Pris på 8km wlan løsning?
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 31-10-02 22:10

Hejsa

Kan det lade sig gøre at lave et trådløst netværk, med rækkevidde på ca.
8km, 2Mbit/s hastighed.

Har kigget lidt på 3Com's 11Mbps WLAN Outdoor Bridge, med indbygget antenne.
Er der andre interessante produkter til dette formål, og hvordan er
sikkerheden på disse trådsløse systemer?

Kan det lade sig gøre for 10k?

Mvh
Hans

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 01-11-02 19:29

Hej Hans,

Hvis vi taler om en driftsikker løsning til erhverv, så ville jeg sige at
det ikke kan lade sig gøre.
Den bridge du taler om koster ca 900$ og du skal jo have 2 stk !
Nu har jeg ikke nærlæst noget om produktet, men jeg er ret sikker på at du
ikke slipper for en udendørs High Gain antenne, for hvis det regner eller
sner så går nettet ned :(
Sikkerheden er enlig ok, man skal som minimum scramble signalet eller
password beskytte! denne funktion har en bridge til den pris ret sikkert.

Men der er mange andre fisk i vandet end 3com, så søg lidt rundt om kring.

Mvh
Leon

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-11-02 21:36

> Kan det lade sig gøre for 10k?

Det tror jeg ikke kan lade sig gøre...

Men snak evt med Sonofon, hvor de så kan lave en FWA forbindelse på hver
site.. De tilbyder vist så det som en intern forbindelse også... Så
forbindelsen kører via VPN el lign.

Fra : Mikkel Andreasen

Dato : 01-11-02 23:40

Kunne man ikke benytte en G.SHDSL løsning? Jeg mener at der kan man komme op
på ca. 7-8km og stadig holde ca. 1.5 MBit. En router i hver ende af en APL
linie burde så være nok.

Her i Nuuk (grønland) er der flere der benytter sig af Zyxel 700 serien, og
det skulle køre strygende.

/mikkel

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-11-02 23:45

"Mikkel Andreasen" <news@mikkelandreasen.com> wrote in message
> [...]
op
> på ca. 7-8km og stadig holde ca. 1.5 MBit. En router i hver ende af en APL

Men TDC har jo sat filtre på alle lejede kobberlinier.... Så det kan vist
ikke lykkedes at få noget igennem med de filtre, der vist kun lader
samtalefrekvenserne komme igennem

> Her i Nuuk (grønland) er der flere der benytter sig af Zyxel 700 serien,
og
> det skulle køre strygende.

OT spørgsmål: Hvornår for Grønland sig en fysisk forbindelse til omverdenen?
Det må sku da være mega belastende med en satelit forbindelse

Fra : Jesper Skriver

Dato : 02-11-02 10:57

On Fri, 1 Nov 2002 23:45:17 +0100, Bjarke Hansen wrote:

> "Mikkel Andreasen" <news@mikkelandreasen.com> wrote in message

> OT spørgsmål: Hvornår for Grønland sig en fysisk forbindelse til
> omverdenen?

Et kvalificeret gæt, når der er et forretnings grundlag for at terminere
et sø kabel system på Grønland.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-11-02 11:07

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message

> Et kvalificeret gæt, når der er et forretnings grundlag for at terminere
> et sø kabel system på Grønland.

Det er da bare en invistering som alt andet..... Der er da allerede pakketab
på satelit foribindelsen... kunderne deroppe har ADSL, men vil aldrig kunne
benytte andet end sites på grønland ordenligt... Hvad med telefoni, der er
da også ekko/forsinkelser, hvis der blev langt noget et firbernet til
Grønland, ville de da rykke et par skridt frem, til ydeligere udvikling..

Hvad med Island, har de fiberforbindelse til omverdenen?

Fra : Jesper Skriver

Dato : 02-11-02 11:22

On Sat, 2 Nov 2002 11:07:03 +0100, Bjarke Hansen wrote:

> [...]
> med telefoni, der er da også ekko/forsinkelser, hvis der blev langt
> noget et firbernet til Grønland, ville de da rykke et par skridt frem,

Ja, det er alt sammen fint - men det vil ikke ske før der er muligheder
for at tjene investeringen hjem, dvs. at priserne på at bruge kablet
vil blive meget dyre, og/eller at det Grønlandske hjemmestyre giver
økonomisk støtte.

> Hvad med Island, har de fiberforbindelse til omverdenen?

Ja, CanTat3 kablet går i land på Island og Færørene, men det er
primært for at få landbaserede forstærker stationer, ikke fordi der er
forretnings mæssigt grundlag for det.

