Guramier har huller i halen
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 01-11-02 14:02

Hejsa

Jeg har et akvarie hvor jeg har nogle forskellige fisk bla. 2 guramier. Idag
da jeg kigger til dem ser jeg at den ene har fået taget et par bider af
sin hale og ved nærmere eftersyn kan jeg se at det er ligeledes sådan med
den anden, dog ikke så mærkbart som den første..

I akvariet har jeg udover disse to flg:

2 sommerfuglecichlider (han/hun)
2 hun kampfisk
10 blødende hjerter

mit spørgsmål er nu om hvem fanden af disse fisk er det der direkte æder
mine gurammier stykke for stykke?

Jeg har fået af vide at disse fisk sagtens skulle kunne gå sammen men er ved
at have mine tvivl.

/ Jesper

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 01-11-02 14:39

Hvis dine cichlider er gået i leg, vil de forsvare deres revir med "hud og
hår". Også selvom fiskene er meget større end dem selv. Hvorfor der ligefrem
er huller i hallerne, har jeg ingen forklaring på. Det kunne også være
begyndede fineråd.

--

Venligst / Regards,
Thomas Schreiber - stall.dk

"There are two things in life which are infinite. The univers, and humans
stupidity!"
- Albert Einstein

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 01-11-02 15:37

finneråd? så er det jeg spørg.. hvad stiller man op imod det og hvorfor får
de det og hvad gør man for at de ikke skal få det?

er rimlig ny i det her

/ Jesper

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 02-11-02 12:19

"Jesper Nielsen" <mail@websejt.dk> writes:

> finneråd? så er det jeg spørg.. hvad stiller man op imod det og hvorfor får
> de det og hvad gør man for at de ikke skal få det?

Finneråd skyldes dårlig vandkvalitet. Så skift vand noget oftere, og
tjek eventuelt op på om du har et passende filter og om det kører
ordentligt.

/Esben
--
37% of Americans agree that while they would hate being British, they
wouldn't mind having a British accent.

Fra : Søren Steffensen

Dato : 01-11-02 17:15

Det kan også godt være din kampfisk han der synes han har brug for mere
plads !

--
SOS icq: 102169245

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 01-11-02 17:14

det tvivler jeg på. for så har han evner helt ude i det overdrevne.. han
opholder sig nemlig i et akvarie helt for sig selv og uden andre fisk..

der er ikke andre fisk i akvariet end dem jeg listede

/ Jesper

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 01-11-02 17:26

> [...]
> opholder sig nemlig i et akvarie helt for sig selv og uden andre fisk..

> der er ikke andre fisk i akvariet end dem jeg listede

Hej Jesper.
Jeg vil også sætte en knap på at det er kampfiskene som er synderen.
Forklaring: Hunnerne kan være minst lige så aggressive som hannerne. Og hvis
man er bare lidt uheldig, så har man en "lille" han i stedet for en hun. Har
du fået unger på begge hunnerne, nogen gang ??? Ellers så kunne det være en
god ide at kigge lidt nærmere på dine hunner. For at være sikker på at det
er en hun, så skal den have en lille hvid prik (ægrøret) lige bag ved sine
"pelvic" finner (jeg kan ikke lige huske det danske navnet for dem - men det
er de tynde finner under hovedet).
Hilsen Ditte

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 01-11-02 18:01

> [...]
> "pelvic" finner (jeg kan ikke lige huske det danske navnet for dem - men

Er ret sikker på at det er hunner.. og jeg er næsten tilbøjelig til at
benægte at det er de to kampfisk.. de er simpelthen så fredelige så det
næsten er chokerende. Jeg har endnu ikke set dem slås, hverken indbyrdes
eller med de andre, tværtimod svømmer de rundt som om de var slyngveninder..

Den med at det er cichliderne hælder jeg på nuværende tidspunkt mest til, da
de er meget aggresive, hvis det altså ikke er som jeg også har fået af vide
det ku være: finneråd.

Men der må være en måde at bestemme om det ER finneråd eller om jeg skal til
at isolere de kære cichlider

/ Jesper

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 01-11-02 19:04

> [...]
vide
> det ku være: finneråd.
>
> Men der må være en måde at bestemme om det ER finneråd eller om jeg skal

Hej Jesper.
Nogen kampfisk (både hunner og hanner) er som det du beskriver. Jeg har haft
flere gående sammen fredelig forening i flere måneder nu, og jeg har ikke
mistet hverken finner eller fisk, pga slossing :) Og de kan svømme rundt som
slyngveninder som du siger - jeg har set det flere gange :)

Finneråd:
Jeg har bare set finneråd en gang. På kanten af finnen, der hvor den var
angrebet så det ud som om der var en fortykning på kanten, og ar finnen i
angældende område så forkrøblet ud. Om det kan hjælpe dig, det ved jeg så
ikke. Men jeg håber at du finder en løsning på problemet så du får fred i
både akvarie og sjæl :)
Hilsen Ditte