findes plantemateriale til at lægge i hullet,
kan vandindvindingen forøges væsentligt, selvom det ikke lige er
særligt grønt.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.