Og med nye kabel systemer har man ikke samme behov for forstærkning, som
på gamle systemer.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-11-02 15:00

> [...]
> for at tjene investeringen hjem, dvs. at priserne på at bruge kablet
> vil blive meget dyre, og/eller at det Grønlandske hjemmestyre giver

Det kan vel neppe blive dyrere end det er i forvejen med deres satelit
forbindelse?? Med en kabling, kan der vel også tages fat på andre
intjeningsmuligheder.... båndbredden er vel heller ikke ubegrænset på et sat
link

> [...]
> forretnings mæssigt grundlag for det.
>
> Og med nye kabel systemer har man ikke samme behov for forstærkning, som

Ja, detfor må der da være en ide i at laver noget kabling.. TDC har jo et
sådan kabelskib.. Kan de ikke give et godt tilbud? Der skal vel ca. en
forstærkerstation ned pr 100 KM?

Fra : Jesper Skriver

Dato : 02-11-02 15:10

On Sat, 2 Nov 2002 15:00:21 +0100, Bjarke Hansen wrote:

> "Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message

> Det kan vel neppe blive dyrere end det er i forvejen med deres satelit
> forbindelse??

Jo, MEGET dyrere, hvad tror det koster at lægge et sådant kabel ?

Satellit forbindelsen eksisteret, og dækker et meget større område end
blot Grønland.

> Med en kabling, kan der vel også tages fat på andre
> intjeningsmuligheder.... båndbredden er vel heller ikke ubegrænset på
> et sat link

Det er den heller ikke på et sø kabel, og markedet er alså ret begrænset
i Grønland, der bor kun ca. 50000 mennesker, og infrastrukturen internt
i Grønland, er heller ikke ligefrem voldsom, så for at kunne udnytte
hurtige eksterne forbindelser kan det være den også skal opgraderes.

> Ja, detfor må der da være en ide i at laver noget kabling.. TDC har jo
> et sådan kabelskib..

Nej, TDC har ingen kabelskibe, de blev solgt til Alcatel for nogle år
siden.

> Kan de ikke give et godt tilbud?

Det kan TDC sikkert, såfremt at nogen med pengene henvender sig.

> Der skal vel ca. en forstærkerstation ned pr 100 KM?

Jeg ved ikke hvor tæt de skal være for moderne kabler, men jeg er 100%
sikker på at TDC ikke giver sig til at lægge et sådant kabel, medmindre
de kan få en god forretning ud af det, og det er jeg 99% sikker på at
man ikke kan, medmindre der kommer stats støtte.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-11-02 16:06

> Jo, MEGET dyrere, hvad tror det koster at lægge et sådant kabel ?

Nok noget omkring 500 kroner pr. meter

> Nej, TDC har ingen kabelskibe, de blev solgt til Alcatel for nogle år
> siden.

Hmm, jeg synes da ellers jeg hørte at TDC købte et skib, som de ville
ombytte til kabelskib

Fra : Jesper Skriver

Dato : 02-11-02 23:31

On Sat, 2 Nov 2002 16:05:31 +0100, Bjarke Hansen wrote:
> "Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message

> Nok noget omkring 500 kroner pr. meter

TAT 14 kostede 1.5 milliarder $, svarende til 12 milliarder kroner, det
er 15000 km langt, svarende til en pris på på 800 kr/meter, så det er
ikke helt galt.

Nu ved jeg ikke hvor langt et kabel til Grønland skal være, men hvis
det f.eks. skal til en kabel station på USA's øst kyst, i nærheden af
New York, så er det nogen tusinde km vi taler om, og hvis der skal være
redundans, så er det godt og vel gange 2.

Så alt i alt et ganske anseeligt 3 eller 4 cifret million beløb, næppe
noget man kan få en forretning ud af.

(*) <http://thewhir.com/features/concert.cfm>

> Hmm, jeg synes da ellers jeg hørte at TDC købte et skib, som de ville
> ombytte til kabelskib

Ja, og det og de andre blev senere solgt til Alcatel.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 03-11-02 13:03

> [...]

> for at tjene investeringen hjem, dvs. at priserne på at bruge kablet
> vil blive meget dyre, og/eller at det Grønlandske hjemmestyre giver

Det tegner mere til at tele's monopol skal væk, og så kunne der lige
pludseligt godt opstå et marked:

http://www.knr.gl/news/dansk/3.htm

I hvert fald ligger det grønlængerene meget på sinde, og isæt den unge
generation vil ikke hægtes af informationssamfundet, jeg kunne forestille
mig at en del virksomheder også gerne ville have bedre forbindelser til
omverdenen.

Om der kommer et marked der kan bære en kabelforbindelse må nogen med penge
i baglommen vurdere, men som tiderne er i dag, bliver der nok ikke tager
mange chancer fra investorernes side.

I gamle dage kunne alle kabler der blev stoppet i jorden/vandet pr.
definition kun være en god foretning, det ser vi nu ikke er tilfældet i
praksis, på trods af at kapaciteten nemt kunne bruges.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg

Fra : Jesper Skriver

Dato : 03-11-02 15:00

On Sun, 3 Nov 2002 13:03:21 +0100, Ulrik Lunddahl wrote:

> Det tegner mere til at tele's monopol skal væk, og så kunne der lige
> pludseligt godt opstå et marked:

Blot for at der ikke er nogen misforståelser, så har TDC og Tele
Greenland intet med hinanden at gøre.

Men derudover er jeg ikke enig i konklusionerne, det kan sikkert være en
forretning at lave noget i Nuuk, men næppe i den ligge bygd.

> [...]
> definition kun være en god foretning, det ser vi nu ikke er tilfældet
> i praksis, på trods af at kapaciteten nemt kunne bruges.

Nemt? 50000 mennesker til at betale en investering til teleinfrastruktur
på mindst 500 millioner ? Svarende til 10000 pr indbygger ?

Og mit gæt er at 500 millioner, nemt kan være en faktor 2 eller 4 galt.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 03-11-02 19:16

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrot:

> Blot for at der ikke er nogen misforståelser, så har TDC og Tele
> Greenland intet med hinanden at gøre.

Ja, det brude jeg have skrevet noget tydeligere.

> Men derudover er jeg ikke enig i konklusionerne, det kan sikkert være en
> forretning at lave noget i Nuuk, men næppe i den ligge bygd.

Hvis infrastrukturen er tilgængelig, altså et stort nok backbone IP net,
hvorfor skulle der så ikke kunne opstå et marked i den lille bygd, trådløst,
eller kablet i forbindelse med andre services end lige netop internet

> Nemt? 50000 mennesker til at betale en investering til teleinfrastruktur
> på mindst 500 millioner ? Svarende til 10000 pr indbygger ?

Jeg skrver at kapaciteten nemt kunne bruges, men at vi nu ser at det ikke er
det eneste kriterie der skal kikkes på når man putter kabler i jorden eller
vandet.

I gamle dage troede man at der naturligvis var betalende kunder til alt den
båndbredde man kunne fremskaffe, i dag ser vi at det ikke er tilfældet.

> Og mit gæt er at 500 millioner, nemt kan være en faktor 2 eller 4 galt.

Ja, det skal jeg ikke gøre mig klog på, min pointe er at grønland har
besluttet at nu skal der ske noget på Tele og IP markedet, hvad der sker må
vi så vente med at se.

Om det kan betale sig at kable grønland syntes jeg ikke man bare kan afvise,
det er lige så meget en politisk beslutning som det er en økonomisk.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 03-11-02 20:03

On Sun, 3 Nov 2002 19:15:34 +0100, Ulrik Lunddahl wrote:

> [...]
> net, hvorfor skulle der så ikke kunne opstå et marked i den lille
> bygd, trådløst, eller kablet i forbindelse med andre services end lige

Jo, behovet er der måske - men min pointe er at det vil den ikke blive i
en bygd med få hundrede eller tusinde indbyggere, det vil koste så mange
penge at man ikke kan tjene investeringen hjem igen.

> Jeg skrver at kapaciteten nemt kunne bruges, men at vi nu ser at det
> ikke er det eneste kriterie der skal kikkes på når man putter kabler i
> jorden eller vandet.

Der er grænse for hvor meget kapacitet 50000 mennesker kan bruge ...

> I gamle dage troede man at der naturligvis var betalende kunder til
> alt den båndbredde man kunne fremskaffe, i dag ser vi at det ikke er
> tilfældet.

Man har aldrig være så blåøjet at man troede at et 50000 menneskers
marked var ubegrænset ...

> [...]
>
> Om det kan betale sig at kable grønland syntes jeg ikke man bare kan
> afvise, det er lige så meget en politisk beslutning som det er en

Netop, hvis hjemmestyret putter penge i projektet, så er de alm. markeds
mæssige forhold sat ud af spil, og regne stykket kan se helt anderledes
ud.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 03-11-02 23:46

> [...]

> en bygd med få hundrede eller tusinde indbyggere, det vil koste så mange
> penge at man ikke kan tjene investeringen hjem igen.

Jeg har ikke nok forstand på omkostningerne til at kunne vurdere det, du er
nok bedre rustet på det punkt.

Jeg ved bare at grønlænderne er vandt til at betale mere for tele ydelser
end vi er, præcis hvor meget de i praksis vil betale er en stor ubekendt
parameter, som man nok ikke skal undervurdere.

Ovenstående kombineret med at gode forbindelser kan være et krav for at
tiltrække virksomheder og dermed arbejdspladser, syntes jeg giver så store
ubekendte i regnestykket at man ikke kan afvise at det kan lade sig gøre.

> Der er grænse for hvor meget kapacitet 50000 mennesker kan bruge ...

Da jeg skrev at man "i gamle dage" troede at der kom guld ud af alle de
kabler man kunne grave ned, mente jeg ikke specifikt søkabler til grønland.

> Man har aldrig være så blåøjet at man troede at et 50000 menneskers
> marked var ubegrænset ...

Som sagt talte jeg ikke kun om grønland, og jeg kan da fint huske, da man
var så blåøjet at man spåede at alt den kapacitet der kunne fremskaffes,
både på kommunikation og servere kunne anvendes og relativt nemt sælges.

Det viste sig at virkeligheden ikke kom til at se sådan ud, og det ser vi nu
f.eks. i carrier branchen. Jeg er godt klar over at tingene er lidt mere
komplicerede, men jeg ved at ROI kravene på de enkelte projekter ser ganske
anderledes ud end for 5 år siden.

> Netop, hvis hjemmestyret putter penge i projektet, så er de alm. markeds
> mæssige forhold sat ud af spil, og regne stykket kan se helt anderledes
> ud.

Ja, jeg tror dog ikke de vil investere i nettet, men man kunne jo gøre en
dyr internet opkobling skattefri for en nyetableret virksomhed, eller give
skattefradrag for internetforbindelser til husstande med børn.

Formålet kunne være at holde unge og virksomheder i bygden og dermed
opretholde samfundets eksistensgrundlag.

Men det er der vist ingen af os der kan spå om.

Fra : Mads Bahrt

Dato : 02-11-02 01:07

Hans Mouridsen wrote:
> [...]
> Er der andre interessante produkter til dette formål, og hvordan er
> sikkerheden på disse trådsløse systemer?

Jeg kender ikke til stabiliteten, men hvis der er frit sigte har man
fået 802.11b til at række væsentligt længere end det.
http://www.oreillynet.com/pub/a/wireless/2001/05/03/longshot.html er en
artikel om en 33 km forbindelse.

MVH
Mads

--
It's not ROT-13 - it's danish.

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 02-11-02 09:05

Hej

Tak til alle for deres svar. Jeg vil gå direkte til en forhandler og høre om
de kan give en demo... :)

Hvor meget kan en normal billig access ponit række?
Kan den forsyne en hel boligblok med 12 lejligheder?
Dvs. stue, 1. og 2. sal.

Mvh
Hans

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-11-02 10:56

> Kan den forsyne en hel boligblok med 12 lejligheder?
> Dvs. stue, 1. og 2. sal.

Ja hvis accesspointet står og "kigger" ind på alle beboerne.. Hvis
accesspointet står gemt væk i et rum, vil det nok ikke kunne lade sig gøre.

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 02-11-02 20:26

Hej

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@REMOVEspamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ja hvis accesspointet står og "kigger" ind på alle beboerne.. Hvis
> accesspointet står gemt væk i et rum, vil det nok ikke kunne lade sig

Kan man købe eksterne antenner til de billige accesspoint? Jeg tænker på at
købe en D-Link DI-714p+ til formålet, er den god? Er der andre fabrikater
man bør overveje?

D-Link er vidst eneste på markedet med 22Mbit/2.4Ghz

Mvh
Hans

Fra : elvis \(at sunsite\)

Dato : 02-11-02 21:39

Hej

Trendnet's produktserie er også kommet med 22 MBit / 2.4 GHz

mvh elvisk

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-02 21:18

Hej

Nedenstående skal ikke ses som en løsning

Jeg faldt over en løsning der kunne række 8 KM (teorerisk?), på
www.trendnet.dk
Under Wireless

En basestation med en 14 dbi antenne i hver ende, skulle kunne række 8 km,
hvis jeg har forstået informationerne på www.trendnet.dk rigtigt

mvh elvis